Stellantis, un grup apărut în urma fuzionării FCA – Fiat Chrysler Automobiles și a Grupului PSA. În favoarea acestei fuzionări au votat peste 99% din acționari, iar din ianuarie 2021 Stellantis a devenit realitate.

Vorbim, în teorie, despre al patrulea grup auto la nivel mondial, sau cel puțin așa arată datele pentru acest început de an, unde Volkswagen Group ocupă prima poziție, urmat de Toyota și Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi. Stellantis a reușit să se poziționeze în fața grupului coreean Hyundai-Kia după numărul de vehicule vândute.

A fost această fuziune inspirată, sugerată de dificultățile pe care le traversau cele două grupuri? Ar fi un potențial subiect de discuție. Să nu uităm că FCA a curtat inițial Groupe Renault, dar mofturile și birocrația unuia dintre acționari, mai precis statul francez...i-a determinat pe italieni să abandoneze cauza.

Carlos Tavares – CEO Stellantis a anunțat deja că Lancia va avea un viitor sigur în noul grup, ceea ce în mod cert bucură mulți fani ai automobilului, dar sunt și detalii care reprezintă o provocare majoră pentru noul grup, un exemplu fiind China.

A dori să fii în Top 5 grupuri auto la nivel mondial și să nu ai o prezență puternică în China... este ușor de neconceput. Iar China este veriga slabă pentru Stellantis în acest moment. În ciuda eforturilor continue a ambelor grupuri ( FCA și PSA) de a deveni o prezență notabilă și stabilă pe piața din China, acest lucru nu s-a întâmplat. Pe undeva, inabilitatea de a deveni relevanți pe piața din China a fost confirmată și de dizolvarea în ianuarie 2020 a joint venture-ului dintre PSA și Changan. Iar oportunitățile de a intra pe piața chineză se reduc cu fiecare zi. Motivul? Automobilele produse de constructorii locali au recuperat masiv ecartul tehnic ce le separa de modelele europene sau americane. Dacă separat, cele două grupuri nu au reușit, mai au o șansă sub umbrela Stellantis, doar că trebuie să-și calculeze bine pașii.

Stellantis nu suferă la capitolul capacități de producție, unul dintre angajamentele asumate la formarea alianței fiind menținerea tuturor unităților de producție deschise. Cu toate acestea, viitorul unor unități de producție, precum Ellesmere Port din Anglia, nu este garantat.

FCA – Fiat Chrysler Automobiles, un grup cu enorm de multă carismă, lucru evident doar enumerând mărcile care-l compuneau – Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, RAM.

Jeep

Cea mai sănătoasă marcă a diviziei FCA și a noi alianțe, Jeep a reușit performanța de a evada din America și a deveni apetisant cu modele de dimensiuni compacte și accesibile ca preț. A reușit performanța de a-și conserva imaginea, nu a diluat-o cu lansarea unor modele precum Compass sau Renagade. A reușit să introducă electrificarea în gamă, chiar și legendarul Wrangler are o versiune plug-in hybrid. Iar noul Grand Wagoneer îi permite legendarei mărci americane să atace teritorii rezervate până acum doar producătorilor premium.

Dodge

A reușit de-a lungul timpului să se identifice, ca marcă, cu modelele de înaltă performanță, mai exact cu clasicul concept de muscle car. Gradul mare de simpatie câștigat în rândul audienței vine și din faptul că nu mai vorbim despre modele extrem de puternice dar cu o ținută de drum rudimentară, ci de adevărate supercar-uri care îmbracă haine de sedanuri sau SUV-uri.

Totuși, vorbim despre o marcă cu o gamă de modele extrem de mică – Charger, Challenger și Durango – dacă enumerăm modelele relativ noi. Actualele generații Journey și Grand Caravan au debutat prin 2008-2009. O provocare pentru noua alianță este dezvoltarea de noi modele, diversificarea gamei, analizarea gradului de adoptare a modelelor Dodge și de alte piețe decât cele de pe continentul nord-american. Un model cu un V8 supraalimentat care dezvoltă 700 CP are parfum de super-erou, dar nu unul care este prieten cu standardele privind gradul de emisii.

RAM

Inițial un model în gama Dodge, RAM Truck a devenit marcă în 2010. Este unul din pilonii culturii americane pentru camionete, face parte din categoria mărcilor sănătoase din portofoliul FCA. A integrat în gamă și două modele din gama Fiat Professional – Doblo și Ducato.

Chrysler

Carlos Tavares – CEO Stellantis a confirmat că marca americană are un viitor sigur, chiar a sugerat că ar putea fi vitrina tehnologică a alianței. Dar până acolo este mult de investit în Chrysler, în acest moment existând doar două modele în gamă – Pacifica/ Voyager și bătrânul 300.

Alfa Romeo

Se află la un nou început de drum. Primii pași au fost făcuți cu Giulia și Stelvio, două modele care au permis constructorului italian să vină cu o alternativă la tripleta germană Audi-BMW-Mercedes-Benz, dar vorbim despre modele care acoperă doar un segment. Este așteptat anul acesta debutul versiunii de serie a conceptului Tonale – un SUV compact. Ulterior, prin 2023, se așteaptă un SUV de clasă mică construit pe platforma CMP EMP1 dezvoltată de PSA. În momentul în care PSA a achiziționat Opel și Vauxhall de la GM, Corsa era deja gata. PSA a avut opțiunea de a plăti pentru noul model sau a dezvolta o nouă generație de la zero. A ales a doua opțiune, și în doi ani a reușit performanța de a dezvolta un model nou pe propria platformă. De acest talent va beneficia în mod cert și Alfa Romeo, prin urmare să nu ne mire apariția unor modele noi de segment B și C.

Maserati

Am putea spune că este bijuteria coroanei, dar pentru moment una destul de scumpă. În 2019, Maserati a înregistrat pierderi operaționale de 200 milioane euro când a comercializat la nivel mondial 26.500 modele. Maserati a intrat într-un program care peste cinci ani are misiunea de a conduce marca italiană la vânzări anuale de 75.000 modele și o marjă netă a profitului de aproximativ 15%. Un plan care a debutat cu lansarea unui nou model – Maserati MC20. Noua alianță va acorda o atenție deosebită mărcii italiene, fiind singura de lux din portofoliu.

Lancia alături de DS și Alfa Romeo

Ultimii ani pentru Lancia au fost sinonimi cu Ypsilon, un model lansat în 2011, construit pe aceeași platformă cu Fiat 500, și care în cei 10 ani de existență a primit două facelift-uri. Dar italienii iubesc atât de mult această marcă încât Ypsilon s-a clasat pe locul secund, în Italia, în topul celor mai vândute modele. Sunt voci care au asociat apariția unei Lancia Stratos, în timpul conferinței lui Carlos Tavares, cu un viitor ”sportiv” pentru marca italiană. Noi îndrăznim să pariem pe un viitor premium cu tușe de lux, o întoarce la origini, marca italiană fiind la momentul debutului un brand de lux.

Fiat

Două momente de renaștere a avut Fiat, unul în 1957, altul în 2007. Și ambele au un numitor comun – Fiat 500. A treia renaștere Fiat a început anul trecut... tot cu Fiat 500, de această dată un 500 electric. Ce va urma, este greu de anticipat. Fiat are o poziție solidă în America de Sud, lucru extrem de valoros pentru alianță, dar în Europa poziția este tot mai slabă. Va rămâne Fiat o marcă populară? Alianța are nevoie de un concurent pentru Dacia, să fie Fiat acest concurent, sau altă marcă din portofoliu?

Fiat Professional

FCA și PSA au o colaborare lungă în segmentul vehiculelor comerciale ușoare, una care a debutat în 1981 cu lansarea primei generații Fiat Ducato / Peugeot J5 / Citroen C25. Astăzi colaborarea a ajuns la a treia generație Ducato/ Boxer/ Jumper. Rămâne ca și Doblo să adopte platforma pe care sunt construite familia Partner/ Expert.

Abarth

O marcă al cărui viitor este greu de evaluat. Teoretic, gama sa de modele reprezintă versiuni sport ale modelelor Fiat. În favoarea sa putem bifa baza solidă de fani, faptul că Fiat are un nou 500 în curte...

 

Grupul PSA pune în tolba Stellantis cinci mărci – Peugeot, DS, Citroen, Opel și Vauxhall. Cu excepția mărcii DS în care grupul francez a investit enorm pentru lansare, marea provocare o  reprezintă găsirea unui drum distinct pentru restul mărcilor care au produse similare care vizează aceeași categorie de clienți.

Peugeot

Veriga puternică a grupului, este a doua marcă a alianței din punct de vedere al vânzărilor după Jeep. Se specula o introducere a mărcii franceze și pe piața americană, dar aceste planuri au fost abandonate, atenția concentrându-se pe consolidarea prezenței Alfa Romeo peste ocean. Cel mai probabil, Peugeot va oferi produse poziționate la granița premium.

Citroen

Sunt tot mai multe indicii care sugerează că Citroen va deveni o marcă lowcost, un potențial concurent pentru Dacia. Dar în cazul mărcii autohtone, comunicarea a migrat spre smart buy. Planurile de a ataca în forță piața din India, unde alianța își dorește să producă modele, sau lansarea lui Ami... ceva care amintește de introducerea lui 2CV în 1947... sugerează această intenție.

Opel/Vauxhall

Dacă Peugeot se va apropia de zona premium, fără a păși în acest segment pentru că ar concura DS, iar Citroen va migra spre low-cost, Opel își va conserva poziționarea.

DS

O particulă care a identificat de-a lungul timpului modele senzaționale, DS 19 / 21 / 23, apoi pe firul epic s-a ajuns la a identifica un nivel de echipare al unor modele Citroen. Astăzi avem DS Automobiles – o marcă premium. Este ușor de afirmat că o marcă este premium, dar acest lucru trebuie confirmat de o calitatea superioară a fabricație, de calitatea materialelor și de o parte tehnică superioară... dar mai presus de toate, statutul de premium este confirmat de piață. Acesta va fi examenul DS Automobiles.

 

Va reuși Stellantis? Premisele sunt pozitive. Unități de producție din belșug, platforme și tehnologie care să permită reduce masive de costuri în cazul dezvoltării de modele noi. Prezență sănătoasă pe marea majoritate a piețelor, cu excepția Chinei...

 

Constantin Ciobanu