Este o întrebare care mi-a fost adresată recent, în ceea ce privește Camera de Comerț Româno-Britanică – sau, poate mai pe scurt, „ce face Camera?”. Deși poate părea o întrebare bizară, având în vedere că această Cameră a fost înființată în 1998, este probabil o idee bună să facem periodic un bilanț și, ca să-l cităm pe Eugen Ionescu, „Nu răspunsul luminează, ci întrebarea”.
Este mai ușor să răspundem la întrebarea ce nu este Camera: Camera nu are scop lucrativ. Din acest motiv, deși a fost înființată ca o societate cu răspundere limitată de drept englez, Camera este scutită de utilizarea cuvântului „Limited (limitată) în denumirea sa. La fel ca alte organizații ale societății civile, Camerei nu i se permite să obțină profituri care să poată fi plătite membrilor sub formă de dividende, astfel încât indicatorii obișnuiți de profitabilitate a unei afaceri nu reprezintă probabil cea mai bună modalitate de evaluare a performanței Camerei. Așadar, ce rost are ca o companie să devină sau să rămână membră a Camerei de Comerț Româno-Britanice?
Nu este nicio „magie” în Cameră, din punct de vedere al structurii, dar este o platformă care poate fi utilizată pentru activitățile pe care membrii noștri doresc să le întreprindă și care sunt admise prin statutul nostru. Din punctul meu de vedere, oamenii implicați în Cameră și diversele companii pe care le reprezintă sunt cei mai importanți și încerc întotdeauna să înțeleg ce urmăresc să obțină noii membri pe care îi întâlnesc din apartenența la organizație. Camera de Comerț, ca de altfel orice cameră de comerț, își derivă importanța din faptul că este un loc în care oamenii și companiile lor pot interacționa și se pot uni pentru a crea o voce unitară în prezentarea chestiunile de interes comun pentru comunitatea de afaceri. Cu cât este mai mare numărul de companii membre ale Camerei – îndeosebi al membrilor activi – cu atât va fi mai puternică Camera ca o voce credibilă a sectorului din comunitatea de afaceri pe care îl reprezintă și cu atât vor exista mai multe oportunități pentru membrii Camerei de a face afaceri între ei.
Cu toate acestea, în cazul BRCC, calitatea de membru oferă acces la o comunitate mult mai largă prin afilierea BRCC la Global Business Network (Rețeaua globală de afaceri) a Camerelor de Comerț Britanice (BCC). BCC este organizația care reprezintă camerele de comerț surori din toată Marea Britanie, iar Global Business Network (Rețeaua globală de afaceri) este formată din alte camere de comerț britanice bilaterale din peste 130 de țări din întreaga lume. Acest lucru înseamnă că accesul membrilor noștri la alte companii nu se limitează la membrii efectivi ai Camerei, ci se extinde și include membrii camerelor regionale din Marea Britanie și ai altor camere bilaterale. Ce înseamnă acest lucru în practică? În timp ce scriu acest articol, mă pregătesc să găzduiesc un webinar despre cum să faci afaceri în România pentru membrii Camerei de Comerț din Cornwall, din sud-vestul Angliei. Acesta nu este primul eveniment online de acest gen pe care îl organizăm împreună cu o cameră din Marea Britanie și vor mai fi și altele, așa că acesta este un mod excelent de a ajuta companiile britanice să găsească oportunități în România, de preferință cu membrii Camerei din România. Intensificarea activităților față în față ale Camerei în Marea Britanie ar trebui să accelereze acest lucru.
Apartenența la Global Business Network (Rețeaua globală de afaceri) a BCC nu este acordată camerelor din străinătate care nu îndeplinesc cerințele BCC, iar BRCC ia parte la exerciții anuale de evaluare a performanțelor în raport cu alte camere bilaterale britanice. La fel ca membrii noștri, Camera caută să învețe de la colegi și să adopte cele mai bune practici în domeniul afacerilor.
Unii membri doresc să folosească Camera ca o platformă pentru a face lobby pe lângă guverne, fie în România, fie în Marea Britanie. Ambele fac parte din obiectul de activitate autorizat al Camerei. În Marea Britanie, putem lucra prin intermediul BCC pentru a face lobby pe lângă guvern, iar în România lucrăm prin intermediul Coaliției pentru Dezvoltarea României cu alte camere străine și organizații de afaceri românești pentru a face lobby, dar nu există niciun motiv pentru care un număr suficient de membri ai Camerei dintr-un anumit sector să nu se reunească pentru a face lobby direct prin intermediul platformei oferite de Cameră.
Cheia în toate acestea este dată de resurse: persoanele care desfășoară această activitate trebuie să fie angajați plătiți sau voluntari. Deși Camera nu are scop lucrativ, Consiliul de administrație este responsabil pentru întocmirea balanței contabile și pentru a se asigura că activitățile noastre sunt în linie cu resursele disponibile, astfel încât, cu cât avem mai mulți membri, cu atât putem face mai mult: nu primim finanțare de la niciun guvern. Dacă nu sunteți încă membru, de ce nu luați în considerare posibilitatea de a vă înscrie? Cu cât aduceți mai mult în Cameră, cu atât veți primi mai mult de la ea.