Vargha Moayed este Chief Strategy Officer al UiPath, lider în enterprise automation software. În acest rol, Moayed colaborează îndeaproape cu CEO-ul UiPath, Daniel Dines, și cu conducerea executivă, pentru definirea și comunicarea inițiativelor strategice cheie. El trebuie să se asigure că planurile strategice sunt puse în aplicare rapid și că toate segmentele operaționale sunt informate, aliniate și responsabile.
De-a lungul carierei sale profesionale, Moayed a fost consultant pentru diverse organizații multinaționale în domenii precum strategia corporativă, managementul vânzărilor și eficacitatea organizațională. Experiența sa anterioară include cofondarea unei companii de software și a unui incubator de înaltă tehnologie, cu Goldman Sachs în calitate de investitor principal. De asemenea, el a lucrat pentru McKinsey în America de Nord și a fost vicepreședinte de dezvoltare corporativă pentru First Data.
Într-un interviu acordat revistei TheBizz Magazine, Moayed a vorbit despre evoluția și ascensiunea companiei cu origini românești, culminată cu listarea istorică pe bursa de la New York, planurile pentru piața locală și perspectivele globale de dezvoltare ale sectorului noilor tehnologii, în contextual actual.
UiPath este prima companie înființată în România care se listează la New York, pe cea mai mare bursă din lume. Ce înseamnă acest pas pentru dezvoltarea viitoare a companiei?
Oferta noastră publică inițială (IPO) a fost un mare pas către realizarea viziunii noastre, aceea de a oferi un robot pentru fiecare persoană. Suntem mândri de locul în care se află compania astăzi, dar acesta este doar începutul capitolului următor pentru UiPath. Rămânem concentrați asupra viziunii pe termen lung a companiei și asupra oportunităților viitoare.
Sarcina noastră este acum să ajutăm în continuare companiile să deblocheze creativitatea umană prin materializarea conceptului de Fully Automated Enterprise™ - o organizaţie complet automatizată. Avem peste 8.500 de clienți, inclusiv 80% din Fortune 10 și peste 60% din Fortune Global 500.
Avem o bază mare de clienți, iar mulți dintre clienții noștri abia încep să pășească pe calea automatizării.
Abordările tradiționale ale automatizării proceselor de afaceri s-au dovedit a fi consumatoare de timp și costisitoare, necesitând adesea schimbări semnificative de infrastructură și proces, ingineri calificați în codificare și testare, precum și manageri de proiect influenți, capabili să navigheze printre interesele numeroaselor părți interesate. Astfel, automatizarea se justifica din punct de vedere economic doar pentru volume mari de lucru, procese standardizate și statice, ceea ce limita sfera și potențialul automatizării.
Precum autovehiculele autonome imită șoferii umani, dar încă utilizează infrastructura rutieră și auto existentă, la fel am procedat si noi, și anume am creat o formă de automatizare care emulează persoanele care desfășoară o activitate profesională utilizând computerul. Infrastructura software, aplicațiile existente și fluxurile de lucru sunt reutilizate, reducând astfel complexitatea și costurile de implementare.
Această nouă abordare a automatizării este posibilă prin integrarea și îmbunătățirea mai multor tehnologii disparate: AI (în special viziunea computerizată și învățarea automată), automatizarea interfeței cu utilizatorul, integrarea API, automatizarea fluxului de lucru, orchestrarea, precum și dezvoltarea de software utilizând abordarea vizuală.
Emularea extinde domeniul de aplicare posibilă a automatizării la situații în care automatizarea este dificil de realizat prin alte mijloace, creând oportunitatea unor beneficii economice enorme. Aceasta ne permite să construim o platformă de automatizare orizontală care facilitează adoptarea automatizării în diferite grupuri de activități: financiar, operațiuni, vânzări și marketing, resurse umane și juridice și în diferite sectoare: servicii financiare, asistență medicală, tehnologie înaltă, comerț cu amănuntul și sectorul public.
Estimăm că actuala noastră oportunitate pe piața globală este de peste 60 de miliarde de dolari, și ne așteptăm să crească pe măsură ce adoptarea automatizării crește și clienții continuă să exploreze în continuare posibilitățile de utilizare pe care le abordează platforma noastră. Rămânem concentrați asupra misiunii noastre de a debloca creativitatea umană prin facilitarea unei organizaţii complet automatizate și suntem foarte încrezători în capacitatea noastră de a executa.
De la biroul înființat în București până la statutul de „decacorn” global. Care este rețeta succesului și care au fost momentele cheie în evoluția UiPath?
Atunci când începi pe o piață locală mică ai un avantaj ascuns. Te obligă să gândești și să acționezi la nivel global încă din prima zi. Această abordare globală inițială a îmbogățit cultura și produsele noastre, și a propulsat vânzările.
De la 10 persoane într-un apartament din România în 2015, am devenit în șase ani o afacere multinațională cu prezență în aproape 30 de țări, cu venituri anuale recurente de 580 de milioane de dolari, fiind una dintre companiile moderne de software pentru companii cu cea mai rapidă creștere. Este un omagiu adus produselor, vitezei noastre de inovare și oportunității pieței, care au fost perfect aliniate. Dar este, de asemenea, un omagiu adus culturii și oamenilor de la UiPath. Nu există propriu-zis o singură rețetă, ci o multitudine de evenimente și acțiuni care s-au aliniat cu adevărat. Și, bineînțeles, un pic de noroc (să nu îl subestimăm niciodată)!
Au existat mai multe momente cheie. Compania a fost fondată în 2005 pentru a oferi automatizări pentru programatori, dar primul moment cheie a avut loc în 2013, când echipa a descoperit domeniul BPO și și-a dat seama că tehnologia ar putea fi utilizată pentru automatizarea proceselor și, prin urmare, a dezvoltat primul produs RPA pentru un anumit client. Acest produs a devenit apoi baza ofertei noastre. Apoi, în 2017, după ce am atras fonduri considerabile prin intermediul unei finanțări de tip Seria A, am reușit să evoluăm cu adevărat la nivel global și lucrurile au început să se accelereze de atunci: am devenit un „unicorn” în 2018, am fost declarați Lider în cadrul Gartner Magic Quadrant pentru Robotizarea Proceselor de Automatizare (RPA) de către Gartner în 2019 și lider în Forrester Wave pentru RPA în 2020, toate acestea contribuind la succesul nostru până în prezent.
Ce sfaturi dați antreprenorilor români care vor să se extindă pe piețele internaționale? Ce poate face statul român pentru sprijinirea afacerilor lansate la nivel local?
Începuturile noastre ne-au ajutat să găsim cea mai importantă valoare pentru noi: modestia. Modestia este o aspirație și este cadrul nostru operațional. Când puneți modestia în centrul procesului de luare a deciziilor și de comunicare, aceasta vă obligă să ascultați și să vă adaptați rapid. Orientarea spre client este o evoluție firească. Iar orientarea spre client ne determină să rămânem modești și ne asigură un mediu de lucru sănătos. Cu toate acestea, să fii modest nu înseamnă să nu fii îndrăzneț, ambițios și să nu visezi la lucruri mărețe. Mulți antreprenori care provin din piețe mai mici precum România nu îndrăznesc să se gândească la lucruri mărețe. Este ca un mușchi care trebuie antrenat. Așadar, găsirea echilibrului corect între modestie și îndrăzneală ar fi probabil principalul sfat pe care aș dori să-l ofer colegilor noștri antreprenori români.
Tehnologia este un sector foarte inovator, iar succesul în domeniu este adesea perceput ca fiind posibil doar cu puțin ajutor guvernamental. Dar acest lucru nu este adevărat. Silicon Valley a apărut datorită unui ajutor financiar substanțial din partea guvernului federal american oferit de la început. Deci, guvernele, în general, au un rol crucial în crearea de condiții favorabile antreprenoriatului și inovării. De exemplu, sectorul IT din România a explodat datorită stimulentului fiscal adecvat. Deși nu am sfaturi specifice de dat guvernului român în sine, aș spune că ar trebui asigurate în continuare facilități precum un mediu potrivit în ceea ce privește politica fiscală, educație și stabilitatea mediului de afaceri. Și poate o ultimă dorință mai practică ar fi ca guvernul să încurajeze achizițiile de la companiile europene inovatoare de tehnologie.
Ascensiunea UiPath vine pe fondul unui interes tot mai mare al investitorilor pentru startup-urile tech, pe o piață globală uriașă. Care sunt, în opinia dvs., sectoarele cu cel mai mare potențial de creștere, în viitorul apropiat?
Ei bine, dacă aș avea răspunsul sigur la această întrebare, aș fi un om foarte bogat! Lăsând gluma deoparte, piața pe care activăm, pe care aș defini-o ca „automatizare completă”, și pe care Gartner o numește hiper-automatizare, este de fapt segmentul de software pentru companii care are cea mai rapidă creștere. Face parte dintr-o tendință majoră prin care digitalizarea este orientată spre fluxul de lucru și co-produsă de utilizatorii din domeniul afacerilor și IT, de unde și popularitatea tuturor tehnologiilor bazate pe abordarea vizuală. Desigur, AI va fi adoptată în multe domenii, dar AI este atât de omniprezentă, încât aș ezita să o numesc „sector”, în sine. În afara sectorului de software pentru companii, cred că domeniile tradiționale care au rămas în urmă cu digitalizarea oferă cea mai certă perspectivă de transformare, cum ar fi băncile, dată fiind dezvoltarea Fintech, sau domeniul asigurărilor. Progresul tehnologic oferă posibilitatea de a vedea aceste piețe cu lentile noi.
Unul dintre subiectele intens dezbătute în prezent este legat de modul în care ne vom desfășura activitatea în noua realitate post-COVID, mulți argumentând în favoarea continuării muncii de acasă. Cum evaluați această tendință și care sunt măsurile implementate de UiPath pe această temă?
În acest moment, ne concentrăm pe serviciile pentru clienții noștri și ne asigurăm că angajații noștri sunt în siguranță și capabili să depună munca de acasă cu cele mai bune rezultate. Urmărim îndeaproape liniile directoare regionale acolo unde birourile și angajații noștri din întreaga lume sunt afectați de restricțiile pandemice și vom evalua revenirea la birouri având în vedere diferiți factori. După umila mea părere, COVID-19 a arătat câte lucruri pot fi făcute de la distanță, dar și invers, limitările în ceea ce privește activitățile care se pot desfășura virtual. Cred că aceasta poate fi văzută ca o experiență de învățare extraordinară, care ne va permite să luăm decizii mai înțelepte în viitor, combinând beneficiile virtualului cu valoarea non-virtualului. Deci, cu siguranță ne mutăm într-o lume hibridă și multe lucruri, inclusiv organizarea muncii, vor fi redefinite și rafinate în lunile următoare.
Câți angajați aveți în prezent, care sunt domeniile în care este nevoie să faceți recrutări și cât de ușor găsiți oameni pregătiți pentru a intra în familia UiPath?
UiPath are peste 3.000 de angajați în întreaga lume și creștem într-un ritm rapid. Pagina noastră de cariere UiPath.com prezintă toate pozițiile vacante, inclusiv multe poziții la sediul din București, de la specialiști tehnici la marketing, vânzări și finanțe, printre altele. Ceea ce este interesant este că locurile de muncă în domeniul automatizării oferă unele dintre cele mai rapide posibilități de creștere în carieră, astfel că atrag mulți oameni talentați. Acestea fiind spuse, ne străduim să atragem, pe cât posibil, cei mai talentați oameni la UiPath, ceea ce îngreunează munca recrutorilor noștri. A fi mai bine cunoscuți ne ajută să îi atragem pe cei mai buni oameni și, totodată, să ridicăm continuu ștacheta pentru noi înșine.
Cum a evoluat business-ul companiei în 2020/2021?
Funcționarea niciunei companii software de succes în 2020 nu a fost o sarcină ușoară, nu doar pentru că lumea a experimentat o pandemie paralizantă, ci și pentru că tehnologia a continuat să se miște cu viteza fulgerului. Avem un profund sentiment de recunoștință și uimire față de ceea ce au realizat angajații noștri.
Dacă, pe de o parte, încercarea de a ne reorganiza compania la nivel global a constituit o provocare, pe de altă parte COVID-19 a arătat cât de utilă poate fi tehnologia noastră. Într-adevăr, organizațiile au trebuit să digitalizeze peste noapte noi procese, pentru a putea face față unei creșteri a cererii. Este vorba despre spitale care trebuiau să raporteze rezultatele testelor zilnic, guverne care trebuiau să gestioneze asistența COVID și care aveau nevoie să ia decizii peste noapte, sau hoteluri care aveau nevoie să re-programeze rezervările clienților. Tehnologia noastră a ajutat foarte mult și noi, ca firmă, ne-am mobilizat eforturile în mod pro-bono în mai multe situații.
În România, după izbucnirea crizei COVID-19, Executivul român a emis o Ordonanță de Urgență a Guvernului prin care s-au instituit indemnizații de șomaj pentru a sprijini cetățenii ale căror locuri de muncă și venituri au fost afectate de starea de urgență cauzată de criza sanitară. Drept urmare, UiPath a oferit sprijin pro bono organismelor din sectorul public care conduceau lupta împotriva pandemiei. Astfel, Agenția Națională pentru Plăți și Inspecție Socială (ANPIS) a fost o instituție din sectorul public care a automatizat procesul de solicitare a scutirii de impozit pe venit, astfel încât oamenii să poată primi mai rapid sprijinul financiar de care au nevoie. Roboții software dezvoltați folosind platforma UiPath verifică dacă cererile sunt complete și contactează expeditorul în caz contrar și extrag informațiile relevante într-o bază de date.
În același timp, am continuat să inovăm în anul care a trecut. În 2020, am anunțat două lansări majore legate de platforma noastră, care au adăugat capabilități în fiecare etapă a ciclului de viață al automatizării. În mai 2021, am anunțat o altă lansare a platformei cu noi caracteristici și produse care extind capacitățile companiilor de a-și dezvolta cu succes și de a-și gestiona inițiativele de automatizare, și am achiziționat o companie de gestionare API pentru a ne îmbogăți oferta.
În prezent, UiPath este singura platformă de automatizare end-to-end de pe piață. De exemplu, suntem singura companie care, potrivit unui analist renumit, este simultan lider în RPA și în process mining. Acest lucru este deosebit de valoros pentru clienții noștri.
Revenind la România, tot mai mai multe companii anunță investiții în digitalizare și automatizarea proceselor. Unde se situează în prezent piața românească în ecosistemul UiPath și care sunt planurile de dezvoltare pe plan local?
După cum ați putea ghici, România ocupă un loc special în cadrul UiPath. Este țara noastră de origine și leagănul culturii companiei noastre. Este, de asemenea, cel mai mare centru de cercetare și dezvoltare, locația UiPath Immersion Lab, precum și locul unde se găsesc mulți profesioniști și cunoștințe pe care le împărtășim în continuare cu colegii noștri din întreaga lume. Din punct de vedere comercial, importanța pieței românești este proporțională cu dimensiunea sa și poate chiar am pătruns mai mult pe această piață, decât pe alte piețe similare ca dimensiune. De asemenea, este important de menționat că avem mai multe companii românești, cum ar fi Banca Transilvania, care au avut încredere în noi de la început și rămân utilizatori importanți ai produselor noastre. În afară de sectorul privat, sperăm cu adevărat să intrăm puternic pe sectorul public din România, deoarece RPA este o tehnologie deosebit de potrivită pentru acest sector, așa cum arată succesul nostru pe piața din Statele Unite ale Americii.
Un interviu de Ioan Dornescu