Ați preluat conducerea operațiunilor Philip Morris România în ianuarie 2021. Cum v-ați adaptat și care au fost cele mai importante repere ale mandatului dvs. în primul an petrecut aici? Ce obiective prioritare se regăsesc în agenda dvs. în perioada următoare?
Trebuie să vă spun, cu toată sinceritatea, că sosirea mea în România a fost destul de ciudată și plină de provocări... Nu este deloc simplu să preiei o funcție într-o țară nouă, în toiul pandemiei. Cu toate acestea însă, totul a mers mai ușor și mai lin decât m-aș fi așteptat vreodată, datorită echipei incredibile pe care am găsit-o aici. M-am adaptat repede și am început să lucrez cu această echipă incredibilă și talentată, pentru a accelera misiunea de a construi o Românie fără fum. Aceasta a fost una dintre priorități, alături de siguranța angajaților noștri și îmbunătățirea calității vieții acestora în perioada dificilă pe care o traversăm.
Aș dori să menționez trei dintre obiectivele pe care le-am atins. În primul rând, am lucrat neobosit pentru a le explica mai bine fumătorilor adulți și societății în general că există, în prezent, alternative mai bune la țigări pentru cei care continuă să fumeze. Așadar, un punct important pe agenda mea a fost și este acela de a crește nivelul de conștientizare și înțelegere a produselor fără fum. În al doilea rând, am pus consumatorul în centrul a tot ceea ce facem – am ascultat și ne-am adaptat constant la consumatorii noștri, oferindu-le întotdeauna produse și servicii mai bune precum IQOS 3 DUO sau recent lansatul lil SOLID 2.0, produsul fără fum de la KT&G introdus de IQOS în România. În al treilea rând, am continuat investițiile în fabrica noastră de ultimă generație din Otopeni, unde avem aproape 1.000 de angajați foarte calificați în urma investițiilor de aproape 500 de milioane USD realizate din 2017 și până acum în dezvoltarea capacităților de fabricare a produselor fără fum. La acestea se adaugă angajamentul de a investi peste 100 de milioane de dolari în următorii doi ani. Scopul nostru este de a dezvolta în continuare capacitățile de producție pentru produsele fără fum inovatoare, ceea ce poziționează România în avangarda transformării Philip Morris International, alături de țări foarte inovatoare precum Japonia, Elveția, Italia și Grecia.
Cum a evoluat piața locală a țigaretelor și a produselor din tutun în 2021 versus 2020 și în ce măsură a influențat pandemia activitatea acestui sector? Cum vedeți evoluția pieței în 2022?
2021 nu a fost un an ușor, iar pandemia a continuat să aibă un impact major asupra tuturor. Totuși, așa cum am menționat anterior, am păstrat direcția și am accelerat eforturile pentru a le explica fumătorilor adulți că lucrul cel mai bun pe care îl pot face este să renunțe la fumat complet, dar că, pentru cei care altfel ar continua să fumeze, există alternative fundamentate științific mai bune decât țigările tradiționale.
Am făcut pași importanți în această direcție în 2021, prin deschiderea unor noi puncte de vânzare și extinderea bazei de utilizatori comparat cu 2020, însă, mai sunt multe de făcut. Țigările combustibile (tradiționale) încă reprezintă peste 90% din piața românească, iar alternativele mai bune sunt un produs de nișă în pofida creșterii înregistrate în ultimii ani.
Suntem prezenți pe această piață de șase ani, însă, există în continuare un grad ridicat de dezinformare cu privire la alternativele fără fum, mai ales produsele din tutun încălzit. Trebuie să inițiem această dezbatere în societate, deoarece oamenii au dreptul să afle despre aceste alternative și știința din spatele lor. Însă, cu siguranță, nu putem face singuri acest lucru. Avem nevoie ca cei mai importanți lideri de opinie din societate, cum ar fi jurnaliștii, să fie mult mai vocali atunci când este vorba de înțelegerea și explicarea diferenței dintre țigările tradiționale și alternativele mai bune fundamentate științific disponibile. Așa cum se întâmplă atunci când se discută despre combustibilii fosili și energiile regenerabile sau mașinile tradiționale și cele electrice.
Dacă oferim sprijin și informații corecte publicului despre aceste produse în comparație cu țigările, avem ocazia de a îmbunătăți viața a milioane de fumători adulți. Este nevoie ca guvernele să promoveze în continuare inovația și să instituie cadre de reglementare care să îi ajute pe adulții care altfel ar continua să fumeze să treacă la aceste alternative mai bune. Cadre cum sunt cele create de Administrația pentru Alimente și Medicamente din SUA (FDA) sau de țări învecinate din UE, cum este Grecia.
Investițiile realizate din 2017 până în prezent în fabrica pe care o dețineți în Otopeni au atins borna de 500 de milioane de dolari. Când v-ați propus să finalizați integral proiectul de modernizare a unității de producție și la ce valoare s-ar putea ridica investiția totală?
Conversia fabricii din Otopeni este un proces în continuă desfășurare, pe măsură ce Philip Morris International (PMI) își pune în aplicare viziunea unui viitor fără fum. Transformarea companiei continuă, astfel că și investițiile PMI în România vor continua. În perioada 2022-2023, vor fi investite încă 100 de milioane USD în dezvoltarea capacității de fabricare a produselor fără fum și a portofoliului de produse, care include consumabile pentru lil SOLID 2.0 și va include consumabile și pentru IQOS ILUMA, cel mai recent dispozitiv lansat de PMI în Japonia și Elveția. Investiții se fac și în sustenabilitate – ne propunem ca fabrica să devină neutră din punctul de vedere al emisiilor de carbon până în 2024. Așadar, suma totală investită de PMI în România va depăși 600 de milioane USD până în 2023. Pentru a atinge acest obiectiv și pentru a avea o evoluție constantă în anii care urmează, este foarte important să avem un cadru fiscal și de reglementare predictibil.
În momentul de față, fabrica Philip Morris din România este a doua din Europa în ceea ce privește producția de consumabile pentru IQOS, după cea din Bologna (Italia), și a treia din lume, după Bologna și Izhora (Rusia).
Suntem foarte mândri de eforturile incredibile pe care cei aproximativ 1.000 de angajați le fac pentru a poziționa România drept una dintre țările cele mai avansate din lume din punctul de vedere al acestei tehnologii inovatoare.
Datele actuale arată că peste 90% din producția fabricii merge la export. Care sunt principalele destinații externe? Pe de altă parte, cum prognozați evoluția livrărilor pe piața românească în viitor?
Mai exact, 92% din producția fabricii este exportată în 54 de piețe de pe 5 continente, iar 8% acoperă consumul intern. Principalele piețe în care sunt exportate produsele noastre fără fum sunt Japonia, Ungaria, Polonia și Cehia.
Din păcate, în România, consumabilele pentru IQOS au reprezentat mai puțin de 4% din piața totală a țigărilor și produselor din tutun încălzit în trimestrul al treilea din 2021. Totuși, pe măsură ce fumătorii adulți din România devin tot mai conștienți de produsele fără fum și de faptul că acestea sunt mai puțin nocive decât țigările, cererea și piața vor continua să se dezvolte. Creșterea recentă a pieței pentru produse din tutun încălzit demonstrează că această cerere există. Sunt mândru să spun că, în România și în întreaga lume, compania noastră este lider de necontestat în categoria produselor din tutun încălzit.
În ce măsură sunt dispuși fumătorii români să renunțe la țigări în favoarea utilizării produselor fără fum? Care este profilul utilizatorului român de IQOS, produsul dezvoltat de Philip Morris International care încălzește tutunul?
În România, există un nivel foarte mare de dezinformare cu privire la alternativele care au potențialul de a fi mai puțin nocive, cum sunt produsele din tutun încălzit. Consecința este că foarte puțini fumători adulți din cei 5 milioane existenți trec la aceste produse. Prin comparație, în țări precum Grecia sau Italia, cu o infrastructură similară, procentul celor care trec la aceste produse este mult mai mare. De exemplu, puțini fumători știu că nicotina nu este cauza principală a bolilor asociate fumatului, așa cum se crede în general. Marea majoritate a compușilor nocivi care se găsesc în fumul de țigară, produs în urma arderii, sunt principala cauză a bolilor asociate cu fumatul. Acesta este adevărul științific pe care mulți oameni nu îl cunosc.
În general, utilizatorii români de IQOS au un nivel de educație mai ridicat, sunt bine informați, apreciază inovația și designul și vor ce este mai bun pentru ei și familiile lor. Aceștia tind să adopte repede orice noutate care le oferă un beneficiu tangibil real. Sunt curioși și deschiși la lucruri noi care chiar îmbunătățesc viața oamenilor.
Un interviu de Ioan Dornescu