Omul gospodar își face iarna car și vara sanie... sau să privim puțin în jur înainte de a ne face planuri de viitor, pentru a nu fi luați și noi prin surprindere? România, Europa, Terra... în această ordine aș dori să dezvolt acest mic exercițiu de a anticipa ce va aduce anul 2022. Evident, automobilul va fi în prim plan.

Este cert că și anul acesta restricțiile impuse de pandemie vor fi o constantă, prin urmare și limitările privind călătoriile. Paradoxal, într-un peisaj restrictiv din punct de vedere al libertății de mișcare, pasul firesc este să-ți asiguri independența vis-a-vis de mobilitate. Să nu mai depinzi de mijloace de transport care te expun contactului cu alte persoane. Cu alte cuvinte, cererea de automobile se va menține la cote ridicate. Dacă privim cifrele din 2021, lucrurile s-ar putea să contrazică ușor această afirmație. Anul trecut, în România, au fost înmatriculate 121.208 unități noi, în scădere cu 4,07% comparativ cu 2020, și 395.759 unități rulate – mai puține cu 2,29% față de 2020.

Privind cifrele, am putea spune că nu există cerere, că dealerii sunt dispuși la discount-uri masive doar pentru a vedea cum le părăsește un model curtea. Realitatea este puțin altfel: criza semiconductorilor a condus la termene de livrare pentru un automobil nou de pană la un an, și chiar peste, în anumite cazuri.

La nivel european, prețul mașinilor rulate a crescut spre finalul anului trecut cu aproape 18%. O analiză AutoScout24 a evidențiat că un client a plătit în noiembrie 2021, în medie, cu 3.726 euro mai mult pe un automobil rulat decât în noiembrie 2020.

În medie, prețul vehiculelor rulate din segmentul compact și mediu a crescut cu 14%, cel pentru clasa mică cu 12%, clasa mare a înregistrat un salt de 11%, iar SUV-urile și modelele sport s-au scumpit doar cu 8%.

Revenind în țară, 2021 a fost un an în care s-a tot așteptat și un semn din partea Executivului privind viitoarea formă de taxare/ impozitare a automobilelor. Dar acum ne-am lămurit, în 2022 vom aștepta 2023 pentru a ne lămuri asupra modului în care vom plăti pentru deciziile noastre de achiziție.

2022 nu pare un an în care criza semiconductorilor să se rezolve, iar dacă îmi este permis un moment de sinceritate, nu cred că producătorii auto își doresc cu adevărat încheierea acestei probleme. De ce? Să privim la prețul mașinilor noi, la faptul că nu mai există negociere la dealer în cazul achiziției unui model.

În schimb, să nu vă mire dacă producătorii vor include în ofertă modele mult mai slab echipate, iar o parte din sistemele care acum sunt echipare de serie vor deveni opționale - o altă modalitate discretă de a crește prețul mașinilor. În același timp, lipsa unor sisteme de asistență din echiparea de serie poate afecta gradul de siguranță. Deja Euro NCAP a început să emită avertismente vis-a-vis de anumite modele a căror echipare de serie temporară diferă de configurația în care s-a efectuat testul de siguranță.

Criza semiconductorilor nu este singura care amenință producția de automobile. Noua vedetă, automobilul electric, va primi o mică lovitură. Prețul bateriilor va începe să crească, și asta pentru că prețul litiului s-a majorat enorm. Benchmark Mineral Intelligence anunță o creștere cu 300% a prețului carbonatului de litiu, la 29.000 USD/tonă, iar previziunile spun că acest preț va continua să urce. Rezultatul se va vedea în prețul modelelor electrice sau electrificate în intervalul 2022-2024. Mai adăugăm aici și faptul că, în 2021, cobaltul a înregistrat o majorare a prețului de 60% comparativ cu 2020. Poate nu creșterea prețului la cobalt este o problemă, ci faptul că provine din Congo, o țară instabilă din punct de vedere politic și care a fost acuzată că folosește copii în minele de exploatare.

Rezultatul este că mulți constructori investesc în cercetare pentru a reduce cantitatea de cobalt din baterii. Nissan a anunțat o reducere cu 10% a cobaltului din bateriile noului model Ariya, Panasonic lucrează la o reducere cu 5% a procentului din acumulatorii produși.

Dacă tot am ajuns la capitolul automobile electrice, să nu uităm de Conferința Națiunilor Unite privind schimbările climatice din 2021 - COP26, unde un număr de țări au agreat deja ca 2040 să fie anul în care automobilul cu propulsor termic să devină istorie. Unele state deja și-au asumat anul 2035 pentru acest pas. Trecând peste nevoia reală de a lupta pentru o planetă mai curată, uneori, politicienii au manifestări de adolescenți îndrăgostiți. Spun asta pentru că exemplul oferit de Toyota, care a oferit perspectiva unui viitor în care automobilul cu motor termic să fie alimentat cu hidrogen, poate fi o soluție verde. Da, vorbesc de alimentarea mașinilor clasice cu hidrogen, nu de automobile cu pile de combustie.

Să nu ne așteptăm ca automobilul electric să continue a fi un perpetuum mobile din perspectiva prețului/ km. Și nu mă refer la creșterea prețului energiei electrice, ci la accizele din prețul carburantului, care, într-un fel sau altul, vor trebui să se regăsească în prețul kWh.

Vom auzi tot mai mult despre carburanți sintetici, care reduc emisiile de CO2 cu 85% comparativ cu alimentarea cu benzină sau motorină, dar acesta este un subiect dintr-un viitor mai îndepărtat.

În 2021, în România au fost achiziționate 22.537 modele cu motorizări diesel, în scădere cu 32,9% față de 2020. Așa că, 2022 va fi un an în care oferta de modele cu propulsoare diesel va continua să scadă.

Nu ar trebui să mire pe nimeni dacă vor apărea și alte criterii de „jurizare” a unui automobil. Deja există un top al constructorilor întocmit pe baza numărului de niveluri de echipare vegane avute în ofertă. Ford conduce acest clasament, cu 28 niveluri de echipare pentru întreaga gamă de modele. Porsche are un singur nivel de echipare vegan.

Fără prea mult efort mai putem identifica o potențială criză care va afecta automobilul. Să vorbim puțin despre magneziu, care la prima vedere nu pare ceva atât de indispensabil universului auto. Dar este un metal esențial în procesul de producție a aluminiului, iar o mare parte a acestuia provine din China. Adăugăm creșterea prețului energiei electrice, niște știri cu unități de producție a aluminiului care se închid... și avem o nouă criză la orizont.

Dacă gradul de adopție al vehiculelor electrice va rămâne constat, deja 2022 va demonstra că numărul stațiilor de încărcare este foarte mic. Și nu este vorba despre puterea acestor stații, ci fix despre numărul lor. Dacia Spring are nevoie tot de o oră și 15 minute pentru a se încărca la o stație de 50 kW sau 250 kW.

Iar în ceea ce ne privește, am putea bifa un city break în Paris, Hamburg... și descoperi cum este viața la volan într-un oraș în care viteza este limitată la 30 km/h.

 

Constantin Ciobanu