Cum vedeți rolul echipei de Corporate Affairs într-o companie multinațională și, mai ales, în cadrul HEINEKEN?

Mă bucur să vorbesc despre acest subiect, mai ales pentru că rolul departamentelor de Corporate Affairs în companii evoluează semnificativ în ultimii ani. Ne desfășurăm activitatea într-un climat global din ce în ce mai complex și mai volatil. Schimbările sociale și politice, trendurile de consum în continuă evoluție, provocările climatice și, peste toate acestea, cei doi ani de pandemie au generat noi așteptări din partea stakeholderilor interni și externi. În acest context, mai mult decât oricând, departamentul de Corporate Affairs - prin toate ariile sale: comunicare și engagement interne și externe, sustenabilitate și responsabilitate socială și public affairs – este un contributor strategic și activ în atingerea obiectivelor de business.

În HEINEKEN, rolul de Corporate Affairs este privit ca un creator strategic de valoare, aflat în linia întâi a transformărilor, iar lucrul acesta înseamnă o mare responsabilitate, dar ne și aduce satisfacții importante.

Care sunt provocările în activitatea departamentului, în ce fel s-au schimbat în pandemie?

Pandemia și în special anul 2020 au transformat simulările de criză în realitatea de zi cu zi. Iar provocarea a fost să adresăm simultam toate îngrijorările legate de siguranța colegilor noștri și a comunităților, de continuitatea businessului, de engagementul intern. În această perioadă de schimbare, mai mult decât oricând, la HEINEKEN, am privit către interiorul business-ului, cu atenție sporită la echipă: la siguranța și starea de bine a oamenilor, dar și la motivarea lor; la cultura organizațională, ca motor pentru ieșirea din criză.

Rolul nostru, al departamentului de Corporate Affairs, a fost să ghidăm echipa prin această perioadă de transformare a modului de lucru și a întregului context. Așa s-a născut programul nostru de engagement intern din perioada pandemiei, cu componente de sănătate și siguranță, promovare a stării de bine, engagement. Marele succes al programului a fost definirea unei comunități în care ne simțim în siguranță, uniți de aceleași valori și motivați să reușim împreună. Rezultatele foarte bune s-au reflectat și în studiile interne, de măsurare a modului în care colegii noștri se simt în HEINEKEN.

În același timp, ne-am îndreptat atenția și către comunitățile în care ne desfășurăm activitatea și nevoile acestora. Am fost printre companiile care au intervenit rapid în sprijinul personalului medical și al sistemului de sănătate, cu un program de donații în fonduri și echipamente medicale de maximă necesitate.

Aveți o echipă de peste 1.000 de oameni în HEINEKEN România. Cum mențineți coeziunea, care sunt prioritățile din punct de vedere al culturii organizaționale?

 

La finalul anului trecut, HEINEKEN a lansat, la nivel global, o nouă strategie de business: ‘EverGreen 2025’. Tot ce am învățat despre noi ca echipă, pe parcursul celei mai dificile perioade de până acum, așează fundația pentru noua etapă în care pășim ca organizație.

‘EverGreen 2025’ este ghidul nostru pentru a ne atinge obiectivele de business în anii următori, ajutându-ne să ne adaptăm la climatul tot mai complex în care ne desfășurăm activitatea. Este despre evoluția organizației noastre și, de aceea, este despre oameni în primul rând. Acest lucru este transmis inclusiv prin identitatea sa vizuală - care include forma sticlei Heineken®, brandul nostru emblematic, un copac înverzit și o serie de conexiuni digitale, dar și umane. Metafora sugerează că, asemenea unui copac, o organizație poate crește, poate prospera, atât timp cât rădăcinile ei – oamenii – sunt puternice și interconectate. Mai precis, atunci când știm cine suntem, în ce credem și când formăm o comunitate unită.

Ca parte a noii strategii globale, compania HEINEKEN își afirmă misiunea și o face printr-o declarație puternică: ‘Creăm bucuria autentică de a fi împreună, pentru a inspira o lume mai bună’. Totodată, ‘EverGreen 2025’ aduce și o reformulare a valorilor noastre și a comportamentelor în organizație.

Toate acestea se află în centrul unei ample campanii de engagement intern, menită să aducă ‘EverGreen 2025’ la viață prin oameni, prin fiecare membru al echipei HEINEKEN România. Am început prin a ne reîmprospăta înfățișarea – iar ‘EverGreen 2025’ beneficiază deja de vizibilitate în toate spațiile unde lucrăm și interacționăm. În tot ceea ce facem, punem bucuria autentică de a fi împreună și nu lăsăm nicio reușită să treacă neobservată – 2022 a început cu celebrarea succeselor din anul care s-a încheiat. Păstrăm lecția comunicării empatice și autentice, care ne ajută să creăm conexiuni puternice. Și nu în ultimul rând, colegii noștri sunt protagoniștii acestei campanii, participă activ, nu sunt simpli spectatori.

Ce înseamnă pentru HEINEKEN sustenabilitatea și cum se transpune în inițiative concrete?

Suntem producătorul de bere cu cele mai extinse operațiuni, fiind prezenți în peste 190 de țări din întreaga lume, iar acest lucru vine cu responsabilitatea și, totodată, cu dorința de a contribui la o lume mai bună, atât la nivel global, cât și local, în comunitățile unde avem operațiuni.

În ultimul deceniu, strategia noastră de sustenabilitate a avut o influență profundă asupra afacerii noastre. Ne-a determinat să inovăm și să colaborăm pentru a proteja mediul, a sprijini comunitățile locale și a avea un impact pozitiv în societate. De curând, HEINEKEN a ridicat ștacheta în ceea ce privește angajamentele de sustenabilitate, prin strategia ‘Brew a Better World 2030’. Aceasta setează noile ambiții globale de sustenabilitate și responsabilitate, care continuă să fie în prim plan în următorul nostru capitol de creștere. Principalii noștri piloni: mediul, o zonă în care țintim către impact net zero, responsabilitatea socială – unde continuăm pe calea către o companie și o lume incluzivă, corectă și echitabilă, și consumul responsabil – unde continuăm să promovăm moderația și să combatem consumul nociv de alcool.

În ceea ce privește mediul, am fost primul producător de bere care și-a propus neutralitatea emisiilor de carbon în producție, până în 2030, și în întregul lanț valoric, până în 2040. În acest sens, pe plan local, reducem consumul electric și termic și devenim mai eficienți, înlocuim combustibilii fosili cu energie curată. Toată energia electrică pe care o folosim în HEINEKEN România provine deja din surse verzi, de mulți ani.

Tot pe plan local, avem performanțe importante și în zona de consum responsabil: un parteneriat de peste 10 ani cu ALIAT (‘Alianţa pentru Lupta Împotriva Alcoolismului şi Toxicomaniilor’, alături de care am dezvoltat Alcohelp, singurul program din România care include mai multe tipuri de intervenții în domeniul consumului problematic de alcool (platforma online și aplicația mobilă Alcohelp, linia telefonică Alcoline, Centrele AlcoInfo din spitalele publice și multe alte activități de prevenire) cu scopul de a contribui la o mai bună înțelegere de către populația din România a limitelor personale cu privire la consumul de alcool și a combate consumul nociv. Totodată, portofoliul nostru de produse include o varietate de opțiuni fără alcool. Contribuim la promovarea moderației și prin brandului nostru emblematic – Heineken® - 10% din bugetul de media al brandului fiind dedicat campaniilor care promovează consumul responsabil.

Avem obiective ambițioase și construim pe o fundație solidă în toate aceste arii.

Care sunt principalele lecții ale ultimilor 2 ani, din perspectiva de Corporate Affairs?

A fost o perioadă intensă, dar o perioadă în care funcția de Corporate Aff

airs și-a atins esența, fiind una dintre ariile care și-au demonstrat foarte bine valoarea pentru oameni și companie. Mai mult decât oricând, după doi ani care au adus numeroase provocări, știm că rolul companiilor în societate devine din ce în ce mai complex și mai important; știm că atenția la nevoile oamenilor și ale comunității, engagementul și comunicarea autentică, cea care atinge sufletele oamenilor, nu sunt un trend al pandemiei, ci o nevoie reală. Cu un spirit unic, o mentalitate de învingători și uniți de aceeași misiune, în comunitatea HEINEKEN România suntem bine echipați pentru ce va aduce viitorul.