Cursurile de conducere defensivă fac parte din realitatea altor țări de mai bine de 50 de ani. Noi, românii, le vom descoperi sub o formă instituționalizată din acest an.
Într-un mod ciudat, găsesc o asemănare între isteria actuală privind vaccinarea și cursurile de conducere defensivă. Vaccinarea nu este obligatorie, o faci voluntar, și se presupune că o faci pentru beneficiile pe care le primești în urma acestei proceduri. În altă ordine de idei, recunosc, sunt depășit de conceptul de a te „vaccina la chiuvetă”, doar pentru a primi un certificat.
Cursurile de conducere defensivă nu sunt obligatorii, deși dacă aruncăm o privire pe statistici, ar trebui să fie. Pe lângă faptul că prețul unui astfel de curs poate fi dedus, vor apărea și alte forme de stimulare care să te încurajeze să urmezi un astfel de program. Și cum apetitul pentru beneficii, eventual gratuite, este real, întrevăd un risc similar și în această zonă, cea a cursurilor de conducere defensivă efectuate doar pe hârtie și acoperite de o ștampilă.
Un demers de informare corectă vis-à-vis de ce este un astfel de curs, de ce merită să-l urmăm, beneficii. Dar pentru a înțelege mai bine rolul unui astfel de curs, avem nevoie și de puțin context.
În 2003, Comisia Europeană a adoptat al treilea program european de acțiune pentru siguranța rutieră, care urmărea să reducă la jumătate numărul deceselor rutiere până în 2010. Deși obiectivul inițial nu a fost atins în totalitate până la sfârșitul anului 2010, s-a decis să continue cu obiectivul de înjumătățire a numărului total de decese rutiere în UE până în 2020, începând din 2010.
Accidente
În deceniul precedent, între 2010 și 2020, numărul deceselor rutiere a scăzut cu 36%. O scădere semnificativă, dar sub ținta de reducere cu 50% stabilită în 2010. Cu toate acestea, cu 42 de decese rutiere la 1 milion de locuitori, UE rămâne continentul cu cele mai sigure drumuri din lume. Ca o comparație, media mondială este de peste 180. Media europeană este însă puțin diferită de realitatea da la noi din țară.
În 2019, România a avut 96 de persoane ucise la 1 milion de locuitori în accidente rutiere, cel mai mare număr din Uniunea Europeană.
Privind în detaliu acest număr 96, descoperim adevărata dramă. Din accidente cu autoturisme au rezultat un număr de 35,1 decese / 1 milion de locuitori. O valoare peste media europeană de 22,7 decese. Justificări? Făcând abstracție de faptul că suntem campioni la a ne găsi scuze, putem bifa vârsta parcului auto și condiția lui tehnică, structura rutieră, modul în care sunt aplicate regulile de circulație.
Dar în clipa în care descoperim că în 2019 am avut un număr de 10,2 decese bicicliști / 1 milion locuitori, o valoare mult mai mare decât media europeană de 4,6 decese, mai mare decât cea înregistrată în țara bicicletelor – Olanda, care a avut o valoare de 8,6 decese, realizăm că ceva este profund eronat la noi. Dacă vedem că în rândul pietonilor avem un nivel de 37,5 decese, în condițiile în care media europeană este de 10,4, poate că este momentul să înțelegem că există o uriașă carență educațională.
Cursurile de conducere defensivă vin să umple acest gol educațional, acest vid care facilitează un număr uriaș de drame pe drumurile publice.
Un program de siguranță a șoferului numit „Driver Example Program” a fost dezvoltat în 1964 de Chris Imhoff de la Consiliul Național pentru Siguranță (SUA). Programul a instituit un curs de conducere defensivă. Cursurile de conducere defensivă, împreună cu cele de dezvoltare a instructorilor au fost oferite începând cu 1964 și 1965.
Cum stau lucrurile în Europa?
La 3 februarie 1976, Consiliul de Administrație al BMW a luat decizia de a înființa o „școală de formare a șoferilor”. Au fost mobilizate resurse importante pentru ca acest proiect să se materializeze la un nivel cât mai ridicat din punct de vedere al programului de pregătire oferit. Adică, directorul general al BMW Motorsport GmbH la acea vreme, Jochen Neerpasch și Börries von Breitenbuch, secretar sportiv al clubului auto din Germania, AvD, au fost de acord să conceapă împreună un amplu program de instruire. Von Breitenbuch a fost numit director de formare de către Neerpasch, în timp ce pilotul profesionist finlandez de raliuri Rauno Aaltonen a fost numit instructor șef.
În 22 aprilie 1977, BMW devine primul constructor care oferă un curs de conducere. Prima grupă a fost formată din 15 șoferi, iar cursurile au fost făcute pe modele BMW 320i E21.
Din perspectiva de jurnalist auto, am participat la peste 20 de cursuri de conducere defensivă. Marea lor majoritate au reprezentat un contact al jurnalistului cu astfel de programe oferite de diferiți constructori, iar aici enumăr total aleatoriu Opel, BMW, Mercedes-Benz, Porsche, Audi. Pot spune că am deja construită o imagine destul de bună despre ceea ce reprezintă un astfel de curs, ce trebuie să ofere pentru a fi considerat un adevărat plus pentru șoferul care-l urmează. Iar aici lucrurile sunt simple, partea teoretică este importantă, dar esențială este partea practică - cu cât mai mult timp petrecut în mașină la un astfel de curs, cu atât șansele să simți mașina, să înțelegi comportamentul ei la limită cresc, și astfel să conștientizezi că „a fi pilot pe drumurile publice” nu este o opțiune.
Am aruncat o privire pe oferta de cursuri de conducere defensivă de la noi din țară. Ținând cont de numărul de șoferi din România, aș putea spune că oferta este inexistentă. Am inventariat sub 10 organizații care oferă astfel de cursuri. Prețuri? De la puțin peste 100 euro până la 580 euro. Cum la noi în țară abia s-a votat legea, iar pentru normele de aplicare mai avem de așteptat, se naște o întrebare firească: Cine îmi garantează că structura cursului și instructorii respectă un standard european și nu sunt o improvizație locală?
Și pentru că unul dintre principiile care mă ghidează atât în cariera de jurnalist, cât și în viață, este să învăț de la cei mai buni, am căutat să văd care sunt cei mai buni la capitolul cursuri conducere defensivă în România.
Romania Driving Experience
Nu întâmplător am amintit de BMW și faptul că sunt cei care au pus bazele unor programe de conducere defensivă. De atunci, constructorul german a dezvoltat și un program de certificare pentru traineri.
Și așa ajungem la Romania Driving Experience, o companie care oferă cel mai complex program de conducere defensivă din România. Inima acestui program de conducere defensivă sunt trainerii certificați prin programul BMW Driving Experience. Dacă nu ați auzit de ei până acum, este și pentru că au adunat în ultimii ani peste 500 zile în care au interacționat cu peste 40.000 șoferi, pe parcursul a peste 300.000 kilometri. Băieții de la Romania Driving Experience au o viață dublă, dacă pot formula astfel. O parte din activitate o au dedicată BMW. Sunt șanse să-i fi întâlnit dacă ați participat la un eveniment al mărcii germane care a inclus condus. Tot ce înseamnă un eveniment care presupune aducerea unui client la volanul unui model BMW trebuie supravegheat și coordonat de ei. Iar apoi sunt Romania Driving Experience, locul unde, la aceleași standarde BMW, oferă șoferilor privați și companiilor experiența unei structuri care anul acesta împlinește 45 de ani de activitate.
Cursul lor de conducere defensivă este structurat pe trei modele. Accentul este pus pe partea practică, fiecare modul însemnând o experiență în mașină de aproximativ patru ore și jumătate. Cele trei module îi trec pe cursanți prin ceea ce înseamnă viteză de rulare: Modul 1 - specific mediului urban cu viteze de 60 km/h, Modul 2 - viteze de rulare în zonă extra-urbană (100 km/h), Modul 3 - viteză de rulare pe autostradă (până la 130 km/h).
Evident, echipa Romania Driving Experience recomandă parcurgerea celor trei module, dar nu vor accepta să le efectuezi „instantaneu”. Între fiecare modul recomandă minim o pauză de trei luni.
Flota lor este compusă în acest moment din modele BMW – Seria 1 și Seria 2, urmând și alte modele să se alăture flotei.
Pe lista clienților lor se află giganți din industria auto cu filiale în România care au nevoie ca angajații lor care sunt implicați direct în dezvoltarea și testarea de automobile sau noi sisteme pentru acestea, să urmeze anual un curs de conducere de nivel B1 sau B2. Este prima companie din România care oferă astfel de cursuri, până acum acești angajați fiind nevoiți să meargă în Germania, la un centru BMW Driving Experience, pentru a efectua un astfel de curs. Prin urmare, vorbim și de un plus din punct de vedere logistic pentru aceste companii, costuri mai mici pentru astfel de cursuri și economie de timp privind zilele pe care compania ar trebui să le investească în efectuarea unor astfel de cursuri.
Politica companiilor mari de a-și trimite angajații la astfel de cursuri vine dintr-o experiență de zeci de ani în care au descoperit că acest gen de antrenament pentru angajați conduce în timp la reducerea costurilor cu parcurile auto, cu asigurările; indirect, este o investiție nu doar în siguranța propriului angajat, ci și a familiei acestuia.
Și dacă tot am amintit de costuri, să mai comunicăm niște cifre. În funcție de țară, un cetățean european care a decedat într-un accident rutier implică costuri între 0,7 și 3 milioane de euro. Un rănit grav într-un accident rutier implică costuri de la 28.000 euro până la 959.000 euro, iar o persoană cu răni ușoare costă de la 296 euro până la 71.742 euro. Toate acestea, în funcție de țară și numărul de accidente, pot conduce la cheltuieli care pornesc de la 0,4% din PIB și pot merge până la 4,1% din PIB.
Conducerea defensivă, un pas spre normalitate, dar să avem grijă cum îl facem, pentru că există și riscul să ne împiedicăm.
Constantin Ciobanu