Numindu-le în ordine cronologică, preluarea Dacia de către Groupe Renault și venirea Ford în România prin preluarea fabricii de la Craiova, consider că sunt printre cele mai bune lucruri care s-au întâmplat acestei țări după revoluție.
Dacia deja este veriga puternică a grupului Renault, dar Craiova este un loc care parcă se joacă puțin cu ritmul nostru cardiac. Oare chiar așa stau lucrurile?
Ford a devenit parte a realității românești undeva prin 2007, când a făcut o ofertă pentru preluarea Automobile Craiova, iar în martie 2008 a primit și pașaport oltenesc o dată cu preluarea uzinei. A urmat un proces firesc de modernizare a platformei din Craiova, iar în 8 septembrie 2009 a început producția. Un prim pas pentru confirmarea unității de producție de la Craiova a fost producerea Ford B-Max, un MPV care s-a născut o idee cam devreme pentru a se bucura de succes. Privind acum peisajul auto, B-Max ar fi fost un candidat perfect pentru electrificare și mobilitate urbană. În 2017 a demarat producția EcoSport, iar din 2019 la Craiova se produce unul dintre cele mai de succes modele din actuala gamă a constructorului – Ford Puma. Tot la Craiova se produce și mult premiatul propulsor 1.0 EcoBoost.
Dar în 14 martie 2022 a venit un anunț care a semănat puțină neîncredere. Ford anunță transferul proprietății fabricii de la Craiova către partenerul său Ford Otosan.
„Acest transfer arată modul în care Ford valorifică parteneriatele sale strategice, cu privire la folosirea cât mai eficientă a resurselor existente prin investiții comune, beneficiind în același timp de experiența extinsă a Ford Otosan. Salutăm această oportunitate de a consolida parteneriatul nostru cu Koç Holdings prin Ford Otosan și de a dezvolta împreună acest joint venture. Activitatea fabricii din Craiova este un succes și considerăm că prin experiența și expertiza Ford Otosan în electrificare și vehicule comerciale aceasta poate ajunge la un nivel de dezvoltare și mai ridicat”, a spus Stuart Rowley, Președintele Ford Europa.
La acel moment, planurile arătau cam așa:
- Modelul Puma va primi o versiune complet electrică din 2024, care va fi construită la Craiova
- Un noul vehicul utilitar ușor va intra în producție în 2023 la Craiova și va avea o versiune complet electrică din 2024 (următoarea generație Ford Transit Courier)
- Modelul multifuncțional compact Tourneo Courier va fi, de asemenea, construit la Craiova din 2023, cu o versiune
complet electrică începând 2024
- Producția modelului EcoSport se va opri până la finalul lui 2022.
„Acest acord deosebit de important la care am ajuns astăzi va consolida poziția Ford Otosan de cel mai mare producător de vehicule comerciale din Europa. Suntem mândri să facem parte din echipa Ford care păstrează supremația pe piața de vehicule comerciale la nivel european. Totodată, ne angajăm să fim partenerul de încredere pentru succesul viitor al vehiculelor electrificate Ford. Considerăm că lansările de modele viitoare, alături de planurile de creștere și tehnologizare, vor oferi oportunități exponențiale și interesante pentru echipa de la Craiova. Mai mult, suntem încrezători că împreună vom construi viitorul uzinei din Craiova”, a declarat Haydar Yenigun, director general Ford Otosan.
Pe 1 iulie 2022, Ford Craiova devine Ford Otosan Craiova, transferul de proprietate fiind finalizat. Ford Otosan anunță investiții de 490 de milioane de euro la fabrica de la Craiova.
Ford mai anunță că, în contextul transferului de proprietate de la Craiova, a fost creată o nouă companie - Ford Romania Services SRL - care integrează activitățile de vânzări și marketing ale Ford in România (Compania Națională de Vânzări) și Ford Business Solutions Center (FBS). De asemenea, unele funcțiuni europene suplimentare, precum Serviciile de Cumpărări și Contabilitate, care operează din Craiova, își vor desfășura activitatea în cadrul companiei Ford România Services.
Privind retrospectiv, toată această evoluție putea fi ușor anticipată din aprilie 2021, când Ford a anunțat investiții la Craiova de 300 milioane de dolari pentru producerea unui nou vehicul comercial ușor din 2023, care din 2024 va primi o versiune electrică. La acel moment s-a specificat faptul că fabrica din Craiova urmează linia Centrului de Vehicule Electrificate Ford din Köln (Germania) și uzinei Ford Otosan din Kocaeli (Turcia), care vor produce vehicule complet electrice.
În altă ordine de idei, de apreciat eleganța declarației lui Stuart Rowley, președintele Ford Europa: „Această nouă investiție în viitorul fabricii din Craiova demonstrează, încă o dată, speranța companiei Ford că guvernul din România va asigura toate îmbunătățirile cheie promise pentru a sprijini un mediu competitiv de producție în regiune, inclusiv în ceea ce privește infrastructura de transport, care este esențială”.
În aprilie 2023 sunt anunțate schimbări de management la Ford Otosan România.
Müjdat Tiryaki, care a avut funcția de Director Ford Otosan Craiova din August 2022, este numit Președinte Ford Otosan Craiova începând cu 01 mai 2023, după numirea lui Josephine Payne ca Director General Adjunct al Ford Otosan.
Primul semnal că la Craiova lucrurile merg într-o direcție bună a venit în mai, anul acesta, când Ford Otosan a anunțat crearea a 1.300 noi locuri de muncă. Noile locuri de muncă sunt necesare pentru a susține viitoarea dezvoltare a producției Ford Otosan la Craiova, unde capacitatea de producție va crește de la 250.000 de vehicule pe an la 272.000 vehicule pe an.
„Odată cu adăugarea celor 1.300 de locuri de muncă, vom ajunge la un număr de aproximativ 6.500 de angajați la fabrica din Craiova, ceea ce va asigura un program de lucru în 3 schimburi, mai târziu în acest an. Încă de la preluare, Ford Otosan a angajat noi talente pentru a susține obiectivele ambițioase ale companiei în paralel cu planurile sale de dezvoltare, dar aceasta este prima noastră campanie majoră de angajare, și scopul nostru este nu doar sa angajăm din orașul Craiova, dar și să extindem căutarea în zonele vecine, în timp ce lucrăm îndeaproape cu autoritățile locale relevante”, a declarat Müjdat Tiryaki, Președintele Ford Otosan Craiova.
Iar o săptămână mai târziu, Ford prezintă E-Tourneo Courier, un model complet electric, practic și spațios, care va fi produs în fabrica Ford Otosan din Craiova.
E-Tourneo Courier va fi produs în fabrica Ford Otosan din Craiova, din a doua jumătate a anului 2024, alături de crossover-ul Puma – cel mai bine vândut autoturism Ford din Europa, care va fi oferit într-o versiune complet electrică în 2024.
Noul Tourneo Courier cu motor turbo pe benzină EcoBoost de 125 CP și o cilindree de 1,0 litri intră în producție în 2023.
În tot acest timp, Ford rămâne puternic implicat în comunitatea locală. Centrul de resurse și angajament Ford susține opt noi programe de antreprenoriat social pentru a sprijini comunitatea din Craiova.
CRAF (Centrul de resurse și angajament Ford) acționează ca un hub de antreprenoriat social, este operat de entitatea parteneră non-profit Asociația pentru educație SV Oltenia (EDUCOL) și își desfășoară activitatea în sediul pus la dispoziție de Primăria Craiova.
Ford Motor Company Fund, în colaborare cu partenerul lor internațional, GlobalGiving, confirmă sprijinul continuu pentru CRAF în următorii patru ani.
Acestea sunt până acum ingredientele unei confirmări. La Craiova vor fi produse mașini în continuare, și ele vor avea sigla Ford.
Constantin Ciobanu