În pandemie am descoperit munca de la distanță. Întâlnirile aveau loc online, iar întâlnirile fizice erau o excepție. Acum, după Corona, asistăm la o discuție animată despre câte zile pe săptămână ar trebui să se întoarcă angajații la birou.

Entuziasmul pentru revenirea la vechiul stil de lucru în birouri este destul de scăzut. Ne-am obișnuit cu privilegiile lucrului de la distanță: nu mai pierdem timp cu naveta, avem mai multă flexibilitate în program, dedicăm mai puțin timp pentru a ne îmbrăca pentru întâlniri; Uneori, codul vestimentar – da, face parte din jocul nostru corporativ – online a scăzut sub un prag tolerabil, de multe ori până la sublimare când în spatele camerelor oprite nu îți puteai da seama dacă totuși colegii de ședință sunt 100% prezenți.

Toate bune până acum, însă, din punctul de vedere al companiei, situația, dacă persistă, reprezintă o problemă uriașă. Să aruncăm împreună o privire mai atentă asupra acestei probleme.

O companie oferă diferite tipuri de muncă; există activități repetitive, creative sau relaționale precum conducerea sau supravegherea. Este evident că munca repetitivă precum raportarea, contabilitatea, planificarea poate fi realizată cu ușurință lucrând de la distanță. Vom vedea probabil mai multe încercări de a mări partea de muncă ce se va efectua la distanță, în viitor. Dar amintiți-vă că o companie este mai mult decât pachete standardizabile de unități de lucru externalizate. Ce putem spune despre producție, creativitate, ce putem spune despre leadership, viziune și despre transpunerea în realitate a valorilor companiei? Aici avem o problemă. O persoană care lucrează de la distanță este mai detașată de toate acestea.

Dacă ne întoarcem la elementele de bază ale comportamentului uman, cei mai mulți dintre noi participăm la un anumit tip de activitate de grup. Da, și familia este o activitate de grup, la fel și sporturile colective, iar până acum companiile au jucat un rol important și în acest sens. Oamenii sunt ființe sociale: au nevoie să interacționeze cu alți oameni, să realizeze proiecte comune și să aibă realizări mai importante decât atunci când lucrează individual, ceea ce conferă un sentiment de apartenență la grup și atingerea unui obiectiv comun. Un grup care acționează în aceeași direcție obține mai mult decât suma contribuțiilor individuale. Este un proces colectiv care creează dinamică, entuziasm și idei. Mă îndoiesc că acest lucru se va realiza vreodată în spațiul virtual. Cultura organizațională poate prinde viață doar atunci când este practicată într-o chestiune tangibilă, cu experiențe comune. O companie în care oamenii lucrează doar pe bucăți, livrate de pretutindeni, fără a fi legate în mod viabil, va muri în curând. De unde să vină motivația de a depăși limitele dacă toată lumea este detașată de miezul problemei?

Pe parcursul carierei mele de coach, mă gândeam adesea la diferența dintre pregătirea online și cea fizică. După 3 ani mi-am dat seama că fluxul de energie este mai puternic atunci când ai persoana în fața ta. Imaginea este holistică, înțelegi mai mult de la o persoană decât doar cuvintele. Calitatea relațiilor din „lumea reală” este mult mai intensă și mai autentică. Este ca bulele din paharul de șampanie. Comunicarea virtuală utilizată exclusiv limitează expresiile umane și empatia, scânteia nu poate apărea. Da, interacțiunile nu sunt întotdeauna plăcute și uneori avem de rezolvat conflicte față în față. Dar asta face parte din evoluția noastră ca om și are mult mai multă valoare decât să stai în spatele ecranului și să te plictisești.

Dacă firma dvs. are nevoie de dinamism, creativitate și un avantaj competitiv, aveți nevoie de oameni la birou. Poate că viitoarea forță de muncă se va împărți în două categorii de oameni: unii vor livra produse bine definite, standardizabile, de oriunde doresc, iar ceilalți vor conduce compania și o vor menține unită. Nu avem în jurul nostru colaboratori cărora le place munca obișnuită, standardizată, fără multe angajamente și fără dorință de a face mai mult, în timp ce alții doresc să participe mai mult, să se implice mai mult?

Ca orice activitate colectivă, pentru a menține o companie activă este nevoie de efort. Dar recompensa este mult mai mare decât munca în sine și constă în apartenența la ceva mai mare și în sentimentul de a avea un scop comun.

 

Dr. Michael Schroeder

michael.schroeder@linarson.com