
Anvelopa, încotro?
Foto: Michelin
Automobilele au evoluat și vor evolua. Am tot exersat dreptul de a privi pe gaura cheii și a prefigura ce va urma. Dar anvelopa, acea componentă a unui automobil care primește pe nedrept o lipsă de atenție și respect… încotro se îndreaptă, cum va arăta ea în viitor?
Am primit răspunsuri de la Michelin, în cadrul evenimentului International Media Days organizat de producătorul francez.
Dacă acum 30 de ani un Renault Clio Williams oferea 145 CP, acum un Renault Clio E-Tech dezvoltă 140 CP. Un nivel similar de putere, doar că atunci era vorba de un model super sport, iar acum de un hatch de segment B care este în oferta de serie. Aș putea vorbi de o cursă a înarmărilor spectaculoasă când vine vorba de puterile oferite și performanțele modelelor în ultimii 10-15 ani, dar în mod real, nimic din cele de mai sus nu ar fi fost posibile fără progresul uriaș înregistrat de anvelope.
Și pentru a înțelege importanța unei anvelope, să vă spun că legătura dintre mașina noastră și suprafața de rulare se reduce la o pată de contact cu o suprafață egală cu cea a unei coli A4, suprafață care se reduce odată cu creșterea vitezei.
Pentru a înțelege ce a determinat evoluția anvelopelor, statistic, în ultimii 60 de ani, înălțimea mașinilor a crescut cu 21%, lățimea cu 14% iar lungimea cu 3%. Dar poate unul din detaliile cele mai importante, masa acestora a crescut cu peste 40%. O consecință a acestei creșteri a masei este creșterea dimensiunilor cauciucurilor.
Dacă un monovolum compact de acum 25 de ani putea fi echipat cu anvelope de la 14 la 16 inch, același monovolum compact este oferit astăzi cu anvelope de până la 21 inch.
În 2011, 54% din piața de anvelope pentru autoturisme era reprezentată de dimensiunea de 15 inch și 42% de cele de 16 inch. Cele de 18 inch reprezentau 2% din piață. În 2021 cele de 15 inch mai reprezintă 19% din piață, și asta pentru că încă rulează modelele din 2011, pentru că altfel, acest procent ar fi semnificativ mai mic.
Iar vehiculele electrice sunt sinonime cu o creștere a masei unui automobil, cu minim 20%, comparativ cu versiunea termică.
Creșterea masei autovehiculelor este principala cauză care a condus la nevoia de anvelope mai mari. Dar, nevoia de performanțe, creșterea puterii și a modului cum este ea livrată spre sol a necesitat și evoluția compoziției, pentru a oferi anvelopei atât aderență, cât și rezistență în timp.
Michelin este unul din producătorii de anvelope care investește enorm în cercetare și dezvoltare – în acest moment, sumele investite anual sunt în jurul a 650 milioane euro. Dar nu vorbim despre o preocupare recentă. Michelin a investit enorm în reducerea rezistenței la înaintare oferită de anvelopele lor. În 1992, francezii au lansat Michelin Energy, prima anvelopă a producătorului care a pus accentul pe reducerea rezistenței la înaintare într-o perioadă în care această valoare se situa în zona cifrei de 12 kg/tonă. Au urmat Energy 2, Energy Saver VLET, Energy Saver+, iar în 2021 au fost lansate e.Primacy și Pilot Sport EV – anvelope care oferă o rezistență la înaintare de 5,5 kg/tonă. Iar în viitor se preconizează că se va ajunge la sub 5 kg/tonă.
Reducerea rezistenței la rulare a produselor sale a permis, de exemplu, economii de 3,4 miliarde de litri de combustibil pe durata de viață a anvelopelor în 2021, prevenind astfel 8,7 milioane de tone metrice de CO2 comparativ cu 2010.
Motorsportul a fost, este și va fi un laborator în care Michelin va fi prezent pentru a dezvolta noi tehnologii. Michelin a fost partener tehnic pentru Formula E de la debut, preț de 8 sezoane. Iar tehnologia din spatele anvelopelor dezvoltate pentru monoposturile electrice a ajuns deja în producția de serie. La doar doi ani de la implicarea în Formula E, Michelin a reușit prin reducerea rezistenței la înaintare să crească autonomia monoposturilor cu încă un tur, iar după patru ani să reducă masa pneurilor cu 25% fără a le afecta performanța. Iar toate acestea se regăsesc astăzi în produse de serie.
Totuși, pe lângă modul în care au evoluat automobilele, a evoluat și modul în care noi, oamenii, consumăm automobilul. Pe de o parte, încălzirea globală este o realitate, faptul că avem zile care cochetează cu o vară timpurie în mijlocul iernii și cod roșu de viscol și strat semnificativ de zăpadă în mijlocul primăverii. Lucru care face ușor inadecvată decizia autorităților de a obliga conducătorii auto să aibă montate anvelope de iarnă într-un interval definit.
Apoi, leasingul operațional, gestionarea flotelor și car sharing-ul au ridicat problema unei gestionări mai ieftine a resurselor și reducerea perioadelor de imobilizare a mașinilor.
Și așa s-a născut anvelopa All-Season. O astfel de anvelopă nu prea are o reputație fericită, pentru că se dorește un compromis, din punct de vedere al compoziției și desenului căii de rulare, între una de vară și una de iarnă. Și nu prea reușește să fie bună… nici vara, nici iarna.
Michelin a lansat CrossClimate, o anvelopă care generic este numită All-Season.
Producătorul francez de pneuri, care are trei unități de producție la noi în țară, a ales o altă cale de a dezvolta o astfel de anvelopă. A pornit de la un pneu de vară, i-a conservat calități, a dezvoltat un profil nou pentru calea de rulare, care nu seamănă cu unul de iarnă, și a dezvoltat compoziția până la nivelul în care această anvelopă să ofere performanțe și în sezonul rece, fiind o anvelopă din categoria All-Season care a primit certificarea 3PMSF – Three Peak Mountain Snowflake. Adică vorbim despre o anvelopă care este acceptată ca fiind una de iarnă omologată, și care în anumite regiuni sau țări este obligatorie în intervalul noiembrie-martie.
Michelin CrossClimate este răspunsul producătorului francez pe o piață europeană a anvelopelor All-Season care în 2015 însemna 14 milioane unități, în 2022 ajunsese la 44,5 milioane unități, iar pentru următorii 5 ani este prognozată o creștere de încă 11,5%.
O confirmare pentru Michelin CrossClimate este faptul că deja sunt producători auto care aleg această anvelopă ca echipare de fabrică pentru modelele produse.
Este pregătit Michelin pentru normele Euro 7?
Știm deja că viitoarele norme de poluare vor impune standarde și pentru anvelope în ceea ce privește emisiile de particule. Studii realizate de organisme independente au relevat că anvelopele Michelin au emisii de 1,6 kg particule la un rulaj de 20.000 km/an. Cea mai slabă anvelopă din test a avut emisii de 8 kg particule la un rulaj de 20.000 km/an.
Producătorul francez militează pentru adoptarea unui standard pentru anvelope valabil la nivel global, nu doar pe plan european. Este un prim demers care poate conduce la limitarea accesului pe piață a producătorilor de anvelope poluanți.
În acest moment, 70% din ceea ce înseamnă materialele necesare producerii unei anvelope provin din resurse fosile. Michelin folosește în acest moment în producerea anvelopelor materiale sustenabile în procent de 30%, în 2030 această valoare se dorește a ajunge la 40%, iar în 2050 își propune să ajungă la un procent de 100% materiale sustenabile utilizate în procesul de producție.
Din masa unei anvelope, un procent de 20-25% reprezintă calea de rulare care este supusă degradării, și prin urmare nu poate fi luată în calcul atunci când vine vorba de reciclare.
Totuși, Michelin lucrează împreună cu Microsoft la dezvoltarea de algoritmi care să permită anticiparea și indicarea momentului optim pentru schimbarea anvelopelor – un prim pas care va permite gestionarea mai precisă a producției și stocurilor, prin urmare o gestionare mai precisă a resurselor. Apoi, se lucrează la tehnologia care să permită urmărirea pneurilor pentru a facilita reciclarea lor. Degeaba investește compania peste 650 milioane euro anual în cercetare și dezvoltare dacă anvelopele uzate vor fi arse pe câmpuri la periferiile orașelor.
Constantin Ciobanu
Share
Share