Putem spune, fără vreo ezitare, că Uniunea Europeană se află în avangarda luptei cu poluarea. Eforturile de a reduce emisiile vizează, în mod evident, și cel mai mare poluator la nivel urban – automobilul. Dacă anul 2035, momentul în care la nivel european vom mai putea achiziționa doar automobile electrice, nu este sinonim cu ziua de mâine, ce se mai întâmplă până atunci?
Comisia Europeană a prezentat recent propunerile pentru viitoarele norme de depoluare Euro 7. Și la prima vedere ele au șansa de a provoca „marea aerisire” nu prin reducerea emisiilor automobilelor, ci prin „marea epurare” a automobilului de pe străzi.
Constructorii de automobile așteaptă de ceva vreme noile norme de depoluare Euro 7. În condițiile în care unii producători au cerut derogări de la termenele de adoptare a normelor Euro 6, este firesc ca aceștia să își dorească cât mai repede să afle ce înseamnă Euro 7 pentru a avea timp să dezvolte sistemele menite a reduce emisiile.
Propunerile Comisiei Europene pentru noile norme Euro 7 sunt extrem de dure. Spre exemplu, se dorește ca automobilele să aibă emisii de oxizi de azot de maxim 60 miligrame/km. La prima vedere nimic dramatic, pentru că normele Euro 6 deja impun această limitare pentru motoarele alimentate cu benzină. Euro 7 însă își dorește acest lucru de la toate motoarele și în toate condițiile. Nu mai contează că vorbim și despre motoare diesel sau că motorul funcționează la -25 grade în nordul Finlandei sau la 48 de grade în sudul Portugaliei. Comisia își dorește ca această limită de 60 miligrame să fie îndeplinită de motoare chiar și la pornirea la rece. Iar o altă cerință este ca motoarele să respecte aceste norme pentru un interval de 10 ani sau un parcurs de 200.000 km.
O altă lovitură grea adusă industriei auto vine din faptul că normele Euro 7 se vor aplica, să zicem, la grămadă. Până acum vorbeam de norme de poluare diferențiate pentru automobile și vehicule destinate transportului (vehicule comerciale ușoare, vehicule de transport public și camioane). Odată cu adoptarea normelor Euro 7, acestea se vor aplica tuturor categoriilor de vehicule.
Comisia Europeană speră să reducă emisiile de oxid de azot cu 35% în segmentul automobilelor și cu 56% în zona transportatorilor.
Chiar dacă pentru moment vorbim despre propuneri ale Comisiei Europene, deja putem trage o primă concluzie, și anume că motorizările diesel vor dispărea din oferta producătorilor, fiind aproape imposibil să reduci emisiile acestor propulsoare la nivelul cerut. Într-o oarecare măsură, constructorii au anticipat severitatea noilor norme, aceștia reducând semnificativ oferta de propulsoare diesel, iar alții, precum Dacia, eliminând total aceste motorizări din ofertă.
Un alt detaliu - Comisia Europeană își dorește ca acest nivel de emisii să fie respectat de modele din clipa în care sunt pornite, cu alte cuvinte nu mai putem vorbi despre o pornire la rece. Constructorii vor trebui să dezvolte sisteme de încălzire a motoarelor termice, iar aici vorbim în mod evident despre costuri suplimentare.
Sisteme de frânare
Comisia Europeană a lărgit aria de acoperire a normelor Euro 7, iar de acum acestea vor viza și sistemele de frânare, mai precis cantitatea de pulberi emise. Și deja îi invităm la masă și pe cei care cred că automobilul electric este verde. Conform propunerilor privind normele de depoluare Euro 7, toate automobilele vor trebuie să reducă cantitatea de pulberi emise de sistemele de frânare și pneuri. În cazul sistemelor de frânare va trebui să poată fi cuantificată cantitatea de praf emisă. Cu alte cuvinte, vorbim despre noi sisteme care să controleze cantitatea de pulberi emisă de aceste sisteme. Sunt producători de componente care au dezvoltat deja sisteme speciale de filtre pentru sistemele de frânare care să aspire pulberile emise. Dar niciun producător nu le-a adoptat din cauza costurilor ridicate.
În privința anvelopelor, producătorii de pneuri deja oferă pe piață anvelope cu rezistență scăzută la înaintare, în special dedicate vehiculelor electrice, pentru un plus de eficiență. Se doresc anvelope care să elibereze cantități cât mai reduse de microplastic și negru de fum. Cum am spus, într-o oarecare formă aceste anvelope deja există, dar ele ridică o nouă problemă, una legată de siguranță. Acestea nu oferă aceleași performanțe cu o anvelopă clasică, și sunt mai scumpe.
Comisia Europeană își dorește ca noile norme Euro 7 să intre în vigoare din 2025. Asociația Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA) a propus Comisiei ca noile norme să intre în vigoare la 1 ianuarie 2026 pentru vânzarea de automobile noi, iar pentru vehiculele comerciale s-a cerut o derogare de doi ani.
Adoptarea Euro 7 va fi sinonimă cu o scumpire semnificativă a automobilului, indiferent că vorbim despre un model clasic cu propulsor termic sau diferite grade de electrificare. Chiar dacă din punct de vedere tehnic un automobil electric este mult mai simplu, prețul ridicat al tehnologiei se reflectă în prețul final al acestor modele. Plusul de tehnologie care va trebui adus la bordul automobilelor odată cu adoptarea Euro 7 va conduce la creșteri semnificative ale prețurilor. Odată cu prezentarea noilor propuneri, Comisia Europeană a oferit și o estimare a creșterii prețurilor. În cazul automobilelor, ei spun că vorbim despre o creștere între 90 și 150 euro, iar la camioane de până la 2.600 euro. Feedback-ul de la producătorii auto este altul, ei spun că adoptarea normelor Euro 7 va conduce chiar la dispariția unor modele din gamă care nu vor mai justifica investițiile în dezvoltare.Normele Euro 7 impun standarde de eficiență și pentru bateriile vehiculelor electrificate, fie că vorbim despre modele hybrid, plug-in hybrid sau full electric. Bateriile acestor modele trebuie să ofere o capacitate de minim 80% din cea originală după cinci ani de utilizare sau un rulaj de 100.000 km și 70% după 8 ani sau un rulaj de 160.000 km. Pentru camioane aceste limite sunt de 75% și respectiv 65%.
Pe lângă investițiile enorme pe care producătorii vor fi nevoiți să le facă pentru alinierea modelelor la noile norme, mai este o problemă de logică și eficiență. Vor fi cheltuite sume enorme pentru dezvoltarea acestor sisteme, vorbim despre emisii suplimentare care apar odată cu dezvoltarea acestor noi sisteme... și toate acestea pentru o fereastră de exploatare de maxim 10 ani. Apoi, toată această tehnologie va fi aruncată în lada istoriei, în mare parte. Pentru că din 2035, la nivel european se vor mai putea comercializa doar vehicule electrice. Toate eforturile și sumele direcționate pentru a face motoarele termice mai curate pot fi direcționate spre dezvoltarea bateriilor, astfel încât procesul de producție al acestora să utilizeze cât mai puține elemente rare, să ofere o densitate energetică cât mai mare pentru autonomii crescute, ș.a.m.d.
Acum un an inventariam justificările care vor conduce la creșterea prețurilor la automobile. Acum mai adăugăm pe listă și Euro 7. Cum vor arăta normele finale pentru depoluare Euro 7 rămâne de văzut, cert este că nu vor suferi modificări semnificative față de propunerile inițiale, se așteaptă a fi acceptate concesii minore vis-a-vis de termenele de adoptare.
Constantin Ciobanu