După absolvirea studiilor de economist în 2006, Sebastian Metz a acumulat o vastă experiență internațională, dobândită în Franța, Algeria și Nepal. După ce a condus cu succes departamentul pentru IMM-uri, promovarea exporturilor și târguri comerciale al Camerei de Comerț și Industrie Germano-Algeriene (AHK Algeria), a plecat în Nepal, unde a obținut funcția de consultant GIZ/CIM pentru promovarea exporturilor și a IMM-urilor la Camera de Comerț și Industrie Germano-Nepaleză (NGCCI).

Începând cu ianuarie 2012, Sebastian Metz își continuă cariera internațională, preluând funcția de director general și membru al Consiliului de administrație al Camerei de Comerț și Industrie Româno-Germane (AHK România). În această poziție, el este responsabil pentru dezvoltarea strategică a portofoliului de servicii și activități oferite de AHK România și monitorizează implementarea acestuia. Prioritățile de top sunt serviciile de consultanță pentru clienții privați și publici, sprijinul continuu pentru comunitatea membrilor AHK, precum și creșterea activităților de advocacy pentru a reprezenta interesele mediului de afaceri german în România.

 

AHK România, cea mai mare Cameră de comerț bilaterală din țară, aniversează în acest an două decenii de la înființare. Care este rolul AHK România în peisajul de business local și care sunt, în opinia dvs., principalele ținte atinse în acești 20 de ani?

Pentru Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România), 2022 este un an special. Sărbătorim 20 de ani de când ne desfășurăm cu succes activitatea în calitate de Cameră de Comerț Germană în Străinătate (AHK), fiind motorul central în dezvoltarea relațiilor economice bilaterale. În acești 20 de ani s-au întâmplat multe, atât pentru noi cât și pentru România - țara s-a dezvoltat de la un simplu amplasament de producție la o locație pentru inovare, menținându-se astfel atractivă pentru companiile germane.

Din ce în ce mai multe companii germane investesc în ultimul timp în înființarea de noi centre de dezvoltare - adesea în bună și strânsă colaborare cu universitățile românești - contribuind astfel la dezvoltarea și competitivitatea României ca amplasament investițional. Și suntem mândri să fim forța motrice din spatele acestei dezvoltări. Dar nu este vorba doar de învățământul universitar. AHK România a fost și este un partener central al Ministerului Educației din România. A contribuit în mod semnificativ la introducerea sistemului de formare profesională duală în 2012 și continuă să sprijine dezvoltarea acestuia. Avem nevoie de profesioniști bine pregătiți în România - la toate nivelurile de educație și în toate regiunile României. Și este foarte important ca România să continue aceste eforturi pentru a-și menține competitivitatea pe plan regional și european.

Rolul nostru, în calitate de Cameră de comerț bilaterală, este ca prin serviciile pe care le oferim și prin evenimentele pe care le organizăm, să susținem activ companiile germane la intrarea lor pe piața românească, dar și firmele românești interesate de piața germană, contribuind astfel la dezvoltarea relațiilor economice româno-germane. Astfel, am ajuns la un volum al comerțului bilateral de peste 35 mld. euro - reprezentând peste 20% din comerțul exterior al României. În cadrul inițiativelor de specialitate ne concentrăm pe teme de actualitate și de interes pentru relațiile economice româno-germane și pentru comunitatea AHK. Printre acestea se numără branșa GreenTech (energii regenerabile, eficiență energetică, mediu, dezvoltare urbană), învățământul profesional, arbitrajul și managementul achizițiilor (Supply Chain Management „Near-Shoring”).

În cadrul activităților noastre de reprezentare a intereselor companiilor germane în România, contribuim concret la asigurarea condițiilor-cadru economice favorabile mediului de afaceri. În acest sens, de-a lungul anilor, ne-am bucurat întotdeauna de o cooperare de încredere și constructivă cu ministerele și administrațiile regionale/locale din România. Dorim să le mulțumim pe această cale tuturor partenerilor AHK.

Mai doresc să menționez că, după 20 de ani de activitate în România, am decis să ne apropiem mai mult și de Republica Moldova, dorindu-ne să consolidăm relațiile trilaterale dintre companii din România, Republica Moldova și Germania.

 

Câți membri numără AHK România și care sunt principalele servicii pe care le oferiți în prezent?

AHK România este reprezentanța oficială a economiei germane și reprezintă cea mai mare comunitate de bilaterală de business din România. Alături de Camerele de comerț și industrie germane (IHK), AHK România este parte a rețelei globale a Camerelor de comerț germane bilaterale, reunite sub umbrela Uniunii Camerelor de Comerț și Industrie din Germania (DIHK). Suntem, de asemenea, susținuți de Ministerul Federal al Economiei pentru promovarea comerțului exterior german. Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană, înființată în 2002, numără în prezent peste 550 de firme-membre și oferă companiilor o platformă importantă pentru networking, schimb de informații și de know-how.

Echipa AHK România este partenerul central pentru companiile germane, pe care le consiliem profesionist, competent și obiectiv. Dar și pentru companiile românești care doresc să pătrundă pe piața germană suntem un partener de încredere, cu experiență. Indiferent dacă o companie dorește să se extindă pe noi piețe, să găsească furnizori, să deschidă o nouă capacitate de producție sau pur și simplu să-și dezvolte afacerea, noi venim în întâmpinarea necesităților acesteia și împreună concepem și punem în aplicare strategia potrivită. Prin publicațiile și evenimentele pe care le organizăm, oferim în mod regulat informații actuale despre România, respectiv despre Germania și creăm o comunitate puternică. În special firmele mici și mijlocii (IMM) apelează la serviciile noastre, dar și concerne mari se numără printre clienții noștri mulțumiți. Prin discuții de consiliere și prin serviciile de consultanță pe care le oferim, dar și prin recomandarea de parteneri competenți, venim în sprijinul companiilor în diverse probleme sau situații pe care acestea le întâmpină.

Observăm la companiile românești tot mai mult interes și potențial de a deveni active pe piețe externe și nu putem decât să ne bucurăm de această evoluție. Iar noi oferim suportul necesar schimbului de experiență și informații utile dezvoltării unei afaceri profitabile.

 

Germania este unul dintre principalii investitori străini și cel mai mare partener comercial al țării noastre. Care sunt fundamentele acestei colaborări de succes și cum prognozați evoluția relațiilor bilaterale în acest an?

Din anul 2006, Germania este cel mai important partener comercial al României. Să fii nr. 1 atât de mult timp înseamnă ceva. Valoarea adăugată a companiilor germane din România a crescut semnificativ de-a lungul timpului. Acest lucru reiese clar și din dezvoltarea structurii comerțului. În timp ce îmbrăcămintea și textilele încă mai jucau un rol important în exporturile României către Germania în 2007, această grupă de produse devine din ce în ce mai puțin importantă începând cu 2017, în schimb fiind exportate mai multe bunuri din grupele de produse tehnologice. Dar acest lucru se poate vedea cel mai clar atunci când ne uităm la structura companiilor germane și la activitățile lor comerciale. Din ce în ce mai multe companii germane înființează centre de cercetare-dezvoltare în România.

De asemenea România ca piață de desfacere a înregistrat o evoluție foarte pozitivă. Veniturile disponibile în creștere, investițiile în extinderea infrastructurii publice, inclusiv cu ajutorul fondurilor europene, precum și investițiile în creștere în parcurile de echipamente și tehnologie ale companiilor naționale fac din România o piață de desfacere atractivă pentru companiile germane. Dacă ne uităm la dinamica comerțului bilateral și la atmosfera pozitivă privind afacerile din cadrul companiilor germane din România, ne așteptăm ca până la sfârșitul anului 2022 comerțul bilateral să depășească cu mult nivelul anului trecut, când importurile și exporturile din și către Germania au însumat 35 mld. euro.

În plus, ne așteptăm ca firmele germane să continue să investească masiv în România, inclusiv prin intrarea pe piață a noi companii. Ultimul nostru sondaj de conjunctură a arătat clar această tendință. Semnele indică o creștere atât a comerțului cu Germania, cât și a investițiilor germane în România, dar depinde mult de condițiile-cadru existente pentru ca aceste lucruri să se întâmple - mă refer aici, în special, la forță de muncă calificată, infrastructura de transport și energetică, un aparat administrativ eficient și absorbția fondurilor UE, pentru a numi doar câteva dintre acestea.

 

Pentru AHK România, anul aniversar 2022 stă sub semnul sustenabilității. De ce ați ales această temă și care sunt proiectele principale care se regăsesc pe agenda Camerei în perioada următoare?

Sustenabilitate înseamnă investiții în educație, cercetare și dezvoltare, în calitatea vieții din orașele și regiunile în care trăim. Sustenabilitatea presupune, de asemenea, sisteme economice durabile care să fie acceptate și susținute de societate.

Tema sustenabilității este de o importanță centrală pentru economie. În principiu, este vorba de transformarea unui sistem economic până acum predominant liniar într-un sistem circular. Acesta este un efort enorm pentru economie, ceea ce înseamnă investiții importante pe o perioadă lungă de timp. În prezent, trăim în detrimentul generațiilor viitoare, iar aceste costuri nu sunt sau sunt doar parțial incluse în prețurile noastre actuale. Acest proces de transformare ne va solicita mult. Iar acest lucru a devenit și mai dificil din cauza situației geopolitice actuale. Noi, AHK România, dorim să aducem acest subiect în centrul discuțiilor politico-economice, să inițiem dialoguri, să găsim soluții și să creăm noi parteneriate. Este clar pentru toată lumea că acest lucru nu poate fi finalizat într-un singur an, dar este, de asemenea, clar că trebuie să facem mai mult în acest sens și dorim să îi sensibilizăm pe toți cei implicați și mai mult în acest an. Acum este momentul să investim fondurile UE puse la dispoziție, în combinație cu fonduri din sectorul privat, în proiecte durabile.

 

Un interviu de Ioan Dornescu