În engleză este un proverb „there is nothing new under the Sun [nimic nou sub soare]”. Mai e și zicala românească „nu e nimic nou sub soare”, dar judecând după ceea ce îmi spun prietenii, cele două fraze au sens similar, dar cu accente diferite. În timp ce fraza românească poate transmite mesajul „Deja știu acest lucru”, în engleză are mai mult sensul de „am mai trecut pe aici / nu este ceva complet nou”. Ambele ilustrează avantajul pe care îl reprezintă cunoștințele.

Pot exista anumite excepții, cum ar fi arbitrajul, dar utilitatea cunoștințelor care sunt puse în comun și împărtășite este mult mai mare decât cea a cunoștințelor care sunt disponibile doar pentru câțiva. Camera de Comerţ Româno-Britanică – și conferința COP 26 privind schimbarea climatică, care va avea loc la Glasgow la începutul lunii noiembrie – ilustrează acest lucru.

Rolul Camerelor de Comerț este de a promova interesele membrilor și, prin aceștia, ale societății în ansamblu. Printre membrii BRCC se numără companii – de la multinaționale, la întreprinderi micro, mici și mijlocii – organizații caritabile și organizații non-profit. Toate au un cuvânt de spus și un rol în cadrul Camerei, dar și în societate.

Afacerile - în special cele internaționale - nu sunt întotdeauna simple. Avantajul membrilor Camerei este că oricare ar fi problema cu care s-ar putea confrunta, șansele ca un alt membru să se fi confruntat și rezolvat aceeași problemă sunt foarte mari. Camera este un loc excelent pentru a comasa cunoștințele și, în cazul în care există o problemă cu care se confruntă unul sau mai mulți membri și pentru care nu se cunoaște deja o soluție (de exemplu, pentru a răspunde la noile propuneri legislative sau măsuri administrative), Camera se află într-o poziție excelentă pentru a solicita răspunsuri la nivelul corespunzător, în numele tuturor membrilor. În număr stă puterea.

În cazul BRCC, conceptul de număr care dă putere este amplificat și de organizațiile economice unde Camera de Comerț este activă. În România este vorba de Coaliția pentru Dezvoltarea României („CDR”), iar în Regatul Unit, este vorba despre British Chambers of Commerce („BCC”). În cadrul CDR, BRCC se alătură altor camere de comerț bilaterale active în România și organizațiilor economice românești, asigurând interfața cu Guvernul României și cu ministerele individuale.

 

 

BCC este formată din camerele de comerț regionale din Regatul Unit, precum și din rețeaua globală a camerelor bilaterale, cum ar fi BRCC, în total 128 de camere. Astfel, BCC se află pe o poziție de neegalat care permite informarea guvernului britanic cu privire la tendințele economice și comerciale, atât la nivel național, cât și internațional, prin experiența membrilor camerelor din rețea.

Atât CDR, cât și BCC oferă oportunități de partajare a cunoștințelor între membrii lor (ca în cazul membrilor BRCC) – oferă de asemenea o platformă pentru a împărtăși informațiile cu „puterile de stat” pe baza experienței membrilor în cauză. Nici CDR, nici BCC nu sunt organizații politice, dar fundamentul faptelor relatate de membrii lor de bază le plasează la un alt nivel decât cel al unor simpli lobbiști.

Dacă toate acestea par a fi mai mult teorie, campania COP26 a BCC „Chambers unite for a greener future” [Camerele de comerț se unesc pentru un viitor mai verde] reprezintă un exemplu excelent cum funcționează în practică aceste relații. BCC consideră schimbarea climatică – evidențiată de temperaturile medii în continuă creștere – ca fiind cea mai importantă problemă pe termen lung cu care ne vom confrunta – și multe companii, noi sperăm că toate, sunt de acord cu acest punct de vedere.

Sperăm de asemenea că și politicienii care vor participa la COP26 să aibă înțelepciunea de a se angaja să ia măsuri legislative care să reducă amprenta de carbon a activității umane și să îmbunătățească reziliența și durabilitatea societății – iar companiile reprezintă o parte esențială a acesteia. Nu ar trebui să existe vreo îndoială că BCC și camerele de comerț membre (inclusiv BRCC) vor sprijini acest demers.

În timp ce schimbările climatice nu sunt ceva nou pentru această planetă, întrebarea privind modul în care această generație și activitățile sale de afaceri vor răspunde acestei provocări și vor face față schimbărilor climatice este o problemă nouă pentru noi toți, la care fiecare dintre noi trebuie să aibă un răspuns individual. Informația înseamnă putere, iar companiile pot găsi idei de răspuns la provocarea privind schimbarea climatică prin intermediul campaniei realizate de rețeaua BCC, cu resurse puse în comun, precum UK’s Climate Hub [Centrul climatic al Regatului Unit] (https://smeclimatehub.org/uk/) și (https://smeclimatehub.org/), cât și prin campania „Member in the Spotlight” [Membrii în prim-plan] care publică cele mai bune practici și măsuri de reducere a amprentei de carbon implementate de membrii camerelor de comerț din rețeaua BCC. Instrumentele sunt la îndemâna noastră, a tuturor, astfel încât companiile noastre să devină neutre din punct de vedere al emisiilor de dioxid de carbon, rezistente și durabile.

Așadar, dacă auzim că multe dintre modelele noastre de afaceri sunt amenințate de schimbarea climatică, (să spunem așa), am putea răspunde „nimic nou sub soare”, pentru că ar trebui să fim cu toții conștienți de această problemă. Cunoașterea problemei nu este același lucru cu luarea de măsuri pentru a o aborda și, în acest sens, putem spune „nimic nou sub soare”: chiar dacă la nivel individual provocările sunt noi, alții le-au luat deja în considerare și au elaborat răspunsuri. Depinde de noi să învățăm de la ei.