Victor BOSTAN, CEO Purcari Wineries Group: „Obiectivul nostru este să devenim campionul Europei Centrale şi de Est în domeniul vinificației”  

Victor BOSTAN, CEO Purcari Wineries Group: „Obiectivul nostru este să devenim campionul Europei Centrale şi de Est în domeniul vinificației”

Victor BOSTAN este CEO al Grupului Purcari Wineries, unul dintre cei mai mari producători de vinuri și brandy din Europa Centrală și de Est. Are experiență de peste 35 de ani în industria vitivinicolă și, înainte să înceapă propriul business, a vizitat peste o sută de vinării din Franța, din zonele Bordeaux și Burgundia. În Italia, a avut prilejul să se documenteze despre competitivitatea producătorilor de acolo şi despre cât de mult efort se depune pentru a se produce un vin de calitate premium.

 

Veniturile Purcari Wineries, una dintre cramele de frunte din Europa Centrală și de Est, au înregistrat o creștere puternică în primul semestru din 2021. Care sunt principalele elemente care au impulsionat vânzările și cum anticipați evoluția businessului la nivelul întregului an?

 

Listarea Purcari Wineries la Bursa de Valori Bucureşti a fost un pas decisiv în atingerea obiectivelor noastre strategice, printre care și cel de a deveni liderul Europei Centrale şi de Est în domeniul nostru de activitate. Strategia de dezvoltare a Grupului Purcari este concentrată în 2021 pe dezvoltarea organică. Menţinerea calităţii de excepţie a produselor noastre, precum şi continuarea efortului de a asigura nivelul premium pentru mixul de produse din portofoliul Purcari constituie obiectivele noastre principale. De asemenea, dorim să ne dezvoltăm prezența pe pieţele internaţionale de desfacere și să ne consolidăm poziția de lider pe piețele Europei Centrale şi de Est. În 2021 ne propunem să extindem gama de produse, dispunând integral de instrumentele necesare atingerii acestui scop: toate vinăriile din Grup sunt deja modernizate cu echipament tehnologic de înaltă performanță, iar plantaţiile de viţă de vie sunt calitativ superioare, întreţinute şi îngrijite.

Grupul Purcari gestionează peste 1.300 de hectare de podgorii și operează patru platforme de producție de vinuri liniștite, vin spumant și divin în România și Republica Moldova. Brandurile cele mai cunoscute din portofoliul Grupului sunt Purcari, Crama Ceptura, Bostavan și Bardar.

Produsele Grupului se regăsesc în peste 30 de țări din întreaga lume, în portofoliul Purcari  Wineries Group aflându-se mai multe branduri de vin și vin spumant premium, dar și alte produse de calitate. Purcari este în acest moment cel mai mare exportator de vinuri din Republica Moldova.

Suntem încrezători că businessul va performa în acest an.  Pronosticul nostru rămâne neschimbat față de cele declarate la început de an: atât la nivel de creștere a vânzărilor organice,  precum și la nivel de profitabilitate.

Printre elementele care influențează această creștere se numără: strategia de dezvoltare pe termen lung a piețelor de desfacere, a brandurilor și a produselor, disciplina costurilor, echipa puternică și, nu în ultimul rând, o atenție sporită privind calitatea produsului.

Aș vrea să atrag atenția asupra ultimului element enunțat, calitatea produsului. Vreau să accentuez că tocmai calitatea este cea care ne definește produsele Purcari și care aduce în fiecare an Vinăriei Purcari tot mai multe medalii. Chiar anul acesta vinăria noastră a devenit cea mai premiată vinărie din lume, la cele mai importante concursuri. De exemplu, în ultimii șase ani Purcari a obținut cel mai mare număr de medalii, 103, la Wine Olympics Decanter din Londra. Acest lucru este posibil datorită procesului nostru de producție, care este setat în așa fel încât aroma vinurilor să fie constantă, indiferent de rod, ploi sau alți factori externi. Calitatea este demonstrată inclusiv prin produsul nostru fanion, Negru de Purcari, care este apreciat în fiecare an de cei mai buni somelieri, intrând în top 1%, la categoria celor mai bune vinuri pe Vivino.

 

Cu o istorie de aproape două secole, Purcari este în prezent lider pe segmentul vinurilor premium din România și cel mai mare exportator din Republica Moldova. Care sunt „ingredientele” care consolidează această performanță?

 

Oamenii, Calitatea, Dedicația, Răbdarea, Perseverența, Consistența.  Purcari rămâne Purcari. Nu de azi, nu de ieri. Din 1827.

Rostul, scopul nostru e să facem viața oamenilor mai plăcută, mai frumoasă, mai aromată. Vinul este o plăcere, o savoare și țelul nostru este să perpetuăm această plăcere.

Avem o viziune. Știm ce facem, cum și unde vrem să ajungem.

În timp ce majoritatea vinăriilor pe perioada de pandemie au ales doar să supraviețuiască, noi, cei de la Purcari, am luat o decizie strategică: am investit în linii noi de producție, marketing și, din nou, în calitate.  Evident, nu am ales calea sacrificiului, ci ne-am calculat cu atenție fiecare pas pentru a ne putea dezvolta. Ca rezultat, cel mai drastic an pentru mulți, 2020, a fost pentru Purcari unul care a avut un bilanț pozitiv, ceea ce reprezintă pentru noi un succes aparte, iar 2021 este anul în care continuăm cu și mai mare intensitate această abordare. Noile noastre idei și noile produse, create în timpul lockdownului, prind contur. E vorba despre o colecție absolut nouă, Nocturne, care a fost lansată mai întâi aici, în România.

Nu în ultimul rând, vorbim despre implementarea unei noi linii de vintage-uri Sapiens, produs care, din start, a început să cucerească prestigioase concursuri internaționale.

 

Care este profilul consumatorului român, comparativ cu cel al clienților din alte țări din regiune unde sunteți prezenți prin exporturi?

 

Suntem atenți la ceea ce îi unește pe toți consumatorii de vin Purcari, anume dorința de a savura un produs de calitate. Vinul Purcari este mai mult decât o băutură simplă, din struguri, vinul Purcari este farmecul care reunește familii, leagă prietenii. Purcari este vinul din care izvorăște istorie. 

Acum 10-15 ani, consumatorul român prefera vinurile dulci sau demidulci, iar în prezent situația s-a schimbat mult în favoarea celor seci. Oamenii preferă calitate în loc de cantitate. Consumatorul autohton începe să experimenteze - astăzi vrea să guste un Chardonnay, mâine un cupaj roșu cu Malbec și Rară Neagră, de exemplu. La aceasta a contribuit în ultimii ani și tendința de a adopta un mod de viață sănătos,  lucru pe care îl susținem realmente, prin activitățile noastre. De exemplu, în Republica Moldova, Purcari este coorganizator al Purcari Wine Run, care s-a desfășurat, pentru a cincea oară, în 12 septembrie, pe podgoriile noastre.

Am observat că în Polonia, Ucraina, Țările Baltice (Lituania, Letonia, Estonia), amatorii vinurilor seci fac doar primii pași pe această cale.

În China, se preferă vinurile roșii. Putem spune, cu certitudine, că este o trăsătură distinctă a pieței chinezești.

Un mare rol în această paradigmă îl au nu doar preferințele consumatorului, ci și regulile impuse de fiecare stat unde exportăm. Bunăoară, în Țările Baltice, publicitatea produselor alcoolice este practic interzisă, vinul este considerat acolo un produs alcoolic, în timp ce în Republica Moldova este un produs alimentar. Așa că difuzarea la televiziune, radio sau prin publicitate vizuală, inclusiv stradală, este imposibilă în aceste state. Aceste restricții au devenit pentru Purcari o adevărată provocare și, sincer vorbind, suntem mândri de soluțiile pe care le-am găsit. Am lansat acolo o linie de vinuri fără alcool. Astfel am obținut acces la toate felurile de publicitate și am dat de știre oamenilor despre posibilitatea de a-și cumpăra un vin de calitate!

 

Cum anticipați evoluția pieței locale de vin în următoarea perioadă? Ce oportunități oferă piața pentru producători și care ar fi cele mai mari provocări cu care se confruntă jucătorii de profil?

 

Piața locală devine din ce în ce mai educată, din punctul de vedere al culturii vinului. Consumatorii aleg vin de calitate, se informează din diverse surse despre produs, încearcă asocierea acestuia cu bucate, sunt curioși și experimentează.

Acest comportament conduce la creșterea cererii de pe segmentul de piață premium, în timp ce vinurile de calitate proastă dispar treptat. Segmentul mediu de preț este în creștere și această tendință va continua cu certitudine.

În ce privește factorii de risc, aceștia ar putea fi diferiți: pandemia, schimbările climaterice, concurența neloială din partea unor jucători locali etc.

 

Grupul pe care îl conduceți este listat la Bursa de Valori București și este susținut de o serie de investitori de top. Care sunt principalele direcții de dezvoltare ale Purcari Wineries pe termen scurt și mediu?

 

Listarea Purcari la Bursa de Valori Bucureşti a fost un pas necesar pentru a ne atinge obiectivele strategice, anume de a deveni campionul Europei Centrale şi de Est în domeniul nostru de activitate şi de a susţine consolidarea pieţei fragmentate a vinului. Strategia de creştere a Grupului Purcari este centrată şi în 2021 pe dezvoltarea organică.

Bursa de Valori București este o garanție în plus privind corectitudinea și transparența ce caracterizează procesele din spatele succeselor Grupului Purcari.

În vinificație aproape că nu există investiții pe termen scurt. O plantație nouă de viță de vie intră pe rod după minim trei ani, iar premiile pentru calitate se câștigă după și mai mulți ani de grijă. Vinificatorul este un vizionar: el trebuie să poată percepe în mustul de anul acesta modul în care vinul va evolua peste un an, doi, zece sau mai mulți ani. Avem o enormă responsabilitate în fața acționarilor și a consumatorilor noștri. De fapt, vrem să facem ceea ce știm noi cel mai bine: să producem vin de calitate.

 

Un interviu de Ioan Dornescu

Cursul valutar al leului
1 Leu
USD
4.3614
EUR
4.9449
GBP
5.9178
CHF
4.7821
21 ianuarie 2022

Contact

Green Gate Offices

Bulevardul Tudor Vladimirescu nr. 22

Sector 5, 050883 București

E-mail: fake@fake.com

Telefon: +40 (0)21 407 49 14

Tine legatura

Urmăriți-ne pe social media și fiți la curent cu cele mai recente evenimente.

Newsletter

Înscrieți-vă la newsletter-ul nostru și nu ratați niciodată știrile interesante