Managerii de top din companiile multinaționale se schimbă periodic; la fel și în România, vin mereu persoane noi, în poziții de conducere cheie. Odată ajunși aici, noii veniți trebuie să își găsească drumul către noul teren de joacă, cu care nu sunt atât de familiarizați. În special în aceste vremuri ale CO-VID-ului, o asemenea schimbare poate fi o mare provocare. Sunt câteva puncte cheie de care este bine să țineți seamă:
Diferențele interculturale
În cei peste 30 de ani de experiență în afaceri internaționale am văzut mulți străini comportându-se exact ca acasă în noul lor mediu. Însă probleme de interculturalitate apar frecvent, chiar și în aceste timpuri moderne ale comunicării globalizate. Cum să motivăm oamenii? Cum să comunicăm corect? Ce spunem și ce nu spunem? Fiecare țară are propriile sale reguli explicite sau mai ascunse, cele implicite. De exemplu, în țări precum România, oamenii nu se simt confortabil să își exprime deschis opiniile într-o ședință. Această reținere este adesea înțeleasă greșit și, de multe ori, șeful presupune eronat că este o aprobare tacită. O provocare care apare, în special în contextul româno-german, este că managerii trebuie să învețe să se manifeste atât eficient, dar să știe și când să-și arate latura umană, aceasta din urmă fiind foarte apreciată în țările latine. Dacă știți cum să integrați cele două abordări opuse ale muncii și vieții, veți obține cele mai bune rezultate.
Înțelegerea sistemului local
Atât de multe pot fi distruse la începutul unui mandat dacă veniți cu o atitudine nepotrivită. Nou-venit, șeful poate afișa o atitudine arogantă sau de superioritate, mai ales când persoana respectivă se mută dintr-o țară bogată într-una așa-numită săracă. Mentalitatea „Eu știu mai bine” nu va funcționa. Din contră, o idee cât se poate de bună este să petreceți ceva timp pentru a înțelege sistemul local unde veți lucra. Cum merg lucrurile aici? Care sunt principalii protagoniști în interiorul și în afara companiei? Care sunt capcanele pe care trebuie să le evitați? Am întâlnit deseori situații în care localnicii se simțeau frustrați deoarece speraseră să fie ei înșiși promovați pe respectiva poziție. Sau unele organizații care au reușit să se descurce o perioadă de timp fără un director executiv și s-au obișnuit așa. Dacă vă alăturați sistemului ca străin, să nu vă așteptați la un entuziasm automat. Este posibil să treceți printr-o perioadă dificilă, timp în care va trebui să le câștigați încrederea. În alte organizații, există o ierarhie a puterii ascunsă, pe care este foarte posibil să nu o înțelegeți de la bun început. Poate aveți un adversar, care are mai multă influență decât dumneavoastră în organizație sau asupra echipei. Ascultați cu atenție semnalele pe care le primiți, nu ascultați niciodată doar un singur punct de vedere. Dacă este necesar, confruntați-i, prezentându-le propriile observații. Cu cât înțelegeți și observați mai mult, cu atât veți ajunge mai repede la cârmă. Este de preferat să nu adoptați prea repede un punct de vedere sugerat de o anumită persoană. Hotărâți-vă și alegeți-vă cu grijă echipa de bază.
Menținerea contactului cu sediul central
În primele luni, mențineți un contact strâns cu superiorul dumneavoastră sau cu sediul central. Este important să transmiteți mesajul că sunteți în control, de încredere și eficient în noul sistem. Acest lucru include, bineînțeles, și împărtășirea provocărilor cu care vă confruntați și pe care superiorul dumneavoastră încă nu le cunoaște. Trebuie să conștientizați că acesta poate obține informații despre ceea ce se întâmplă în organizația locală din alte surse și s-ar putea să nu corespundă cu versiunea dumneavoastră. Asigurați-vă că gestionați această situație în cel mai potrivit mod posibil. Este bine să aveți o echipă activă care comunică cu experții de la sediul central, dar această interacțiune nu ar trebui să fie folosită pentru a vă compromite autoritatea. Într-adevăr, viața noastră, privată sau profesională, este într-o anumită măsură un joc al puterii, în care ne ocupăm locul, sau nu. Cu cât urcăm mai sus pe scara ierarhică, cu atât provocările acestui joc al puterii sunt mai mari.
De fapt, fiecare mandat în afara țării este o oportunitate de creștere atât la nivel profesional, cât și personal. Trebuie doar să fiți deschiși și să aveți curajul de a pune sub semnul întrebării propriile convingeri și condiționări.
Dr. Michael Schroeder
michael.schroeder@linarson.com