Adrian Chiorean, în vârstă de 40 de ani, absolvent al Academiei de Studii Economice din București, specializarea Marketing, și al programului de master al Facultății de Relații Economice Internaționale. Angajat al companiei Salesianer Miettex din anul 2007, a ocupat cronologic poziția de Business Developer pe domeniul hotelier și medical, după care, în perioada 2012 – 2014 s-a ocupat de dezvoltarea companiei la nivel de țară, conducând departamentul de Vânzări. Din ianuarie 2015 ocupă poziția de Administrator al companiei.

Cum s-a adaptat piața spălătoriilor comerciale de textile la noul context generat de anul 2020?

Anul 2020 a fost unul foarte provocator pentru toți jucătorii din domeniul spălătoriilor industriale. O mare parte din activitatea acestora era susținută de industria hotelieră, care a înregistrat o scădere drastică a gradului mediu de ocupare, de la 70% în 2019 la sub 20% în 2020 și, implicit, o scădere masivă a volumelor de textile spălate.

Astfel, spălătoriile au fost nevoite să își reorganizeze din mers fluxul de lucru și schema de personal, pentru a fi în continuare eficiente, iar în alte cazuri, unele chiar și-au sistat activitatea.

Modelul de business al companiei noastre se bazează pe 3 piloni solizi (domeniul medical, industrial și hotelier), și am intuit încă din primăvara anului trecut că industria ospitalității va avea cel mai mult de suferit. Astfel, am găsit noi oportunități de a suplini acest regres și ne-am concentrat atenția pe a dezvolta parteneriate cu companii din industria alimentară și medicală, unde am dezvoltat produse și servicii de nișă.

Unul dintre cele mai importante avantaje competitive ale companiei noastre îl reprezintă standardele înalte și garantarea igienei și dezinfectării articolelor spălate. Certificările externe se fac de mulți ani cu institute independente din Germania și Austria pentru toate cele 30 de spălătorii ale grupului din Europa, asigurând astfel un nivel uniform de calitate în toate cele 9 țări europene în care suntem prezenți. Eforturile noastre au fost răsplătite în pandemie prin semnarea de noi contacte cu producători din industria alimentară, precum și clinici și spitale în domeniul medical. Aceștia au acordat o atenție sporită igienei, căutând furnizori de încredere și stabili, care să le garanteze trasabilitatea în spălarea și dezinfectarea uniformelor, respectarea legislației și îndeplinirea cerințelor standardelor specifice.

Care sunt cele mai importante sectoare care vă susțin activitatea de profil în actuala perioadă și pe care mizați în viitor din punct de vedere al dezvoltării?

Scăderea volumelor generate de domeniul hotelier și creșterea ușoară a sectorului de uniforme de lucru a determinat o mobilizare puternică a resurselor noastre în direcția inovării și a găsirii de noi posibilități de creștere.

Cel mai bun exemplu îl reprezintă Serviciile Sterile pentru sălile de operații din spitale și clinici private - un serviciu de nișă, în care compania noastră este lider în Europa Centrală și de Sud-Est. Acesta presupune dotarea cu seturi textile sterile reutilizabile a blocurilor operatorii, în funcție de specificul acestora. Numărul și tipul potrivit de articole în funcție de intervenția chirurgicală efectuată sunt personalizate 100% în funcție de nevoile clientului și de preferințele chirurgilor și ale personalului de specialitate (ortopedie, ginecologie, etc.).

Este un serviciu high-tech deosebit de ecologic, studiile arătând că amprenta de dioxid de carbon pe care o generează este de peste două ori mai mică decât cea a produselor de unică folosință. În plus, se evită deșeurile din plastic rezultate din folosirea materialelor de unică folosință, care sunt importate din estul îndepărtat și a căror disponibilitate a fost incertă în lunile critice de pandemie.

De asemenea, se realizează optimizări reale din punct de vedere al costurilor de achiziție, pentru că, prin achiziționarea de seturi de unică folosință se pierde proprietatea de „articol steril”, odată ce setul este deschis și nu se utilizează toate articolele. În momentul de față există pe piață puține variante personalizate de seturi sterile, și astfel, multe din articolele neutilizate în cadrul operațiilor sunt irosite.

În paralel cu domeniul medical, ne vom concentra și pe cel industrial, prin serviciul complet de gestionare, spălare și întreținere al uniformelor de lucru pentru personal.

Ramurile industriale pe care le vizăm sunt: alimentară, microelecronică, pharma și, nu în ultimul rând, producători ai căror angajați au nevoie de uniforme de protecție specifice, cum ar fi turnătoriile și topitoriile de metale.

Ce măsuri ați implementat pentru a deservi în siguranță clienții existenți și spitalele/centrele suport Covid-19?

Cele 3 spălătorii pe care Salesianer le deține în România (București, Oradea, Brașov), ca și celelalte spălătorii din grup, sunt concepute pentru a respecta legislația și normele dedicate unităților medicale. Prin urmare, fluxul de spălare a fost și este, încă de la început, unul sigur și controlat din punct de vedere al igienei și garantării dezinfectării textilelor.

Separarea „zonei murdare” (recepție textile) de „zona curată” (expediere textile) se face prin perete despărțitor, mașinile de spălat fiind toate dotate cu barieră septică și toate programele de spălare includ dezinfectare cu oxigen activ. Acestea sunt parametrizate și controlate electronic, asigurând și garantând astfel mereu dezinfectarea articolelor textile.

Măsurile adoptate de noi au vizat în mare parte protejarea angajaților proprii, chiar dacă acest lucru a presupus o diminuare sensibilă a productivității obținute.

Am apelat la organizarea programului de lucru decalat, distanțarea la locul de muncă al personalului din producție prin separarea pe fluxuri de lucru, reorganizarea pauzelor de masă pe departamente și transportul angajaților în regim privat. În felul acesta, am limitat interacțiunea angajaților doar cu colegii din același departament.

Fiind în permanență orientați către grija față de personal și investind constant în selectarea, fidelizarea și motivarea acestuia, ne-am bucurat de flexibilitatea și unitatea colectivului în momentele de vârf ale crizei.

Toate aceste măsuri au dat roade și am putut să ne continuăm activitatea fără întrerupere, reușind astfel să onorăm, pe lângă contractele existente, și solicitări nou venite din piață.

A fost o mare mândrie și bucurie să primim scrisori de mulțumire din partea partenerilor noștri (Institutul Național de Boli Infecțioase „Prof.Dr.Matei Balș”, Spitalul Clinic Municipal „Dr. Gavril Curteanu” Oradea, Spitalul Clinic de Boli Infecțioase Cluj-Napoca, Spitalul Județean de Urgență Alexandria) prin care aceștia și-au exprimat mulțumirea, aprecierea și încrederea față de colectivul și serviciile Salesianer.

De la intrarea pe piața autohtonă, în 2007, grupul Salesianer a investit constant în dezvoltare și sustenabilitate, căutând în paralel să devină și o companie prietenoasă cu mediul înconjurător. Care sunt prioritățile viitoare de dezvoltare din acest punct de vedere?

Planurile actuale de dezvoltare vizează investiții în proiecte de protecția mediului și de generare a energiei alternative, IT și soft de gestiune și, nu în ultimul rând, inovare, automatizări și retehnologizare a fluxurilor de spălare.

Investim constant în proiecte de inovare și în felul acesta dorim să fim pionierii economiei circulare în domeniile noastre de activitate. O bună parte din lenjeria de pat furnizată de noi este mai nou produsă din bumbac Fairtrade bio și poliester reciclat din sticle PET. Ea reprezintă angajamentul nostru față de oameni și natură. Bumbacul bio Fairtrade este crescut de micii fermieri în plantații ecologice proprii, în India, fără utilizarea de semințe modificate genetic și pesticide periculoase. Creșterea plantei este determinată de ploile musonice cu precipitații naturale. Prin urmare, nu este necesară irigarea artificială a plantelor de bumbac organic, iar în felul acesta se economisesc resurse importante de apă din regiune.

Datorită certificării Fairtrade, multor fermieri indieni și familiilor lor li se oferă șansa unei vieți mai bune. Pe de o parte, comerțul la un preț corect stabilit asigură un venit stabil și predictibil, iar pe de altă parte, acesta conduce la o îmbunătățire a calității vieții și a modului de lucru al localnicilor.

În urma călătoriei în India, conducerea companiei a avut ocazia să se informeze direct asupra modului de cooperare între cooperativele de bumbac și familiile de fermieri care au optat pentru agricultura bio. Stilul de viață simplu și optimismul întâlnit contrastează cu condițiile precare de desfășurare a activității școlare și cu starea necorespunzătoare în care se află majoritatea școlilor. Pentru școala Seva Ashram din zona Madingpadar, unde învață copiii fermierilor bio, Salesianer a decis acordarea unui sprijin pe termen lung. În prima etapă s-a finanțat înlocuirea meselor de studiu și a scaunelor din școală, precum și igienizarea sistemului de apă potabilă al școlii.

Strâns legat de subiectul protecția mediului și sustenabilitate, amintim de unele proiecte încheiate în anul 2020, cum ar fi: utilizarea recuperatoarelor de căldură a apei utilizate, montarea pe utilaje a unor senzori specifici pentru optimizarea consumului de gaz, sau preîncălzirea unor zone ale sediului și depozitului prin recuperarea căldurii generate de utilajele de călcat. Prin punerea în practică a acestor proiecte am realizat o reducere cu 15% a consumului de energie electrică și o scădere de 9% a consumului de combustibil, toate acestea conducând la o reducere cu 12% a emisiilor de CO2.

Cu toate acestea, nu ne oprim aici!

În anul 2021 ne-am propus să continuăm pionieratul în branșa noastră și din punct de vedere al generării energiei alternative. Am creionat în acest sens un proiect de producere a energiei electrice prin utilizarea panourilor fotovoltaice pentru două din cele trei spălătorii Salesianer din România.

Odată cu definitivarea acestor planuri, țintim să eficientizăm și mai mult consumul de energie electrică și să facem încă un pas în dezideratul nostru de a proteja mediul înconjurător.