Aventura, nevoia interioară de ne provoca pe noi ca specie, foamea latentă de a descoperi generată de curiozitate... au condus specia umană la descoperirea Lumii Noi, și într-un fel, au pecetluit destinul, felul de a fi... în mod particular, al Statelor Unite ale Americii.
Chiar dacă automobilul s-a născut pe tărâm european, a devenit palpabil de omul de rând peste ocean. Noi, europenii, poate ușor mai elitiști, am privit automobilul ca pe un ceas elvețian, ca pe o provocare tehnică... iar de aici a fost un drum extrem de scurt spre a deveni un accesoriu, un „ceva” destinat elitelor.
Peste ocean, lucrurile au evoluat puțin altfel. Înainte a de face o reverență în fața lui Henry Ford, cred că trebuie să-l menționez și pe Ransom Olds – fondatorul Oldsmobile în 1897, care încă din 1901 avea în fabrica sa o linie de asamblare pentru automobile accesibile. Un concept care a fost dezvoltat în mod genial de Henry Ford și împins către o linie de asamblare în mișcare. Rezultatul? Modelele Ford, în 1913, ieșeau de pe linia de producție la intervale de cincisprezece minute, mult mai rapid decât metodele anterioare, crescând productivitatea de opt ori, în timp ce foloseau mai puțină forță de muncă (de la 12,5 ore/om la 1 oră și 33 de minute).
Și pentru că automobilul a devenit parte din cotidian, a primit șansa uriașă de a fi inspirat de atâtea talente latente. Și inevitabil, dintr-o „electrocasnică” a adoptat și rolul de Robin Hood... iar acesta este primul pas către statutul de erou.
Pentru noi, europenii, primul erou de peste ocean a fost Willys MB sau Ford GPW, numele este influențat de poarta fabricii pe care a ieșit. Un model care a inspirat nașterea Land Rover, primul prototip al companiei fiind inspirat de Willys și construit pe șasiul acestuia.
Tot ce a îmbrăcat haina „pony car” se califică pentru a fi unul dintre eroii generației mele, generației noastre. Fie că vorbim despre Ford Mustang, Chevrolet Camaro sau Dodge Challenger, au reprezentat caroseriile care au avut puterea să se lupte pe circuite cu nume intangibile... Porsche, Aston Martin, Ferrari. Un Ford Mustang, în 1965, avea un preț de listă de 2.368 USD, în timp ce un Porsche 911 în 1965 avea un preț de 6.370 USD.
Chiar dacă Ford a investit enorm în proiectul GT 40 pentru a învinge Ferrari la Le Mans, pentru marea majoritate va rămâne un model care purta ovalul albastru pe capotă și care a învins categoric Ferrari în cursele de anduranță.
Caroll Shelby, un erou care a transformat în legende modelele pe care a pus mâna. După o carieră destul de consistentă în motorsport, visul său a fost de a construi o mașină care poate fi folosită în viața de zi cu zi, pentru ca apoi, în weekend, să poți merge cu ea pe circuit la curse. Așa s-a născut Shelby Cobra, apoi motorsportul a contribuit la nașterea modelului Shelby Daytona Coupe... una dintre cele mai frumoase caroserii create vreodată pe această planetă. Tot el a pus mâna pe Ford GT 40 și l-a transformat într-o legendă. Inițial, un proiect Ford care a demarat în Anglia, a avut la bază modelul Lola Mk6.
America înseamnă și Corvette, un nume pe alocuri mai puternic decât marca sub care s-a născut acest model. Sunt modele care și-au găsit locul în cultură, în muzică, au devenit stil de viață pentru fani.
Spre finalul anilor `70, America s-a cam rătăcit în propria glorie. Își aduce aminte cineva cum arată un Mustang din anii `80? Nu cred... Probabil, ultimul erou al generației mele, de peste ocean, este prima generație Dodge Viper, o interpretare modernă a clasicei Shelby Cobra.
Și asta pentru că europenii au recuperat, au început să se nască eroi aici la noi în bătătură. Modele care, în mod paradoxal, au copiat pe undeva rețeta americană... asta dacă ne gândim la un Volkswagen Golf GTI. Și cum evoluția se dovedește o sinusoidală... după mulți ani în care nu am mai privit peste ocean, parcă suntem iarăși fascinați de ce se întâmplă acolo... Să fie fascinația noastră sau a copiilor noștri...
Eroi copiilor noștri...
Performanța, luxul, rafinamentul tehnic... tot ce este superlativ în universul auto este asociat cu Europa. Un detaliu pe care l-au acceptat și americanii. Dar, când ajungi cu spatele la zid, singurul drum este spre înainte... cam așa stau lucrurile la ei...
Un tărâm de care ne-am îndrăgostit datorită unui soundtrack dominat de sunetul inconfundabil al unui V8, acum este tărâmul făgăduinței pentru kWh.
O companie fondată în 2003 lansa în 2008 un model electric – Tesla Roadster. Primul model electric care a primit aprobarea de a circula pe autostradă, primul model care a oferit o autonomie de peste 200 mile/ 320 km. Așa s-a născut fenomenul Tesla, o companie aflată acum pe locul șase în topul celor mai valoroase companii auto, după Toyota, Mercedes-Benz, Volkswagen, BMW și Porsche. Când ai în gamă un model, Tesla Model S P100D, un sedan care se află pe podium la categoria 0-60 mph/ 0-96 km/h. Cu un timp oficial de 2.4 secunde și unul de 2.28 secunde obținut la o măsurătoare independentă, modelul celor de la Tesla este depășit doar de Porsche 918 Spyder și 911 Turbo S. Fiind mai rapid decât modele cu prețuri fabuloase – Bugatti Chiron. Destul de ușor să te îndrăgostești de un astfel de Robin Hood.
Într-o lume care este în căutare de repere, de noi standarde, America își ia unul dintre eroi și-l electrifică. Probabil ar fi mai ușor de tolerat o crimă de lezmaiestate decât să-ți imaginezi un Ford Mustang cu o caroserie care nu mai are nimic în comun cu cea a unui coupe și cu o baterie în podea în loc de V8 sub capotă. Da, inițial m-am revoltat... dar genul acesta de revoltă este semnul că ziua de ieri a fost trăită, să ne pregătim pentru cea de mâine.
Și tot Ford este cel care are curajul și electrifică o altă legendă – F150 Lightning. Un pick-up electric, unul care la nevoie îți poate alimenta casa cu electricitate.
Noi am fost fascinați de HMMWV, Humvee sau Hummer. Cei ce vor veni, sper să nu mai aibă idoli un vehicul militar, dar un model electric civil care poartă același nume... au tot dreptul. GMC Hummer EV, un model inspirat de legendarul vehicul militar, acum electrificat, cu până la 1.000 CP și performanțe off-road impresionante.
Și pentru un liant între ieri și mâine, vreau să închei acest tribut adus Lumii Noi cu Jeep Wrangler 4xe. Am pornit de la Willys, terminăm cu strănepotul acelui model, astăzi un offroader aproape unic în peisaj. Cu un grad colosal de șarm, performanțe în off-road greu de egalat de un model de serie și... plug-in hybrid. Un Wrangler care poate rula electric până la 44 km în mod electric...
Constantin Ciobanu