
Oportunități – sau în căutarea beneficiului provocărilor…
O parte dintre voluntarii britanici și români care restaurează și operează calea ferată și materialul rulant. Autorul se află în stânga grupului
București – 15 septembrie 2022. Deși nu sunt un client obișnuit al „sălii de fitness” și nu împărtășesc entuziasmul cu care unii dintre colegii mei din Consiliul de Administrație al Camerei de Comerț Britanico-Română se avântă spre terenurile de golf, mi-am propus să am în fiecare an cel puțin o săptămână plină de aer proaspăt și exerciții fizice – precum și pentru a mă apleca asupra unor aspecte mai misterioase ale vocabularului românesc, cum ar fi „macaz”. Am rezolvat acest lucru cu săptămâna petrecută la Sibiu și pe Valea Hârtibaciului, lucrând alături de voluntarii români ai Asociației Prietenii Mocăniței și de voluntarii vizitatori din cadrul societății britanice de sprijin „Calea ferată Sibiu – Agnita– UK” (sau „SARUK”). Activitățile au constat în pregătiri pentru gala anuală din weekendul 10 – 11 septembrie, când s-a închiriat o locomotivă cu abur: în zilele obișnuite, trenurile sunt remorcate de noua locomotivă diesel pe care Asociația a putut-o achiziționa cu ajutorul unei finanțări nerambursabile din fondurile de dezvoltare regională.
Munca de pregătire a necesitat un efort fizic important, datorită în principal faptului că traversele de lemn folosite pentru a susține șinele se deteriorează în timp. Acest lucru afectează funcționarea căii ferate, întrucât traversele susțin șinele când trenurile trec peste ele și totodată mențin ecartamentul căii. Schimbarea celor mai deteriorate traverse cu unele noi este, prin urmare, foarte importantă, și implică îndepărtarea balastului din preajma traverselor cu târnăcoape și lopeți, îndepărtarea traverselor vechi și glisarea celor noi în locul celor vechi, fixarea șinelor pe traversele noi, aranjarea înapoi cu lopata a balastului în jurul noilor traverse și tasarea acestuia pentru a umple toate golurile rămase. Toate acestea se fac manual, în condiții care variază de la soare cald și timp superb la ploaie persistentă. La sfârșitul procesului, dacă s-a lucrat corect, nu numai că pasagerii au o călătorie mai lină, dar și noi am ars mai multe calorii și am făcut mai multe exerciții decât facem de obicei atunci când „conducem un laptop”. Cu siguranță mi-a fost mai greu să mă ridic de la masă după cina din Piața Mare la sfârșitul unei zile lungi și active, dar nu am avut absolut nicio problemă în a dormi noaptea și m-am simțit grozav în dimineața următoare. Traversele vechi sunt folosite drept combustibil pentru locomotiva cu abur sosită în vizită, astfel încât operațiunea să fie „verde”.
Voluntarii vizitatori de la SARUK, pe lângă faptul că au făcut schimb de cunoștințe cu colegii noștri români în privința unor tehnici folosite în munca lor la căile ferate de patrimoniu din Marea Britanie, au găsit și timp să arate unei echipe de televiziune ce facem și să explice motivele pentru care ne petrecem o vacanță în România în acest fel. De asemenea, am putut răspândi vestea la petrecerea lunară a expaților organizată de dl. Norman Frankel, reprezentantul BRCC din Sibiu, precum și la un eveniment de degustare de vinuri susținut de comunitatea de afaceri germană, unde s-au creat noi legături de afaceri, iar cele mai vechi au fost reînnoite.
Oportunitățile de afaceri legate de gală nu s-au limitat la mersul trenurilor: numeroșii vizitatori ai stației din Cornățel (inclusiv autorul britanic al cărții „Along the Enchanted Way”, William Blacker) au putut vedea și cumpăra produse locale precum miere și ceramică artizanală. Așa ar trebui să fie acest gen de proiect: cel mai mare beneficiu economic al unei căi ferate conservate este probabil pentru zona prin care circulă. Prezența echipei de televiziune care filmează pentru un serviciu internațional de știri este un alt exemplu al modului în care efectele unor evenimente precum weekendul galei sunt amplificate și pot continua să atragă vizitatori în zonă mult timp după ce evenimentul în sine a avut loc.
Anul trecut, membrii SARUK și alte persoane din Marea Britanie au oferit asociației fonduri pentru a face o ofertă de succes pentru achiziționarea locomotivei cu abur având numărul 764.158, care stătea de mulți ani în ploaie și zăpadă în fața gării Sighișoara. De atunci, locomotiva a fost mutată la Hosman și parțial demontată pentru a începe revizia necesară înainte de a putea fi repusă în funcțiune. Anul acesta, locomotiva cu abur închiriată a fost sora locomotivei 764.158, respectiv locomotiva cu numărul 764.159. Locomotiva închiriată arăta foarte bine în peisajul rural al României, așa că am început să ne gândim cum am putea finaliza restaurarea și revizia celei cu numărul 764.158 – mai ales pentru ca Asociația să aibă la dispoziție o locomotivă cu abur în cazul în care un anume susținător al proiectului ar veni din nou în zonă la următoarea sa vizită din Marea Britanie. Asociația ar avea astfel mai multă flexibilitate, deținând propria sa locomotivă cu abur funcțională, ceea ce ar trebui să faciliteze, de asemenea, circulația trenurilor în timpul anului, în special atunci când vremea este bună (ceea ce nu este întotdeauna cazul în septembrie). Vestea bună este că verificările inițiale ale locomotivei 764.158 arată că există posibilitatea repunerii în funcțiune și că unul dintre membrii fondatori ai SARUK deține un atelier care repară și restaurează locomotive cu abur pentru Muzeul Național al Căilor Ferate din Marea Britanie. Acesta ar fi un loc ideal pentru repunerea în funcțiune a locomotivei 764.158.
Problema este că locomotiva cu abur a Asociației se află în zona Sibiului, iar atelierul care este pregătit să reabiliteze locomotiva se află în vestul Angliei. Locomotiva ar putea fi complet reparată, pusă în funcțiune și testată înainte de a reveni în România pentru a trage vagoane pe Valea Hârtibaciului ori de câte ori prietenii ei vor dori să facă acest lucru. În plus, unul dintre angajații români ai Asociației ar putea merge în Marea Britanie pentru a învăța cum să întrețină și să conducă locomotiva, astfel fiind transmise competențe care riscă să se piardă în România.
Există așadar o oportunitate pentru companii să sponsorizeze sau să susțină în alt mod acest proiect, începând cu transportul locomotivei 764.158 din România în Marea Britanie pentru a fi reparată. Aceasta poate fi o șansă excelentă de a-și lega numele de revenirea la abur a locomotivei, simbol al Asociației. Revenirea locomotivei reparate pe Valea Hârtibaciului poate atrage atenția mass-media, având în vedere nivelul de interes la nivel internațional față de proiectul Mocăniţa. Dacă doriți să discutați despre modul în care această oportunitate de a răspunde provocării de a repune în funcțiune locomotiva 764.158 poate fi benefică pentru afacerea dvs., vă rugăm să ne contactați. (Mocănița Văii Hârtibaciului – sibiuagnitarailway.com)
Neil McGregor, Vice-Chair for Corporate Governance & relations with the British Chambers of Commerce, immediate Past Chair, BRCC
Share
Share