Anul 2020 va rămâne cu siguranță în istorie ca fiind un punct de reper. Indiferent de industria în care activau, cifra de afaceri sau etapa în care se aflau, operatorii economici au fost influențați, iar de cele mai multe ori afectați, de situația generată de pandemia de coronavirus. Cel mai probabil, este încă dificil de cuantificat impactul asupra economiei, generat de măsurile excepționale dispuse anul trecut.

Fără a urmări o clasificare, nu ne hazardăm dacă afirmăm că printre cele mai afectate sectoare se numără turismul, transporturile, HoReCa și cel al serviciilor către populație (cum ar fi de exemplu organizările de evenimente, concerte). Finalmente, prin efectul dominoului, efectele negative s-au transmis și către alte domenii.

În acest context, tot mai multe companii au văzut în comerțul online (e-commerce) o oportunitate de a-și putea menține activitatea în acestă perioadă de criză și, pe viitor, de a o dezvolta.

Sigur că acest proces de cumpărare nu este nici pe departe o noutate, fiind într-o continuă dezvoltare. În acest sens, cifrele prezentate pe site-ul Asociației Române a Magazinelor Online arată că, la nivel european, țara noastră, deși se numără printre țările cu cea mai mică pondere a persoanelor care fac cumpărături online, are totodată și cea mai mare creștere a vânzărilor în acest sector.

Tendința crescătoare este menținută și la nivel european. Creșterea vânzărilor de comerț electronic a ajuns la 636 miliarde EUR în 2019, în creștere cu 14,2% față de anul precedent. Se estima de asemenea că cifra de afaceri europeană a comerțului electronic va crește în jur de 12,7% și va atinge 717 miliarde EUR în 2020. (sursa citată este comunicatul privind Raportul regional european privind comerțul european în anul 2020, lansat de către Ecommerce Europe și EuroCommerce).

Din perspectivă juridică, procesul de implementare a acestui sistem de vânzare prezintă particularități față de comerțul clasic. Sigur că, dintr-un anumit punct de vedere, se reduce procesul birocratic ce trebuie parcurs, de exemplu, pentru autorizarea și funcționarea unui magazin clasic.

Apar însă provocări noi - evitarea fraudei electronice, securitatea datelor personale, menținerea confidențialității, informarea corectă a consumatorilor, provocări pe care societatea noastră de avocați le-a întâlnit în asistarea clienților ce folosesc acest proces de vânzare. În paralel, fiind un domeniu cu implicații complexe (fiscale, prelucrarea datelor cu caracter personal, protecția consumatorului), trebuie urmărite constant și implementate actualizările legislative aplicabile.

Așadar, comerțul electronic reprezintă un proces în continuă creștere și dezvoltare, a fost o șansă pentru multe companii de a depăși situația specială de anul trecut și cu siguranță reprezintă o oportunitate pentru viitor. Pentru a fi menținut caracterul favorabil, sfatul nostru este de a nu se neglija protecția juridică necesară în implementarea acestui proces de vânzare.