Tom Leene, GKN Fokker: Două dintre motivele principale pentru care am ales să investim în România au fost istoria îndelungată în domeniul aviației și forța de muncă calificată  

Tom Leene, GKN Fokker: Două dintre motivele principale pentru care am ales să investim în România au fost istoria îndelungată în domeniul aviației și forța de muncă calificată

Tom Leene este Directorul companiei GKN Fokker Engineering Romania și Președintele Camerei de Comerț Olandeză – Română (NRCC). La doar 34 de ani, o vârstă considerată relativ tânără, el și-a petrecut o perioadă considerabilă a carierei profesionale în străinătate și locuiește acum în România, de peste trei ani. Pe lângă pasiunea pentru știința aerospațială, printre hobby-urile sale se numără sportul, alergatul, ciclismul și participarea la triatloane.

Care este profilul companiei GKN Fokker Engineering Romania și obiectul principal de activitate al acesteia? Ce clienți importanți se regăsesc în portofoliul companiei pe care o conduceți?

GKN Fokker face parte din grupul GKN Aerospace, unul dintre cei mai importanți furnizori din lume pentru constructori de aeronave precum Airbus și Boeing. Biroul nostru din România este un hub important de inginerie, axat în primul rând pe proiectarea și autorizarea componentelor structurale pentru modelele noi de aeronave.Avem la dispoziție o echipă experimentată și calificată care, de exemplu, proiectează coada noului model de aeronavă F6X Dassault Business Jet, flapsurile pentru Airbus A350, cât și coada și aripile noului model de aeronavă complet electrică Eviation Alice. GKN Aerospace investește puternic în proiecte noi, în procese de dezvoltare sustenabile în domeniul zborului și în proiectarea aeronavelor de viitor. Acest aspect este stimulat și de inițiativele UE CleanSky menite să facă din industria aerospațială un mediu mult mai prietenos și să reducă amprenta de carbon. Cea mai mare parte a acestor proiecte sunt executate cu ajutorul inginerilor români. Mai mult, inginerii noștri asistă facilitățile de producție la nivel internațional cât și ,,flota aeriană”, în orice problemă pe care o pot întâmpina. Dacă un Airbus 380 se confruntă oriunde în lume cu pagube la nivelul aripii cauzate în urma impactului cu o pasăre, există șanse mari ca inginerii noștri să 
primească un telefon pentru a identifica modalitatea de reparație.

Cât de ușor găsiți ingineri specializați și cum evaluați potențialul pieței românești, comparativ cu alte state din regiune?

Știința aerospațială are o lungă istorie în România, cu un impact semnificativ asupra industriei din zilele noastre.Pionieri cunoscuți precum Aurel Vlaicu și Henri Coandă au pus bazele unui puternic sector aerospațial la nivel național. Compania a început activitatea aici în țară în anul 2004 și două dintre motivele importante pentru care am optat să investim în România au fost tocmai această istorie îndelungată în domeniul aviației, cât și forța calificată de muncă. Inginerii absolvenți ai facultăților de profil, din București și Brașov, de exemplu, sunt bine pregătiți, competenți și dornici să își pună abilitățile în practică. Cu toate acestea, experiența este 
întotdeauna un aspect problematic pentru noi, din moment ce operăm pe o piață de nișă. Abordăm acest aspect prin încercarea de a ne implica în programele educaționale încă de la bun început. De exemplu, cu Universitatea Politehnică din București, am pus bazele unui parteneriat de succes prin care punem la dispoziția studenților programe de practică internă sau de licență/ masterat și asigurăm inclusiv prelegeri în cadrul universității, cu ajutorul inginerilor noștri seniori. Este un angajament pe termen lung, care ne ajută enorm în recrutarea inginerilor competenți pregătiți pentru viitor. Parteneriatul este foarte apreciat atât de către universitate, cât și de compania noastră, din moment ce creează o punte între teorie și practică.

În ce măsură afectează pandemia de coronavirus industria de profil și care sunt efectele asupra companiei dumneavoastră?

Este destul de evident, cred, că infecția COVID-19 a afectat semnificativ Industria Aerospațială peste tot în lume, iar efectele vor fi evidente ani buni de acum încolo. Din moment ce companiile aeriene nu au mai efectuat zboruri, iar aeronavele au fost ținute la sol, impactul a fost resimțit imediat, în condițiile în care nu au mai fost solicitate operațiuni de întreținere și piese de schimb. Iar asta nu e tot. Într-o industrie bazată intensiv pe capital, toți jucătorii au început imediat să identifice modalități de a economisi bani, creând rezerve pentru a depăși situația curentă, iar multe proiecte pe termen lung și inovații au fost anulate sau amânate. Filiala noastră din România lucrează la aeronave care vor fi folosite peste 5 sau 10 ani de acum încolo, și multe proiecte similare au avut parte de aceeași soartă. Incertitudinea duratei și a urmărilor viitoare nu ne ajută prea mult și estimăm o recuperare lungă și lentă.

Cum a evoluat business-ul companiei în acest an și ce previziuni aveți pentru 2021? Ce măsuri ați implementat pentru continuarea activității în parametri de siguranță?

Încă de la începutul pandemiei, am luat măsuri rapide și drastice pentru a ne adapta la noua realitate. În primul rând a trebuit să ne asigurăm că toți angajații sunt în siguranță și pot continua să opereze într-o manieră sigură. Acolo unde a fost cazul, am reușit să trecem cu succes la lucrul de la domiciliu și am pus în practică o nouă modalitate de operare în cadrul spațiilor de birou. Am identificat nevoile viitoare și am redus numărul forței de muncă în conformitate cu acestea. Aceste măsuri au fost dureroase, dar necesare. Filiala din România a supraviețuit fără a apela la ajutorul programelor guvernamentale de asistență, iar previziunile pentru anul 2021 sunt pozitive. Consider că răspunsul nostru rapid ne-a ajutat să ne pregătim pentru a face față noii realități și suntem din nou capabili să privim spre viitor.

Care sunt planurile de dezvoltare ale companiei pentru piața din România, pe termen scurt și mediu? 

Ne așteptăm la o recuperare stabilă, dar lentă, la nivel de industrie, astfel că pe termen scurt și mediu avem aceleași previziuni și pentru planurile noastre din România. Vom continua să lucrăm la aeronava viitorului, punând accentul pe zborul sustenabil. Pe termen lung, una dintre cele mai mari inovații, atât pentru noi, cât și pentru industrie, o va reprezenta aeronava eVTOL (electric Vertical Take Off and Landing). Chiar cred că aceste aeronave de dimensiuni mici, care pot decola și ateriza în mare măsură oriunde, vor schimba radical peisajul mobilității urbane în următoarele decenii. Aceste aeronave trebuie proiectate și dezvoltate, iar acest lucru reprezintă o mare oportunitate pentru noi.

Sunteți și președintele Camerei de Comerț Olandeză-Română (NRCC). Ce atuuri are țara noastră în atragerea de investiții olandeze? Pe de altă parte, care sunt provocările întâmpinate aici și cum poate fi stimulat climatul investițional local? 

Într-adevăr sunt președintele consiliului și un membru activ al NRCC, o organizație care are ca scop dezvoltarea comerțului bilateral dintre România și Olanda. Companiile olandeze sunt printre cei mai mari investitori din România, astfel indicând clar potențialul pe care îl are această țară. Nu numai companii mari și-au stabilit operațiunile aici, ci avem și o comunitate semnificativă formată din business-uri mici și mijlocii. Acest lucru contribuie la crearea de locuri de muncă, creșterea parteneriatelor românești și apariția unor noi antreprenori. Consider că România oferă multe avantaje, care fac din această țară un loc propice pentru investiții. Printre aspectele importante se numără forța de muncă calificată, frecvența mare de utilizare a limbii engleze, infrastructura excelentă a internetului și apartenența la UE. Înaintea răspândirii pandemiei actuale, una dintre cele mai problematice aspecte o reprezenta reducerea forței de muncă. Perspectiva economică pozitivă și ,,exodul de inteligență” semnificativ din partea tinerilor cu studii superioare care au părăsit în trecut țara au reprezentat o amenințare majoră pentru continuarea afacerilor. Ne putem doar imagina că imediat ce ne ,,întoarcem la normal” acest aspect va reveni la suprafață. Ceea mai bună modalitate de a îmbunătății această problemă și de a menține un climat de afaceri favorabil este de a crea un mediul stabil pentru afaceri la nivel național prin aplicarea de politici pe termen lung, clare și transparente. Companiile care doresc să investească în România fac acest lucru pe termen lung și au nevoie de un climat previzibil. De exemplu, compania noastră este prezentă pe piață de peste 15 ani și vă pot garanta că ne vom prelungii această prezența 15 ani de acum încolo.


Un interviu de Ioan Dornescu

Cursul valutar al leului
1 Leu
USD
4.1340
EUR
4.9250
GBP
5.7441
CHF
4.4992
22 iunie 2021

Contact

Green Gate Offices

Bulevardul Tudor Vladimirescu nr. 22

Sector 5, 050883 București

E-mail: fake@fake.com

Telefon: +40 (0)21 407 49 14

Tine legatura

Urmăriți-ne pe social media și fiți la curent cu cele mai recente evenimente.

Newsletter

Înscrieți-vă la newsletter-ul nostru și nu ratați niciodată știrile interesante