Începând din ianuarie 2025, Aeroportul Internațional Cluj a început să alimenteze aeronavele cu combustibil sustenabil pentru aviație (SAF), furnizat de OMV Petrom, marcând un pas important în reducerea emisiilor de carbon în transportul aerian. Cu 3,3 milioane de pasageri în 2024, Aeroportul Cluj este cel mai mare aeroport regional din România și al doilea cel mai mare din țară, după Otopeni. Introducerea SAF se aliniază reglementărilor europene privind sustenabilitatea și eforturilor industriei aeronautice de a reduce amprenta de carbon.

Combustibilul utilizat pe Aeroportul Cluj conține un amestec de 2% SAF cu kerosen convențional, ceea ce reduce impactul asupra mediului. În primele două luni ale anului, aproximativ 1.800 de zboruri au fost operate cu acest combustibil, acoperind toate decolările de pe aeroport. OMV Petrom, cel mai mare producător integrat de energie din Europa de Sud-Est, a investit deja 750 de milioane de euro într-o facilitate la rafinăria Petrobrazi, care va începe producția de SAF în 2028.

Membrul directoratului OMV Petrom, Radu Căprău, responsabil pentru activitatea de Rafinare și Marketing, a explicat că SAF este produs din uleiuri uzate și grăsimi animale, procesate prin tehnologii avansate de rafinare. Compania vede România ca un viitor hub regional pentru combustibili sustenabili, consolidând rolul strategic al țării în tranziția energetică europeană.

Aeroportul Internațional Cluj a implementat și alte măsuri pentru sustenabilitate. Pe lângă utilizarea SAF, aeroportul a achiziționat două autospeciale electrice de degivrare și un autobuz electric pentru transportul pasagerilor de la terminal la aeronave. Directorul aeroportului, David Ciceo, a subliniat că această inițiativă reprezintă un nou pas în angajamentul aeroportului de a reduce emisiile de carbon și de a sprijini un transport aerian mai ecologic.

Carburanții sustenabili pentru aviație vor juca un rol crucial în viitorul industriei aeronautice. SAF poate reduce emisiile de carbon pe durata ciclului de viață cu până la 80%, fiind compatibil cu infrastructura și aeronavele existente. Regulamentul european ReFuelEU Aviation prevede utilizarea SAF în proporție de minimum 2% din ianuarie 2025, cu o creștere treptată la 6% până în 2030.

Prin aceste măsuri, Aeroportul Internațional Cluj devine un pionier în aviația sustenabilă din România, susținând obiectivele naționale și europene de reducere a impactului asupra mediului.