Din perspectiva de jurnalist auto m-am întâlnit de multe ori cu întrebarea: Care este cel mai scump automobil? Așa că... să răspund la această întrebare.
Dacă ar fi să împărțim automobilul pe clase, luând drept criteriu doar Piramida lui Maslow... probabil am pleca de la ceva cu patru roți care definit prozaic s-ar numi „electrocasnică”... și vom ajunge la vârf într-o zonă care este compusă dintr-un cocktail de pasiune, nevoia de a deține un trofeu, duel și investiție. În ce proporție sunt prezente ingredientele menționate este imposibil de menționat... dar la un moment dat doar unul este suficient pentru gestul iresponsabil – în opinia marii majorități – de a plăti 30-40 milioane de dolari pentru o mașină. Un material despre cele mai scumpe mașini achiziționate în cadru oficial, prin intermediul unor licitații.
10 - Aston Martin DP215 Grand Touring Competition Prototype
24 august 2018 - Aston Martin a anunțat un parteneriat cu RM Sotheby’s, celebra casă de licitații. Parteneriat care a fost sărbătorit cu vânzarea, în aceeași zi, a unui Aston Martin DP215 Grand Touring Competition Prototype din 1963 pentru suma de 21,455 milioane USD. Un model unicat , pilotat de Lucien Bianchi și Phil Hill la Le Mans în 1963. Modelul nu a terminat cursa de 24 de ore, după 29 de tururi a trebuit să se retragă la boxe cu probleme la transmisie. Un model echipat cu un propulsor de 4 litri cu 6 cilindri în linie, trei carburatoare Weber, 327 CP pentru cursa de la Le Mans și 1.007 kg. În 1966 mașina este implicată într-un accident într-o sesiune de teste pe autostradă, fiind grav avariată. Se încearcă o reparație în anii `60, dar abia după 1978 mașina intră într-un proces de restaurare care a durat până în mai 1991.
9 - Jaguar D-Type
Șasiul cu numărul XKD 501 identifică primul Jaguar D-Type produs pentru o echipă privată de către constructorul britanic. Modelul a fost vândut echipei scoțiene Ecurie Ecosse și a fost prezentat oficial în 5 mai 1955. Mașina a fost livrată în culorile echipei, un superb albastru și Crucea Sfântului Andrei prezentă pe aripile față. Mașina a fost încredințată pentru teste lui Jimmy Stewart, fratele legendarului Jackie Stewart... dar din păcate, în acel mai, a reușit să o avarieze de două ori în accidente. Mașina a fost trimisă la fabrică pentru reparații, și s-a odihnit pe parcursul tragicei ediții Le Mans din 1955, anul în care un model de uzină D-Type a câștigat cursa, chiar modelul care a generat tragedia ce a determinat retragerea Mercedes-Benz din motorsport în 1955. Anul 1956 este cel care contribuie în bună măsură la valoarea de astăzi a mașinii, XKD 501 câștigând ediția din acel an Le Mans. 19 august 2016, Jaguar D-Type XKD 501, motor de 3.442 cmc cu șase cilindri în linie, 250 CP, este adjudecat pentru suma de 21,78 milioane USD.
8 - Duesenberg SSJ
Un model din 1935 care a fost comandat de Gary Cooper. A fost produs în două exemplare, este echipat cu un propulsor de 6.882 cmc cu 8 cilindri în linie care dezvoltă 400 CP, cutie manuală cu trei rapoarte, sistem hidraulic de frânare cu tamburi pe toate roțile. Un model aflat în stare originală, nu a beneficiat de nicio restaurare. Un model care la debutul licitației din 25 august 2018 se estima că își va găsi un proprietar pentru aproximativ 10 milioane USD. A făcut-o, dar pentru 22 milioane USD.
7 - Aston Martin DBR1
S-a născut după tragedia din 1955 de la Le Mans când FIA a venit cu noi reguli pentru Campionatul Mondial de mașini sport și cursa de 24 de ore de la Le Mans. S-a dorit ca în competițiile de anduranță să se concureze cu modele sport prototip și nu cu mașini de serie. DBR1 a fost proiectat de Ted Cutting și era echipat cu un motor de 2.5 litri cu șase cilindri în linie. Cum anul 1956 a fost al celor de la Jaguar, și-a adjudecat anul 1959, Aston Martin reușind atunci să câștige atât la Le Mans cât și Campionatul Mondial, performanță reușită doar de Ferrari în 1954 cu 375 Plus și în 1958 cu 250TR. 19 august 2017, în cadrul unei licitații organizată de RM Sotheby’s, un Aston Martin DBR1 este achiziționat pentru 22,55 milioane USD.
6 - Ferrari 275 GTB/C Speciale
Și de aici începe o dominație, aproape totală, a modelelor Ferrari. Modelul Ferrari 275 GTB/C Speciale a fost construit în 1964, caroseria fiind semnată de Scaglietti. Au fost produse doar trei modele cu aceste specificații. 16 august 2014, modelul a fost adjudecat pentru suma de 26,4 milioane USD în cadrul unei licitații organizată de casa RM Auctions în Monterey, California.
5 – Ferrari 275 GTB/4 S N.A.R.T. Spider
Continuăm tot cu un Ferrari 275, mai exact un 275 GTB/4 S N.A.R.T. Spider. A existat o perioadă când vânătorii de Ferrari din America aveau un cuvânt greu de spus în ceea ce privește versiunile de caroserie care ieșeau pe poarta fabricii din Maranello. Iar unul dintre acești vânzători se numea Luigi Chinetti, principalul vinovat pentru seria de doar 10 exemplare 275 GTB/4 S N.A.R.T. Spider. Dacă vă întrebați ce înseamnă N.A.R.T. – este acronimul pentru North American Racing Team, una dintre cele mai de succes echipe angajate în cursele de anduranță. Un Spider cu propulsor V12 de 3.2 litri și șase carburatoare Weber care dezvolta peste 300 CP, cutie manuală cu 5 trepte și suspensie independentă. 17 august 2013, modelul cu numărul de șasiu 10709, este achiziționat la licitație pentru suma de 27,5 milioane USD.
4 - Ferrari 290MM
10 decembrie 2015, casa de licitații RM Sotheby’s organizează evenimentul „Driven by Disruption”. Vedeta licitației, un Ferrari 290MM pilotat de Juan Manuel Fangio. Mașina care a aparținut colecționarului Pierre Bardino și-a găsit un nou proprietar pentru suma de 28,05 milioane USD. Modelul cu numărul de șasiu 0626 a fost poreclit „Indestructibilul” datorită carierei de 8 ani în motorsport, timp în care a luptat la vârf. Modelul nu a suferit în cariera sportivă niciun accident. Pentru a înțelege puțin din valoarea mașinii trebuie să vă spun cine s-a urcat la volanul ei : Juan Manuel Fangio, Phil Hill, Peter Collins, Wolfgang Von Trips, Eugenio Castellotti și Luigi Musso. Mai există doar patru exemplare, iar un alt model 290 MM s-a vândut în 8 decembrie 2018 pentru 22 milioane USD.
3 - Mercedes-Benz W196
Șasiul cu numărul 00006/54 a avut parte de o carieră relativ scurtă, doar 14 luni de competiție, pentru ca în 1955 să fie retrasă din competiții la finele anului. A fost condusă de Juan Manuel Fangio în 1954, pentru ca ulterior, în același an să-i fie distribuită juniorului Hans Herrmann, care în Marele Premiu al Italiei din 1954 termină pe locul patru la volanul acestui W196. În 1955, în cadrul aceluiași eveniment, la volanul modelului se afla Karl Kling, care era în spatele lui Fangio, acesta concurând tot pe un W196, dar o cedare a cutiei a însemnat abandonul. Mașina a fost reparată și pregătită pentru a concura... dar în 22 decembrie 1955 a fost trimisă la muzeul Mercedes-Benz. A mai participat la o serie de evenimente și teste, iar în 1980 a ajuns într-o colecție privată. 12 iulie 2013, în cadrul unei licitații organizate de Bonhams, acest Mercedes-Benz W196 00006/54 a fost cumpărat pentru suma de 29,6 milioane USD.
2 - Ferrari 335 S
Se spune despre acest model că are un palmares în competiții care dacă ar fi să fie scris... ar avea lungimea brațului unui pilot. Și în mare parte de aici vine și suma colosală pentru care a fost achiziționat în 15 februarie 2016 în Paris, Franța – 35,73 milioane USD. Șasiul cu numărul 0674, un Ferrari 335 S a fost carosat de Scaglietti. Are un motor V12 care dezvoltă puțin peste 400 CP, și este primul model care la Le Mans a rulat un tur cu o viteză medie de peste 200 km/h. S-a întâmplat în 1957.
1 - Ferrari 250 GTO
De fapt, este un fel de Top 12 al celor mai valoroase modele. Ferrari 290 MM ocupă două poziții în Top 10, se află pe poziția a patra și a noua. Ar fi fost un top relativ monoton, pentru că 7 din 10 modele vin de la Maranello. Asta pentru că prima poziție este de fapt o dublă semnată de Ferrari 250 GTO. 14 august 2014, un 250 GTO își găsește proprietar, în cadrul unui eveniment Bonhams, pentru suma de 38,115 milioane USD. Este vorba despre șasiul cu numărul 3851GT. În 26 august 2018, șasiul cu numărul 3413GT este adjudecat pentru suma de 48,4 milioane USD. Lucrurile nu se opresc aici, un Ferrari 250 GTO a fost vândut în cadrul unei tranzacții private pentru 70 milioane USD. În loc de concluzie, 13 modele pentru 413,5 milioane USD!!!
Constantin Ciobanu