Cei mai mulți dintre noi am auzit despre noul fenomen la modă „marea demisie” care provine din America. Acesta descrie o mișcare în masă a angajaților din America, care demisionează de la locul de muncă la scurt timp după încheierea pandemiei COVID. Că sunt oameni nefericiți la locul de muncă, nu este o noutate pentru noi. Gallup, un institut care măsoară satisfacția în muncă în întreaga lume, raportează în fiecare an câte persoane sunt angajate sau își pierd locul de muncă. Conform rezultatelor din 2022, se pare că există doar un grup mic de angajați, 21% mai exact, care sunt cu adevărat dedicați la locul de muncă. Cea mai mare parte a forței de muncă face doar ceea ce trebuie să facă sau este complet dezinteresată; aceste proporții nu s-au schimbat prea mult în ultimii 20 și ceva de ani.
De ce se întâmplă acest lucru? Cred că, în primul rând, cei mai mulți dintre noi nu suntem cu adevărat conștienți de ceea ce ne dorim cu adevărat la serviciu. Suntem angrenați într-un sistem de condiționalități, alergăm după vise de carieră sau idei de a deține puterea sau pur și simplu adoptăm o viziune minimalistă: trebuie să câștig bani pentru a avea o viață decentă. Se pare că nu este atât de ușor să ne găsim locul de muncă visat, de fapt aș susține că mulți oameni nici măcar nu știu ce înseamnă asta. În acest context, luați în considerare faptul că doar o mică minoritate de oameni se pot considera împliniți la locul de muncă. Abraham Maslow, care a dezvoltat piramida nevoilor la începutul secolului al XX-lea, a estimat că aproximativ 3% dintre noi au atins cel mai înalt nivel de auto-împlinire. Dacă acționați după chemarea inimii, nu trebuie să fiți motivat, aceasta vine automat. Dar cum rămâne cu majoritatea rămasă? Ce pot face liderii în acest caz pentru a motiva?
În primul rând, după ce am văzut diferite țări și sistemele lor educaționale, am constatat că nu reușim prea bine să orientăm tinerii astfel încât să-și găsească cu adevărat locul ideal în lume. Ani de zile am crezut că a urma o universitate este cea mai bună cale de a obține o educație de calitate. Am neglijat teribil munca manuală, serviciile sociale de bază, toate acestea nu au locul și aprecierea pe care le merită în societate. Ne lipsește respectul de bază pentru diverse munci „prost văzute” și de aceea toată lumea se străduiește să obțină diplome de prestigiu. Nu e de mirare că suntem frustrați la locul de muncă, nu toată lumea este potrivită pentru munca pe care o face; de multe ori cred că oamenii s-ar potrivi mult mai bine în altă parte decât în management, unde nu au nevoie de diplome universitare.
Lipsa de orientare persistă la locul de muncă și aici intervin liderii. Ei au un impact enorm asupra orientării, mentoratului sau chiar corectării drumului în carieră, dacă este necesar. Avem nevoie de parteneri maturi care să aibă capacitatea de a fi un punct de referință. Pentru aceasta avem nevoie de lideri buni, care să acționeze cu mai multă empatie. Am văzut deseori ce impact poate avea un lider foarte bun asupra companiei dacă știe să armonizeze obiectivele ambițioase cu aptitudinile practice. Aud din ce în ce mai mult în companii vorbindu-se despre A-ți păsa, un lucru care a fost uitat de ani de zile.
În al treilea rând, ne confruntăm mai mult ca oricând cu necesitatea de a găsi justificarea locului de muncă. Care este scopul companiei noastre, cum vrem să servim comunitatea? Aceste întrebări devin tot mai recurente în zilele noastre. Mai ales atunci când motivația este redusă și predomină sentimentul de a fi pierdut în mașinăria lucrului măsurat prin indicatori de performanță pur cantitativi, oamenii au nevoie să se conecteze la ceva mai înalt sau mai important. Cred că o reflecție serioasă asupra scopului nu este un fel de foc de paie care să-i facă pe oameni fericiți și să continue să meargă pe vechiul drum, ci înseamnă să ajungi chiar la rădăcinile afacerii tale. Analizează, explorează împreună cu echipa ta esența scopului. Poate fi și un anumit mod de a face afaceri, cultura pe care ai creat-o, o atmosferă unică în jurul tău. Dacă petreci într-adevăr timp de calitate pentru a analiza acest lucru, angajații tăi îți vor fi recunoscători. Până la urmă, munca este o activitate colectivă de care noi, oamenii, avem nevoie, pare să fie în ADN-ul nostru. Este motivant să rămâi într-un grup în care există vibrații bune, chiar dacă munca personală nu este atât de plină de satisfacții, la urma urmei.
Liderii sunt chemați să fie mult mai dedicați oamenilor lor decât înainte. Societatea își poate îndeplini rolul prin educație și diverse alte inițiative, astfel încât să creeze o nouă conștientizare a valorii tuturor activităților profesionale, nu doar a celor bine plătite. Ați văzut vreodată fața unei femei de serviciu după ce ați arătat apreciere pentru munca ei? Da, orice fel de muncă este utilă într-un fel; începe să-l observi și să-l prețuiești pe cel care o face. În fond, este vorba despre demnitatea pe care o merită toți cei din societatea noastră, indiferent de statut.
Dr. Michael Schroeder