Serge Offers este în prezent CFO al ING Bank România, având 15 ani de experiență în industria bancară. Pe lângă activitățile desfășurate în domeniul financiar, în aria sa de responsabilități intră și departamentele locale de Trezorerie și Achiziții.
Anterior, a ocupat mai multe roluri de management la sediul central al ING Group, printre care și conducerea echipelor de External & Regulatory Reporting, având o expertiză solidă în domeniul finanțelor și al reglementărilor. Pe lângă menținerea relației cu autoritățile de reglementare, Serge a făcut parte, ca reprezentant ING, din diverse asociații bancare la nivel național, european și global.
În prezent, Serge este președinte al Camerei de Comerț Româno - Olandeză, în cadrul căreia, prin experiența personală și cunoștințele internaționale, susține și promovează interesele comunității de afaceri olandeze-române. De asemenea, acesta sprijină în mod activ inițiativa de înființare a unei Camere de Comerț pentru diversitate pe plan local.
După relocarea în România în cursul anului trecut, împreună cu soția sa Kim și cele trei pisici Maine Coon, Serge explorează cu plăcere tradițiile și cultura locală. În timpul liber, preferă să citească, să călătorească și practică mai multe sporturi.
Conceptul de sustenabilitate a fost incorporat în strategia globală a ING, pentru susținerea societății și a mediului. Ce înseamnă finanțare sustenabilă și cum se reflectă acest obiectiv la nivelul României?
În opinia mea, printre companiile din sectorul financiar, ING este un lider al sustenabilității, mai ales în privința acțiunilor luate împotriva schimbărilor climatice și contribuția adusă pentru o societate cu emisii de carbon reduse. Această viziune este confirmată de recunoașterea externă obținută pentru profilul nostru de mediu, social și guvernanță corporativă (ESG) de la instituții de cercetare independente și agenții de rating precum Sustainalytics S&P Global și MSCI, care ne-au avansat la statutul de „AA”.
În urmă cu mai bine de doi ani, ING și-a anunțat obiectivul climatic de a alinia portofoliul de credite al ING cu obiectivele Acordului climatic de la Paris – abordarea Terra. Lucrăm împreună cu clienții noștri, oferindu-le produse specifice și cunoștințe aprofundate pentru a le facilita tranziția către tehnologii cu emisii reduse de carbon. Al doilea raport Terra a fost publicat în octombrie 2020 și subliniază progresele realizate în cele nouă sectoare din portofoliul nostru care sunt în topul celor responsabile pentru schimbările climatice.
De asemenea, suntem fruntași în România în ceea ce privește furnizarea soluțiilor de finanțare sustenabilă. Am marcat o premieră în 2019 cu primul împrumut sindicalizat pentru un mare parc de reciclare integrat. Anul trecut, în plină pandemie, am reușit să facilităm prima emisiune de obligațiuni verzi, destinate refinanțării unui portofoliu de clădiri ecologice și cheltuielilor pentru eficientizare energetică.
Faceți parte din echipa de conducere a Camerei de Comerț Româno – Olandeză și, de curând, a primei Camere de Comerț pentru Diversitate din lume, înființată în România la finele anului trecut. Care sunt principalele proiecte derulate în actuala perioadă de cele două organizații și ce rol joacă acestea în peisajul economic local?
Camera de comerț româno-olandeză (NRCC) și Camera de Comerț Română pentru Diversitate (RDCC) sunt organizații membre al căror scop este susținerea creării unui climat de afaceri puternic și incluziv. Pe lângă organizarea de evenimente de networking și schimbul de cunoștințe, ambele organizații au grupuri de lucru formate din membri săi, care pregătesc propuneri prin care să contribuie la un cadru legislativ stabil și previzibil.
NRCC se concentrează în prezent pe două domenii principale. Am publicat recent o carte albă extinsă, care subliniază recomandările noastre în domenii precum impozitarea, infrastructura, agricultura, piața muncii și educația, respectiv fondurile UE și dreptul consumatorilor/concurenței. Următorul pas este continuarea dialogului constructiv și deschis cu sectorul public, care s-a îmbunătățit semnificativ în ultimul an, și a veni cu propuneri concrete pentru a maximiza redresarea economică și absorbția fondurilor UE disponibile. În al doilea rând, construim în continuare parteneriatele noastre cu NlinBusiness și rețeaua olandeză-română. Obiectivul este de a crește posibilitățile comerciale bilaterale și de a contribui la imaginea pozitivă a României în Olanda și viceversa.
Misiunea RDCC este de a promova egalitatea de gen și egalitatea de șanse pentru romi, LGBTQ+ și persoanele cu dizabilități. În prezent, am pus accentul pe organizarea de mese rotunde corporative cu scopul de a crește nivelul de conștientizare privind provocările actuale, construirea de alianțe cu alte ONG-uri și atragerea de noi membri. Participarea la ultimul nostru eveniment din martie despre Femeile în poziții de Conducere a demonstrat interesul pentru acest subiect, cu peste 100 de participanți și vorbitori seniori atât din sectorul privat, cât și din cel public. O următoare etapă importantă este să devenim membru al Coaliției pentru Dezvoltarea României.
Cum ați caracteriza evoluția rezultatelor financiare ale ING România în 2020 și ce măsuri ați luat pentru depășirea provocărilor generate de pandemia COVID-19?
ING Bank România și-a menținut poziția de a patra cea mai mare bancă din punctul de vedere al activelor de pe piață datorită unui flux net puternic de depozite ale clienților, în timp ce creșterea creditelor a fost redusă. În ciuda bilanțului crescut, rezultatele noastre financiare au fost afectate negativ de circumstanțele fără precedent cu care ne-am confruntat anul trecut. Profitul nostru a scăzut în 2020 în relație directă cu fondurile nete adăugate provizioanelor pentru împrumuturi, provizioane provocate de deteriorarea perspectivelor macroeconomice. Cu excepția acestui element, care ar trebui să se inverseze în mare măsură atunci când economia își va reveni, rezultatele noastre au crescut de la an la an datorită veniturilor mai mari.
Cu toate acestea, ceea ce contează cel mai mult din punctul meu de vedere este modul în care am răspuns la pandemie. Pe lângă menținerea în siguranță a angajaților noștri, am reușit să ne sprijinim clienții și am jucat un rol activ în societate. Amânarea obligațiilor de plată a fost implementată pentru 32.000 de clienți vulnerabili, în timp ce în cadrul programului IMM Invest am primit 7.500 de cereri și am aprobat împrumuturi în valoare totală de 1,3 miliarde de lei. Am susținut sistemul de sănătate prin donarea de echipamente de protecție și teste, în timp ce, împreună cu Code4Romania, au fost dezvoltate șase soluții digitale pentru schimbul de informații publice. De asemenea, am continuat să sprijinim antreprenorii la început de drum și să promovăm sănătatea financiară prin programele noastre de CSR, cum ar fi Startarium și Banometru.
Care sunt direcțiile prioritare de dezvoltare ale băncii în acest an? Ce rol au inițiativele de educație financiară în actuala conjuctură economică?
Pandemia a confirmat validitatea strategiei existente, iar anul acesta vom continua să digitalizăm produsele și serviciile noastre. Eforturile depuse în special în ultimii ani pentru o mai bună experiență a clienților s-au văzut, de exemplu, în experiența mai intuitivă din noua versiune ING Home’Bank, dar și produsele nou lansate anul trecut, relevante în contextul crizei. Acestea din urmă includ noua noastră ofertă ipotecară 7FIX, care aduce predictibilitate în perioade incerte, ori noi funcții precum Round Up, retrageri de la bancomate fără card sau posibilitatea de a înrola cardurile de credit în ING Pay.
Importanța planificării financiare și a plaselor de siguranță a fost reconfirmată în timpul recesiunii economice. ING continuă programele care contribuie la sănătatea financiară, Banometru și Startarium. Până în prezent, acestea au implicat 33.000 de antreprenori la început de drum și 420 de persoane ghidate de antrenori financiari. De asemenea, programele au fost adaptate la contextul crizei. Prin urmare, 150 de companii au fost incluse în programul de relansare și creștere Startarium RE:BUILD, constând în consultanță, mentorat și subvenționarea pachetelor de servicii. Programul intensiv oferit de Banometru constă în gestionarea datoriilor și depășirea dificultăților financiare, un program la care s-au înscris peste 5.000 de persoane.
Un sondaj realizat de ING în toamnă arată că patru din zece români ar prefera să își lase cardurile acasă și să plătească cu telefonul mobil sau ceasul. Care este impactul accelerării comportamentului digital asupra sectorului bancar?
Pandemia a accelerat adoptarea soluțiilor digitale. Anul trecut, peste un milion de clienți au utilizat în mod activ Home’Bank, cu un total de 219 milioane de conectări, iar 68% au folosit aplicația de pe dispozitivele lor mobile. Având în vedere creșterea numărului de servicii bancare mobile, ING a fost, de asemenea, una dintre primele bănci care le-a oferit clienților posibilitatea de a-și înrola cardurile ING în Google Pay, completând portofelele Apple Pay și ING Pay deja funcționale. În perioada de carantină, în premieră pentru ING Bank România, volumul plăților cu cardul l-a depășit pe cel al retragerilor de numerar de la bancomate. Platforma ING Business a înregistrat, de asemenea, o creștere de aproximativ 65% a autentificărilor, din care 35% au fost realizate exclusiv de pe mobil, în timp ce numărul tranzacțiilor a crescut cu 84% comparativ cu 2019.
Întotdeauna, ING a inclus în strategia sa produse inovatoare și ușor accesibile pentru clienți, iar pașii noștri îndrăzneți către digitalizare din ultimii ani ne-au poziționat bine având în vedere aceste schimbări în comportamentul clienților. Știm că experiența clienților este factorul diferențiator, și am ținut cont de asta când ING și-a lansat noua direcție de brand – do your thing – în România. Aceasta evidențiază promisiunea noastră de a le oferi o experiență bancară simplă, personală și smart. Realizările ING au fost recunoscute de KPMG care a clasat ING România ca nr. 1 în Experiența Clienților pentru 2020, dintre toate sectoarele economice locale.
Un interviu de Ioan Dornescu