
Testul ADN
Foto: cla1978 / depositphotos.com
Se spune că rolul presei este de a prezenta fapte, cât mai imparțial posibil, pentru a permite celui care primește informația să-și construiască o opinie neinfluențată de gazetar.
Apoi, aud total întâmplător, că cineva care și-a achiziționat un model se raporta la el ca la unul de lux, pentru că așa i-a fost vândut. Ceea ce urmează este un fel de concluzie a celor două enunțuri de mai sus.
Într-un peisaj auto în care ierarhiile de acum 20 de ani se dizolvă, să facem un „recensământ” puțin altfel. Un fel de radiografie a modelelor aflate astăzi pe piață. Și pentru a nu intra așa abrupt în subiect și risca să ofensăm vreun logo, sau să lăsăm impresia că avem ceva cu cineva, să privim puțin în trecut.
Fiat 124 Spider, un oldtimer pe care, recunosc, nu m-ar deranja să-l am în garaj. Lada 1200, sau Zhiguli VAZ-2101, ceva care s-a produs din 1970 până în 2012 și care avea la bază aceeași platformă pe care era construit în 1966 Fiat 124 Spider.
Privind mărcile în ordine alfabetică, prima „victimă” este Abarth. Cum noul Abarth 124 este deja istorie, nu vom insista pe faptul că mașina avea aceeași platformă cu Mazda MX-5. Așa că ne oprim la gama dezvoltată de producătorul italian pe baza lui Fiat 500, model care a debutat în 2007 și care are la bază platforma Mini a constructorului italian. O platformă care a fost dezvoltată la finalul anilor ’90 și care a debutat în producția de serie odată cu lansarea lui Fiat Panda în 2003. Da, pe aceeași platformă este construită și Lancia Ypsilon, noul Fiat Panda care a debutat în 2011 și Ford Ka. Oricum, vorbim despre o platformă care nu va supraviețui prea mult în curtea Stellantis.
Și pentru că am adus aminte de noul grup auto, să introducem în peisaj trei alte exemple. Un prim exemplu de eficiență este PSA/Stellantis EMP1, o platformă modulară care acum se numește STLA Small. Până în acest moment avem 13 modele construite pe această platformă, după cum urmează:
Producătorul chinez Aeolus: Yixuan, Yixuan EV și Yixuan GS(SUV)
• Citroen: C4 și e-C4, și noua generație C3
• DS Automobile: DS3 Crossback și DS3 Crossback E-Tense
• Opel/Vauxhall: Corsa și Corsa-e, Mokka și Mokka-e
• Peugeot: 208, e-208, 2008, e-2008
Dar o posibilă candidată la pole position este PSA/Stellantis EMP2 sau STLA Medium, o platformă dedicată modelelor din segmentele C și D, și care în acest caz găzduiește 26 de modele.
Citroen: C4 Picasso, C5 Aircross, C5 X, C6(model pentru piața din China), Berlingo, Jumpy/ Spacetourer
• Dongfeng Fengshen: Aeolus A9
• DS Automobiles: DS 7 Crossback, DS 9, DS 4
• Fiat Professional: Scudo, Ulysse
• Opel/Vauxhall: Grandland, Astra, Combo, Vivaro, Zafira
• Peugeot: 308, 408, 508, 3008, 4008, 5008, Partner, Rifter, Expert, Traveller
• Toyota: ProAce City, ProAce, ProAce Verso
În schimb, sub umbrela Stellantis avem și exemplul Jeep Wrangler, model care are o platformă dedicată, aceasta nefiind împărțită cu vreun alt model.
Și pentru că în ordine alfabetică ajungem la Audi, să vedem ce găsim și la grupul VAG. Grupul german a transformat politica platformelor comune într-o artă. În acest moment putem vorbi de două platforme în grup: MQB este platforma utilizată de modele care au motorul amplasat transversal, iar MLB este utilizată de modelele cu propulsor amplasat longitudinal. Da, mai există în grup și platforma MSB, dar este una dezvoltată de Porsche pentru Panamera, pe aceasta mai fiind construite și modelele Bentley Flying Spur și Continental GT.
VAG cu aceste două fundații a depășit conceptul clasic de platformă, este un concept format din componente care se pot compune asemeni unui lego pentru a forma platforma dorită pentru un anumit model. De aici și avantajul de a produce modele relativ diferite pe aceeași bandă de producție, ceea ce conduce la reduceri de costuri.
MQB este un concept care a debutat în 2012, o a doua versiune – MQB Ax fiind introdusă în 2016 și care permite derivarea a trei platforme:
MQB A0: Audi A1, Seat Arona, Seat Ibiza, Skoda Kamiq,Skoda Scala, Skoda Fabia, Volkswagen Nivus/Taigo, Volkswagen Polo, VW T-Cross/Tacqua, VW Virtus
Există și o versiune „low cost” a MQB A0 care găzduiește Skoda Kushaq, Skoda Slavia, VW Taigun și VW Virtus.
MQB A1: Jetta VS5(SUV produs în China), Seat Ateca, Skoda Karoq, VW Bora, VW Vento, VW Lavida, VW T-Roc, VW Taos
MQB A2: Audi Q3, Jetta VS7, Seat Tarraco, Skoda Kodiaq, VW Tayron, VW Tiguan, VW Viloran
• MQB EVO: Audi A3, Seat Leon, Skoda Octavia, VW Caddy, VW Golf, VW Talagon, Cupra Formentor, VW Lamando, Ford Turneo Connect, Ford Transit Connect
Trecând la MLB, aici vom descoperi modele care folosesc aceeași platformă, dar care afișează un ecart de preț care poate ajunge la peste 150.000 euro.
MLB(pentru versiunile de bază): Audi A4, Audi A5, Audi Q5, Audi A6, Audi A7, Audi A8, Porsche Taycan, VW Phideon
MLB EVO: Audi 4, Audi A5, Audi A6, Audi A7, Audi A8, Audi Q5, Audi Q8, VW Touareg, Porsche Cayenne, Lamborghini Urus și Bentley Bentayga.
Abordarea grupului VAG este una de succes, ei luptându-se cu Toyota pentru prima poziție la nivel mondial.
În top 10 al constructorilor la nivel mondial, producători precum BMW, Honda, Toyota, Ford sau Daimler nu folosesc platforme care sunt bază pentru modele construite sub sigla mai multor brand-uri. O mică excepție bifăm în dreptul BMW Group care folosește platforma modulară UKL pentru a construi toate modelele mărcii MINI și o parte din gama BMW – Seria 1, Seria 2, X1 și X2, doar că în acest caz vorbim despre modele premium, ceea ce nu putem spune că are un impact asupra imaginii produselor.
Evident, trebuie să dedicăm spațiu și Alianței Renault-Nissan-Mitsubishi. În cadrul alianței, în acest moment există patru platforme care găzduiesc cam toată gama de modele – evident, nu vorbim despre modele care joacă rolul de vector de imagine precum Nissan GT-R, Nissan Patrol sau Alpine A110 și care sunt construite pe platforme dedicate.
Politica privind platformele în cadrul alianței este oarecum similară cu cea de la grupul VAG, numele generic al platformelor modulare fiind Common Module Family.
CMF-A – o platformă dedicată modelelor de segment A, utilizată preponderent pentru modele comercializate în Asia: Renault Kwid, Datsun Redi-GO. Versiunea CMF-A+ găzduiește modele low cost de volum pentru aceleași piețe: Renault Triber, Renault Kriger, Nissn Magnite. Alianța a dezvoltat și o versiune a platformei dedicată vehiculelor electrice – CMFA-EV pe care este construită deja populara Dacia Spring, dar și Renault City K-ZE, Dongfeng Aeolus EX1, Dongfeng Fengxing T1, Dongfeng Fengguang E1, Venucia e30
CMF-B HS este platforma dedicată modelelor de segment B cu nivel de echipare ridicat: Renault Clio, Renault Captur, Renault Arkana, Mitsubishi Colt, Samsung XM3, Nissan Juke, Nissan Note. O versiune simplificată a platformei CMF-B LS este folosită pentru a găzdui modelele Dacia Logan, Sandero și Jogger, precum și Renault Talian. Prin versiune simplificată nu trebuie să înțelegem că cineva a tăiat cu un polizor unghiular bucăți de metal din platformă. Este o platformă care primește doar echipamente declarate a fi obligatoriu regăsite în dotarea unui model – vorbim despre sisteme de siguranță activă. În rest vorbim despre o platformă care va permite electrificarea gamei Dacia în viitorul apropiat. Este platforma care poate fi considerată motorul alianței, alături de cea dedicată pentru segmentul compact.
CMF-C/D este fundația unei game largi de modele: Renault Megane, Renault Scenic, Renault Talisman, Renault Espace, Renault Kadjar, Renault Koleos, Renault Austral, Renault Kangoo și Kangoo EV, Nissan Qashqai, Nissan X-Trail, Nissan Pulsar, Nissan Sentra, Nissan Townstar, Mitsubishi Outlander, Mercedes-Benz Citan, Mercedes-Benz T Class.
• CMF-EV este platforma dedicată modelelor electrice. A debutat odată cu lansarea noului Renault Megane E-Tech EV și Nissan Ariya, dar cât de curând va mai găzdui și alte modele.
Toyota folosește pentru platformele sale conceptul TNGA – Toyota New Global Arhitecture. Un concept care în realitate ascunde cinci platforme modulare.
TNGA-B este o platformă dedicată modelelor ce au o caroserie autoportantă, motoare amplasate transversal și tracțiune față sau integrală. Ea găzduiește: Toyota Aqua, Toyota Aygo-X, Toyota Yaris, Toyota Yaris Cross, Mazda 2 Hybrid
TNGA-C este creată pentru modelele compacte ale grupului: Toyota Corolla, Toyota Corolla Cross, Toyota CH-R, Toyota Noah, Toyota Prius, Suzuki Swace și Lexus UX
• TNGA-K este și ea o unitate populară în grup: Toyota Avalon, Toyota Camry, Toyota Venza, Toyota Highlander, Toyota RAV4, Toyota Sienna, Daihatsu Altis, Suzuki Across, Lexus ES, Lexus NX
TNGA-L: Toyota Crown, Toyota Mirai, Lexus LC, Lexus LS
TNGA-F: Toyota Land Cruiser, Lexus LX, Toyota Sequoia, Toyota Tundra
• E-TNGA: Toyota bZ4x, Subaru Solterra, Lexus RZ
Ultimul grup luat la scanarea ADN-ului este Hyundai-Kia. La ei lucrurile sunt relativ simple și nu atât de complicate din punct de vedere al imaginii ”vândute” pentru că modelele lor joacă în aceeași ligă, deseori făcându-și concurență. Folosesc o platformă K1 pentru segmentul mini – Hyundai i10 și Hyundai Casper.
Platforma K2 a fost introdusă în 2016 și acoperă segmentul B și o parte din modelele care sunt la limita inferioară a segmentului C. Aici regăsim: Hyundai i20, Accent, i30, Kona, Venue, Bayon, ix25, Alcazar și Kia Rio, Ceed, ProCeed, XCeed, Sonet, Seltos.
Platforma N3 a fost introdusă în 2019 pentru a acoperi modelele de segment D: Hyundai Santa Cruz, Santa Fe, Sonata, Staria, Tucson, Kia Carnival, K5, K8, Sorento, Sportage.
De ce o enumerare atât de lungă de modele? Pentru că atunci când decizi să investești într-un model, ar fi bine să știi și ce ingrediente are. O bună parte din modelele care împart aceeași platformă se diferențiază doar a nivelul designului și al interiorului, motorizările fiind identice. În alte cazuri constructorii investesc ceva mai mult pentru a face diferența.
Constantin Ciobanu
Share
Share