Am putea spune că este un tărâm al fanteziei, un loc unde sunt concediate dogmele. Unde putem negocia legile fizicii, unde îți stabilești propriul cod rutier.

Un loc care la prima vedere poate genera îngrijorări serioase, unde par adecvate stările alterate ale conștiinței... un loc care pentru marea majoritate este o pierdere inutilă de timp. Într-un mod ciudat, scopul în Gran Turismo, indiferent ce volan virtual ai în față... este să nu pierzi timp inutil.

Seria Gran Turismo este extrem de populară, este printre titlurile vinovate de febra curselor virtuale de astăzi, dacă nu principalul vinovat... iar succesul, aș putea spune că se bazează și pe faptul că vorbim despre un simulator închis, unde ai șanse egale cu toți jucătorii... nu trăiești cu emoția că cineva are acces pe o ușă lăturalnică la un plus de performanță.

O altă parte a succesului acestui titlu vine din faptul că toate modelele sunt reproduceri cu licență a modelelor reale. Mașinile au fost scanate, măsurate, sunetul înregistrat atât în studio cât și pe pistă, este un loc virtual unde fiecare își poate crea micul altar unde își poate diviniza reveriile din copilărie. Probabil o parte din succes vine și din respectul arătat modelelor virtuale. Ai opțiuni de upgrade tehnic și aerodinamic... nu ai opțiuni de a instala eleroane „din târg” pe aceste modele.

Dar nu ne-am adunat aici pentru a săpa după resorturile care ne aruncă în brațele copilăriei cu un controler de PlayStation în brațe... sau la volanul unui simulator creat de Pininfarina pentru astfel de titluri. Apropo, creația celor de la Pininfarina este evaluată la aproximativ 150.000 USD, dar vorbim despre un accesoriu pentru o consolă de 500 USD.

Vision Gran Turismo sunt studii care pot îmbrăca haina unui cadou plătit fanilor, pot reprezenta punți între trecutul unei mărci și viitorul acesteia, sunt sugestii privind pașii pe care modelele mărcii îi vor urma pe termen mediu, sau sunt pur și simplu instrumente pentru departamentul de marketing generate de concluzia unei ședințe... „Noi de ce nu suntem acolo? Trebuie să fim acolo! La următoarea întâlnire să avem propuneri pentru Vision Gran Turismo!!!”

Întreg fenomenul Vision Gran Turismo a pornit de la un proiect Citroen, GT by Citroen. Un studiu dezvoltat de constructorul francez în 2008, an în care Sebastien Loeb bifa 11 victorii în Campionatul Mondial de Raliuri, își adjudeca al cincilea titlu de Campion Mondial. Pentru a înțelege o idee este bine să desenezi și contextul în care a apărut. Atunci Citroen avea alte ambiții, acum migrează spre o marcă de volum, cu alte cuvinte... nicio șansă să mai admirăm o astfel de creație de la francezi. Într-un mod ciudat, a existat și un model real GT by Citroen, nu a avut câte un motor electric la fiecare roată pentru un total de 790 CP și alimentați de o pilă de combustie cu hidrogen, doar un V8 de 5.4 litri împrumutat de la Ford care dezvolta 655 CP.

Mercedes-AMG Vision Gran Turismo vine în 2013 și este acea punte care leagă trecutul fabulos al constructorului german în motorsport de viitor. Pentru că este despre design, cu puternice trimiteri către 300 SL din anii ‘50, din punct de vedere tehnic vorbim despre un twin-turbo V8. S-a calificat să îl ajute pe Batman în producția Liga Dreptății din universul DC Comics. Într-un mod interesant, modelul s-a materializat și într-o exclusivistă producție de serie care a numărat 5 exemplare.

Hyundai N 2025 Vision Gran Turismo este un fel de GT by Citroen apropiat de vremurile de astăzi. Prezentat în 2015, a dorit să marcheze 50 de ani de la înființarea companiei, lucru sărbătorit de coreeni în 2017. Vine într-un moment în care Hyundai este puternic implicat în motorsport, fie că vorbim de Campionatul Mondial de Raliuri sau în cursele de turisme... și au ajuns la nivelul în care au în gamă, poate, cea mai faină colecție de hot hatch-uri. Așa că este firesc un concept virtual care parcă ne pregătește de un Le Mans electric. Studiul are 885 CP, patru motoare electrice și o pilă de combustie cu hidrogen.

Mitsubishi Concept XR-PHEV Evolution Vision GT este un exemplu clar de preview a ceea ce va urma. Un studiu prezentat în 2014 care îmbracă haina unui hatchback în trei uși... este astăzi un crossover – Mitsubishi Eclipse Cross PHEV. Același lucru îl putem remarca și la Subaru Viziv GT Vision GT, un studiu dezvoltat spre finalul lui 2014. Este suficient să privim noua generație Impreza WRX și Forester pentru a înțelege că niponii ne-au oferit un preview al noilor modele acum 7 ani.

Chevrolet-Chaparral 2X Vision Gran Turismo provoacă barierele convenționalului. Conceptual este un mariaj dintre un costum de zbor și o motocicletă. La bordul studiului se stă culcat pe burtă, pilotul integrându-se în structura modelului. Propulsiunea alimentată cu fascicul , cunoscută și sub denumirea de propulsie cu energie direcționată este folosită pentru a atinge o viteză maximă de 417 km/h. Există speculații că viitoarele aeronave militare vor utiliza acest gen de propulsie, pentru moment el este realitate în lumea virtuală.

O mare parte din armata de studii Vision Gran Turismo fac parte din categoria... vrem și noi să fim acolo, și aici putem să arătăm cu degetul spre IsoRivolta Zagato Vision GT sau Fittipaldi EF7 Vision GT. Bugatti Vision GT prezentat în 2015 este o interpretare virtuală pudică a ceea ce am văzut de la constructorul francez în 2020 – Bugatti Bolide. Un model destinat rulării pe circuit, pentru asta propunând 1.850 CP.

Universul Vision GT este o lecție deschisă despre design, despre soluții tehnice, dar în special este un loc unde putem admira pulsiunile, instinctul speciei umane... Și îmi vine să termin acest material cu un fel de întrebare... Dacă piața cere SUV-uri... de ce atunci când designerii au libertate totală creează forme atât de voluptoase?

 

Constantin Ciobanu