Grupul german Bosch, lider global în furnizarea de tehnologii şi servicii, a intrat pe piața românească în urmă cu 27 de ani, ajungând în prezent la un număr de peste 8.000 de angajați în cinci entităţi. Cu două fabrici, un centru de cercetare dezvoltare, birouri de vânzări, precum și un centru de servicii de externalizare a proceselor de afaceri, toate cele patru sectoare de activitate ale grupului sunt reprezentate la nivel local. Mihai Boldijar, directorul general al Robert Bosch SRL și reprezentantul Grupului Bosch în România și Bulgaria, vorbește, într-un interviu acordat TheBizz Magazine, despre cum a răspuns compania provocărilor generate de pandemie, evoluția business-ului și planurile viitoare de dezvoltare pe piața locală.

 

Grupul Bosch, cu o prezență de aproape trei decenii în România, este și în acest an unul dintre cei mai doriți angajatori activi pe piața locală. Care sunt principalele elemente ce contribuie la menținerea companiei în topul preferințelor candidaților?

Bosch este o companie inovatoare, cu o orientare constantă spre viitor, care explorează mereu noi arii de business, conduce transformarea digitală și contribuie la crearea unei lumi mai conectate și mai sigure. Dar în spatele brandului comercial și peste soluțiile tehnologice inteligente pe care le dezvoltă, Bosch este despre oameni. Pentru că oamenii sunt catalizatorul schimbării și al evoluției. Colegii noștri ne sunt parteneri, sunt parte integrantă a transformărilor din industrie și aduc un aport semnificativ la modelarea lumii de mâine și implicit la succesul nostru global. Prin cultura organizațională deschisă, bazată pe valori precum cooperare, respect, încredere sau responsabilitate, programele de învățare și dezvoltare continuă sau diversitatea rolurilor și a oportunităților, reușim să menținem la cote ridicate interesul candidaților. În plus, dinamica business-ului per se, stilul de leadership, responsabilitatea pe care o manifestăm față de modul în care ne desfășurăm activitățile, dar și față de societate, toate acestea creează un mediu propice pentru ca angajații noștri să aibă o evoluție armonioasă în carieră. Iar promisiunea organizației față de angajați este fermă: ne dezvoltăm împreună, ne bucurăm de munca noastră și ne inspirăm unii pe ceilalți. Astfel, an de an, înregistrăm rezultate vizibile și ne clasăm între primii cei mai doriți angajatori din țară.

Cum v-ați adaptat activitatea și ce măsuri ați luat pentru depășirea provocărilor generate de criza sanitară? 

Efectele imediate ale pandemiei de COVID-19 au fost și continuă să fie resimțite de toate sectoarele industriale, bineînțeles, cu impact diferit pentru fiecare în parte. Fără îndoială că piața auto a fost una dintre cele mai afectate industrii, iar pentru Bosch acest lucru s-a manifestat printr-o scădere a comenzilor din partea clienților. Anul trecut, ne-am regăsit în poziția de a ajusta operațiunile în funcție de cererea generală și am continuat să funcționăm, timp de câteva luni, cu un volum redus al activităților de producție. Tot în prima jumătate a anului trecut am adoptat soluția Kurzarbeit și programul de lucru în schimburi, am aplicat schema de șomaj tehnic pusă la dispoziție de către autorități și, foarte important, am implementat un set de măsuri sanitare stricte de prevenție și protecție pe care le practicăm în continuare și care ne-au ajutat să limităm efectele negative ale pandemiei și să asigurăm continuitatea afacerii. Am apelat, de asemenea, la telemuncă și tehnologie, și am digitalizat parte din procesele și operațiunile companiei, acolo unde a fost posibil - inclusiv în departamente precum HR sau în cadrul diviziei noastre de BPO (Business Process Outsourcing) de la Timișoara, unde gradul de digitalizare a ajuns la aproape 100%. Astfel, toate măsurile sanitare și de business din această perioadă ne-au ajutat să ne protejăm colegii și să securizăm locurile de muncă ale tuturor angajaților noștri din România, să accelerăm din nou producția în a doua jumătate a anului trecut și să performăm mai bine decât ne-am fi așteptat. Mai mult, în ciuda perioadei de lockdown și a estimărilor precaute din T2 2020, Bosch a obținut rezultate remarcabile în sectorul bunurilor de consum - diviziile Scule electrice și BSH Electrocasnice au înregistrat individual o creștere de două cifre în ultimul an fiscal, iar rezultatele unităților de producție au fost în linie cu cele din 2019.

Anul trecut, business-ul Bosch în România a avansat ușor față de 2019. Cum au evoluat afacerile în acest an și care este prognoza pentru 2022?

În ciuda efectelor pandemiei de coronavirus și a scăderii producției în domeniul auto, Grupul Bosch în România a încheiat anul fiscal 2020 cu vânzări consolidate în valoare de aproape 2,2 miliarde de lei (448 de milioane de euro), înregistrând o creștere de aproximativ trei procente în comparație cu anul precedent. Totodată, evoluția business-ului în primele trei trimestre ale anului curent a fost una pozitivă, în pofida mediului de piață provocator conturat de criza semiconductorilor, întreruperile constante din lanțurile de aprovizionare și fluctuațiile crizei sanitare. Ne bazăm pe inovație și avem încredere că inteligența artificială și conectivitatea, cercetarea și dezvoltarea, sustenabilitatea și excelența în producție, alături de soluțiile inteligente ale Bosch, ne vor ajuta să înregistrăm rezultate bune și în ultima parte a anului. Prin urmare, prognoza noastră pentru anul fiscal 2021 rămâne pozitivă.

La începutul lunii septembrie ați inaugurat a treia hală de producție în cadrul fabricii de componente electronice auto din Cluj. Ce alte proiecte de investiții aveți în derulare sau intenționați să lansați în perioada următoare?

Activitățile de producție și de dezvoltare ale Grupului Bosch în România au crescut în mod constant și sustenabil în ultimii ani, astfel că, anul acesta am inaugurat a treia hala de producție din cadrul fabricii din Jucu, în urma unei investiții de 55 de milioane de euro și am demarat lucrările de construcție pentru cea de-a doua clădire de birouri a Centrului de Inginerie de la Cluj. Noua clădire presupune o investiție consolidată estimată la aproximativ 21 de milioane de euro și va susține extinderea activităților noastre de cercetare și dezvoltare în Cluj, asigurându-ne, în același timp, infrastructura necesară pentru derularea de noi proiecte complexe, precum și consolidarea poziției Bosch în regiune. Cu la fel de multă atenție privim și către aria producției sustenabile, unde continuăm să implementăm soluții prin care să creștem eficiența energetică în procesele producție din cadrul fabricilor noastre din Cluj si Blaj. Reducerea la zero a emisiilor de CO2 și implementarea continuă a soluțiilor eficiente din punct de vedere energetic rămân un target important pentru noi. Concret, ne concentrăm foarte mult pe zona de producție sustenabilă și pe proiecte de digitalizare. În acest sens, lucrăm deja cu soluții de industrie 4.0 și ne dorim să ne extindem și portofoliul de produse. Electromobilitatea este, de asemenea, una dintre principalele noastre direcții de dezvoltare, așa cum sunt și proiectele educaționale în care Bosch este implicată: învățământ dual, cursuri universitare și programe de masterat, Academia Bosch din Blaj, Academia de Controlling din Timișoara, etc..

Germania este cel mai important partener comercial al României. Care sunt oportunitățile pe care le oferă piața locală în prezent și ce așteptări are mediul de afaceri german pentru accelerarea investițiilor în România?

Investițiile germane pe plan local și implicit relațiile comerciale dintre România și Germania au evoluat, respectiv performat extraordinar de bine în ultimul deceniu. Doar în perioada 2001 - 2021, comerțul și investițiile bilaterale s-au dublat, iar asta pentru că adițional facilităților fiscale pe care investitorii le găsesc aici, România oferă multe avantaje pentru activitățile de producție, comparativ cu alte țări europene. Foarte important la acest capitol este și accesul la forța de muncă, la talente bine pregătite sau cu potențial, și care își doresc să învețe șă să crească în ritm cu organizația. Aproprierea geografică și culturală față de Germania, dar și patrimoniul industrial, unitățile de producție din ce în ce mai automatizate și mai performante, sunt și acestea atractive pentru investitori. Sigur că, la rândul său, și companiile germane au contribuit vizibil, în timp, la reconstrucția fundației industriale care a fost distrusă în timpul și imediat după era comunistă. În ceea ce privește așteptările, cu siguranță că investitorii ar aprecia un climat politic mai stabil și mai predictibil, o infrastructură mai dezvoltată, precum și o mai mare implicare din partea autorităților în viitorul educației și a forței de muncă.

Un interviu de Ioan Dornescu