Alianța Renault-Nissan-Mitsubishi, Carlos Ghosn, Luca de Meo... s-au întâmplat multe în curtea celui de al treilea producător de automobile, la nivel mondial. Și ca furtuna să fie perfectă, a venit și pandemia.

Lucrurile la nivelul Alianței Renault-Nissan-Mitsubishi nu sunt încă foarte clare. Nissan își va reduce prezența europeană, Mitsubishi pare că se retrage de pe piața europeană, dar o decizie finală nu a fost luată. Dacă și Groupe Renault ar da dovadă de nehotărâre și ezitare... viitorul alianței nu ar fi prea roz.

Un prim pas, făcut de grupul francez, după scandalul generat de arestarea lui Carlos Ghosn în Japonia a fost, ca în ianuarie 2020, să-l numească pe Luca de Meo în poziția de CEO Renault.

Pentru Luca de Meo, noua poziție reprezintă o revenire acasă, el și-a început cariera la Renault, pentru ca ulterior să ajungă la Toyota Europa, apoi în cadrul Grupul Fiat și din 2009 până în la finele lui 2019 în cadrul grupului Volkswagen unde a avut poziția de CEO SEAT.

Pandemia a însemnat pentru grupul francez, din punct de vedere financiar, un an 2020 care se dorește uitat cât mai repede. Grupul Renault, din care face parte și Dacia, a raportat o pierdere netă de 8 miliarde euro în 2020. Nu anul pe care ți-l dorești atunci când ești numit CEO Renault.

În ciuda unui an extrem de dificil, Alianța Renault – Nissan – Mitsubishi și-a păstrat poziția a treia cu 7,83 milioane de vehicule asamblate în 2020 față de 10,06 milioane în 2019.

Să revenim la Grupul Renault și planul de redresare Renaulution. Pe undeva poate apare și întrebarea firească, de ce un material dedicat grupului francez și planului său de redresare. Pentru că acest plan are o secțiune importantă dedicată Dacia.

Noul plan prezentat de Luca de Meo este compus din trei etape. Prima etapă se numește „Renașterea”, a început deja implementarea ei și se va întinde până în 2023. Este o etapă în care eforturile se vor concentra pe recuperarea marjei de profit și generarea de numerar. Grupul își propune să atingă o marjă operațională mai mare de 3%, iar investițiile în R&D și CapEx să nu depășească 8% din venituri.

Etapa a două se va întinde până spre 2025 și are ca principal scop creșterea profitabilității. Este anul în care este vânată o marjă operațională de minim 5%.

„Revoluția” va începe în 2025, adică etapa a treia a acestui plan. Va fi momentul în care grupul francez își va defini identitatea și direcția tehnologică pe termen mediu și lung.

Renaulution este un plan prin care grupul își redefinește în profunzime modul de afacere. Se trece de la o producție de volum, la cea de valoare. Grupul își propune ca până în 2030, cel puțin 20% din veniturile sale să vină din servicii, furnizare de tehnologie și tranzacționare de energie.

Elementele de structură ale planului Renaulution:

  • Grupul Renault va utiliza doar trei platforme, lucru valabil și la nivelul alianței. 80% din producția grupului va avea la bază doar trei platforme și nu 6 ca în prezent. Tot o înjumătățire se va înregistra și la nivelul grupurilor propulsoare, de la 8 familii se va ajunge la doar 4.
  • În anul 2025, grupul francez își propune o producție de 3,1 milioane unități, cu aproape un milion mai puțin decât cele 4 milioane de modele produse în 2019. Se migrează de la producția de volum la cea de valoare.
  • Concentrarea atenției pe zonele de unde poate fi obținută o marjă ridicată – America Latină, India, Coreea. Unitățile din Spania, Maroc, România și Turcia vor trece printr-un proces de optimizare.
  • Procesul de reducere a costurilor, care deja a demarat, are ca țintă obținerea de 2,5 miliarde de euro până în 2022-2023, și atingerea a 3 miliarde până în 2025.
  • Reducerea costurilor de producție / vehicul cu 600 euro până în 2023.
  • Reducerea investițiilor la un nivel de sub 8% din venituri până în 2025.

Grupul francez are deja, din acest an, o nouă organizare care a însemnat împărțirea în patru divizii: Alpine, Renault, Dacia & Lada și New Mobility.

Renault

Până în 2025, constructorul francez dorește să-i consolideze poziția în segmentul compact. Alături de Arkana, model al cărui debut pe piața românească îl așteptăm anul acesta, constructorul francez mai are pe listă, până în 2025, lansarea a 7 modele în segmentul C/D. Renault își dorește ca 45% din vânzările de modele să fie în această zonă.

Pentru o tușă de „lifestyle”, notăm și debutul noului logo Renault.

Dacia – Lada

Celor două mărci le este rezervat un model de business comun. Ambele mărci vor utiliza o singură platformă pentru modelele construite, este vorba despre platforma CMF-B, cea pe care este construită noua generație Logan / Sandero. Nu este vorba despre o platformă low cost, pe aceeași platformă sunt construite și nou agenerație Renault Clio / Captur sau Nissan Juke. Cele două mărci vor bifa și o reducere a numărului de caroserii produse, de la 18 la 11. Scopul este să se ajungă la o producție de 1.1 milioane unități / platformă.

Prezentarea planului Renaulution a reprezentat și momentul introducerii în scenă a conceptului Bigster. Un studiu/ concept care anunță intrarea mărcii românești în segmentul C, și dacă ne este permisă o mică speculație... și strângerea de feedback vis-a-vis de o posibilă schimbare de logo pentru marca Dacia.

În structura grupului, Dacia devine o marcă extrem de importantă. Are misiunea de a securiza segmentul B, sau cu alte cuvinte, să încerce să domine acest segment, lucru care începe să devină realitate, pe piața europeană, odată cu lansarea celei de a treia generație Logan și Sandero. În prima lună din 2021, la nivel european., Sandero s-a clasat pe poziția a treia cu 15.922 unități vândute, fiind depășită doar de Toyota Yaris – 18,094 unități și Peugeot 208 – 17.310 modele. Cea mai vândută mașină, VW Golf a ocupat abia poziția a patra cu 15.227 unități.

Dacia a migrat de la o marcă apetisantă pentru clienții de modele second hand, la o marcă cu o bază de clienți care în proporție de 66% sunt în căutarea unui model nou. Iar 70% din clienții de Sandero, un model care în versiunea de bază are un preț de sub 9.000 euro, aleg versiunea Sandero Stepway cu un preț care pornește de la 12.000 euro.

Modelele Dacia nu se mai nasc în zodia low-cost, sunt modele care vor să îmbrace conceptul de pragmatism/ smart-buy în haine atractive.

Alpine

Anul trecut această marcă nu prea avea mari speranțe să apuce prea multe răsărituri. Totul s-a schimbat odată cu venirea lui Luca de Meo, omul care a avut multe de spus în grupul Fiat când a venit vorba de lanasarea lui Fiat 500 sau reînvierea mărcii Abarth. Alpine devine divizia sportivă a grupului, devine numele care va reprezenta grupul în Formula 1.

 

Constantin Ciobanu