
ReFactory, o nouă declinare a sustenabilității
Acum câteva luni am luat la bani mărunți ceea ce înțelege BMW Group prin sustenabilitate. Astăzi cei de la Group Renault ne-au atras atenția cu direcții noi de afaceri găzduite sub aceeași umbrelă a sustenabilității.
Acum câteva luni am luat la bani mărunți ceea ce înțelege BMW Group prin sustenabilitate. Astăzi cei de la Group Renault ne-au atras atenția cu direcții noi de afaceri găzduite sub aceeași umbrelă a sustenabilității.
După un mic moment delicat, cauzat de punerea sub acuzare a lui Carlos Ghosn – în acel moment CEO of the Renault–Nissan–Mitsubishi Alliance, membrii alianței s-au pus pe treabă, iar în acest moment, Renault Group pare cel mai vocal și cu o viziune bine definită și structurată.
Luca de Meo, noul CEO Renault Group, a prezentat la începutul lui 2021 noul plan strategic al grupului – Renaulution. La prima vedere, când auzi că acest plan presupune detașarea de scopul nativ al fiecărui producător auto de a comercializa volume cât mai mari pentru dorința de a crea valoare, dezvolți niște întrebări. Pentru a nu lăsa audiența doar cu ecoul acestor întrebări, Renault Group se laudă deja cu o gamă Dacia aproape complet nouă, și cu multe noutăți în gama Renault. Noul Renault Megane E-Tech își face debutul pe piața românească luna aceasta, urmează în curând și Austral – un SUV care înlocuiește în gamă Kadjar, iar 2023 va aduce noutăți importante atât pentru gama Dacia, cât și Renault. Dar este suficient?
Trei dintre direcțiile principale anunțate: controlul strict al costurilor la diviziile existente pentru creșterea eficienței, dezvoltarea unei game bogate de modele electrice pentru a profita de experiența bogată în domeniul electrificării și gestionarea mai bună a punctelor forte din cadrul alianței pentru un plus de eficiență reprezintă direcții firești. A patra direcție – studierea oportunităților din segmente precum mobilitate, transfer de date și electricitate – este o formulare destul de generală.
La aproape doi ani de la debutul Renaulution, această a patra direcție începe să devină palpabilă prin Refactory.
Epicentrul noii direcții imaginate și devenită realitate este uzina Renault din Flins. O unitate de producție care mai este cunoscută și sub numele de Fabrica Pierre Lefaucheux – în memoria primului CEO Renault după naționalizare. Este situată la aproximativ 40 de km de Paris, este cea mai mare unitate de producție a constructorului francez, se întinde pe o suprafață de 237 hectare, și este și cea mai veche unitate de producție, fiind deschisă în 1952. Până în 2009, aici au fost produse de la Renault Dauphine până la Renault Clio, în total peste 16.500.000 modele. Din 2013 aici s-au produs a treia și a patra generație Clio, Renault Zoe, dar și Nissan Micra, din 2017.
Refactory reprezintă o a două șansă oferită acestei unități de producție. Proiectul care a demarat acum un an este acum funcțional și putem vorbi despre prima fabrică dedicată mașinilor second-hand. Adică? Este unul din pașii meniți a crea valoare în grup. Până acum, tot ce însemna vehicul rulat care intra într-o schemă de buy-back sau era comercializat printr-un dealer al producătorului trecea sau nu printr-un proces de recondiționare. Dar un standard nu exista pentru aceste vehicule rulate comercializate. Una din direcțiile Refactory este Re-Trofit. Este o divizie care modernizează și recondiționează mașinile rulate la un standard de securitate și calitate asumat de constructor, fapt ce permite și oferirea de garanții pentru vehicul.
În mod evident, programul se adresează modelelor Dacia și Renault, dar la un an de la debut, Renault a anunțat că acesta este deschis și modelelor produse de Toyota și Stellantis. Se împacă sustenabilitatea cu menținerea pe drum a unor modele vechi? Evident. Tot acest proces de modernizare și restaurare se face într-o fabrică unde există o standardizare a operațiilor, unde sunt folosite materiale reciclate, unde procesul durează mult mai puțin, ceea ce înseamnă consum de resurse redus. Deja există un sistem logistic de preluare a mașinilor rulate de la dealeri și aducerea lor la unitatea din Flint. În clipa în care mașina este gata, dealerul primește o notificare că poate deja pune modelul în vânzare, iar de cele mai multe ori, când mașina ajunge în parcul dealerului, deja este achiziționată, clientul așteptând să o primească. Dacă până acum un astfel de proces de recondiționare a unui model la dealer dura 21 de zile, această perioadă a fost redusă la 8 zile. De la debutul activității, unitatea din Flint a modernizat și restaurat peste 1.500 vehicule, capacitatea actuală de recondiționare este de 180 vehicule pe zi sau de 45.000 unități pe an, capacitate care poate fi dublată pe termen mediu.
„Ne ținem de promisiunea: la un an de la lansare, Refactory întruchipează un proiect inovator și ambițios pentru fabrica din Flins, o nouă sursă de valoare economică, socială și de mediu. Refactory este emblematic pentru proiectul Renaulution, care angajează Grupul într-o transformare profundă, rapidă și durabilă, condusă de crearea de valoare. În centrul acestui proiect, prima noastră fabrică de mașini second hand demonstrează capacitatea noastră de a ne industrializa afacerile legate de economia circulară. Această fabrică de mașini second hand ne poziționează la nivelul de vârf al pieței de mașini second hand în creștere, cu un instrument industrial unic capabil să recondiționeze până la 45.000 de vehicule pe an.” Luca de Meo, CEO Renault Group.
Renault Group a semnat un parteneriat cu Phoenix Mobility alături de care oferă în unitatea din Flint soluții de conversie a vehiculelor comerciale ușoare de la propulsie termică la una electrică.
Parte a conceptului Refactory este și Re-Energy. Această divizie se ocupă de crearea și dezvoltarea de aplicații pentru a oferi o a doua viață bateriilor din vehiculele electrice. Când capacitatea de stocare a bateriei ajunge la 70% din capacitate inițială se consideră că poate să-și încheie cariera ca „rezervor” pentru automobilul electric. Ea poate fi reciclată, sau se poate profita în continuare de capacitatea ei de stocare. Noua divizie, până la finele lui 2021 a procesat 2.000 de baterii, iar până la sfârșitul lui 2030 își propună să proceseze 20.000 baterii. Tot la unitatea de la Flint, Renault a creat o stație de stocare a energiei electrice folosind baterii uzate cu o capacitate de stocare de 15 MWh care se dorește a crește la 30 MWh. Sunt stații care pot fi dimensionate în funcție de nevoile clienților, pot asigura energie electrică pe șantiere, pot fi utilizate pentru a stoca energia solară sau eoliană.
Divizia Re-Energy va integra la unitatea din Flint și activitatea joint venture-rului cu Hyvia care presupune folosirea hidrogenului ca soluție de mobilitate. Aici vor fi asamblate pilele pe hidrogen, stațiile de producere a hidrogenului. Renault deja oferă soluții de propulsie pentru vehicule comerciale ușoare cu pilă de combustie cu hidrogen.
Divizia RE-Cycle centralizează procesul de reciclare și refolosire a unor componente și materiale. Funcționează în strânsă legătură cu divizia Factory VO, cea care se ocupă de recondiționarea vehiculelor rulate.
La finalul lui 2021, unitatea din Flint, prin programul Refactory a creat 700 locuri de muncă, iar până în 2030 își propune să genereze 3.000 noi locuri de muncă. Proiectul nu a demarat doar în Franța, este activ și în Spania, la unitatea de producție Renault din Sevilla.
Refactory este abia la început, este un proiect care poate însemna o nouă viață, la standarde de fabrică pentru oldtimere, poate însemna o nouă viață „electrică” pentru aceleași modele vechi, posibilitățile de exprimare sunt extrem de generoase.
Constantin Ciobanu
Share
Share