CTP este cel mai mare dezvoltator și administrator de spații industriale și logistice moderne din România și lider la nivel european. Cum ați caracteriza anul 2021 din perspectiva dezvoltării business-ului la nivel local?
Ana Dumitrache, Country Head, CTP România: Pentru noi, cuvântul de ordine în 2021 a fost expansiune din toate punctele de vedere. Ne-am consolidat poziția de lider de piață și am mărit ecartul față de ceilalți competitori, dar în același timp, am contribuit la îmbunătățirea calității vieții în parcurile noastre și în vecinătatea lor, acționând ca agenți de bine în comunitățile din care facem parte, tocmai pentru a face această creștere sustenabilă.
Ne-am mărit echipa, suntem peste 90 de oameni astăzi în CTP România și recrutăm în continuare. Ne-am extins portofoliul în noi orașe (Brașov, Craiova, Târgu Mureș și Oradea), iar noile dezvoltări, achiziții de terenuri și achiziții de clădiri au transformat Timișoara în al doilea centru strategic pe harta CTP, după București.
Am atins și chiar am depășit ținta de 2 milioane mp spații industriale și logistice, atât prin achiziții strategice, cât și prin dezvoltări proprii. Punem un accent foarte mare pe capacitatea noastră de a deservi nevoile clienților oriunde aceștia au nevoie, fie că vorbim de piețe mari precum București sau Timișoara sau de piețe mai mici, dar strategice, precum Salonta sau Turda.
Valentin Roșu, Construction Director, CTP România: În 2021, am livrat cu succes o suprafață totală de 232.000 mp, un sfert din totalul livrărilor la nivelul întregului grup, România fiind a doua piață după Cehia în termeni de spații livrate, iar ținta pentru anul acesta este și mai ambițioasă. Proiectul special de la Oradea, cu terminal cargo direct conectat cu Aeroportul Oradea, implementarea proiectului multifuncțional Clubhaus în CTPark Bucharest West sau podul peste Autostrada A1 de la km 23, probabil cel mai îndrăzneț proiect de infrastructură publică din investiții private, demonstrează că avem expertiza și resursele necesare nu doar pentru dezvoltarea de spații industriale și logistice, ci și pentru dezvoltarea de proiecte complexe și foarte diverse.
Andrei Koszti, Regional Commercial Manager, CTP România: 2021 a fost un an foarte dinamic și din punct de vedere al activității de închiriere. Astfel, împreună cu echipa de business development, am tranzacționat o suprafață totală de aproximativ 500.000 mp, încheind unele dintre cele mai mari și mai complexe tranzacții din piață. Mai mult decât atât, am reușit să atragem noi companii pe piața din România, cum este cazul retailerului online alimentar Rohlik (cu brandul sezamo.ro), care a închiriat o suprafață de circa 12.000 mp în parcul nostru din Ștefănești, CTPark Bucharest North, și a anunțat deja că va crea 1.000 de locuri de muncă în primul an.
Care sunt tendințele și ce oportunități oferă în prezent piața românească de profil, a doua ca mărime la nivel de grup?
Ana Dumitrache: România este a doua țară ca mărime din Europa Centrală și de Est, după Polonia, iar București este al cincilea oraș ca mărime din Europa - acestea sunt cifre care pot face diferența în orice business. Noi credem că România se poate impune ca un centru de distribuție regional pentru întreaga regiune balcanică, pentru că avem și o poziție geografică foarte bună și suntem o țară sigură, membră a Uniunii Europene și a NATO.
Deja avem clienți care livrează, din parcul nostru industrial CTPark Bucharest West, produse diferite, de la încălțăminte la mobilier, în piețe precum Bulgaria, Grecia, Turcia și chiar Orientul Mijlociu. Și astfel de proiecte mai sunt încă în discuție. Producătorii acoperă de aici zone mai puțin controlabile din punct de vedere politic și geografic. Trendul de nearshoring în România nu este nou, însă atât noi ca dezvoltator și administrator de parcuri industriale, cât și România ca economie, ar trebui să profităm mai mult de această mișcare de mutare a distribuției dintr-un depozit din centrul Europei către România.
Un alt aspect pe care noi îl considerăm important este calitatea vieții din parcurile industriale. Acest lucru are impact direct în atragerea și retenția forței de muncă și ne străduim, prin investiții permanente, să îi sprijinim pe chiriașii din parcurile noastre în acest demers. Transportul, accesul facil la servicii de calitate și existența unor spații de relaxare au devenit criterii relevante în alegerea unui loc de muncă. Spre exemplu, în parcul nostru industrial din Bolintin Deal, CTPark Bucharest West, oferim cele mai bune condiții astfel încât să ușurăm procesul de atragere și retenție a angajaților pentru clienții noștri, ale căror echipe totalizează peste 2.500 de persoane. Avem cafea proaspăt măcinată din partea casei, la fel, pizza din partea casei în fiecare vineri, plantăm copaci și investim în peisagistică, organizăm constant evenimente și multe astfel de lucruri pentru comunitatea din parc.
În continuare, vom replica modelul din CTPark Bucharest West, unde am lansat primul centru multifuncțional Clubhaus, care include restaurant - cantină cu mâncare proaspăt preparată, cabinet medical, zonă de barbeque, centru de sport în aer liber și pistă de biciclete, și în alte parcuri CTP din zona București – Ilfov, precum și în Timișoara.
În ce măsură a influențat pandemia dinamica negocierilor cu potențialii clienți și care sunt cele mai importante solicitări venite din partea chiriașilor?
Ana Dumitrache: În calitate de lider de piață, cu un portofoliu care, cel mai probabil, va atinge 2,5 milioane mp în acest an, avem avantajul de a putea răspunde prompt și eficient cererii mărite de spații flexibile, cea mai frecventă solicitare pe care o primim în ultimul an de la clienții actuali sau potențiali. Astfel, oferim spații flexibile, care încep de la 500 mp, cu înălțimi variabile, în mai multe dintre parcurile din portofoliul CTP, atât în București, cât și în țară, în orașe precum Timișoara, Arad, Oradea sau Sibiu. Am denumit aceste spații CTFlex, tocmai pentru a fi ușor de reținut și identificat de către companiile care au nevoi de spații flexibile, de dimensiuni mici și medii sau care au nevoie de creștere etapizată a spațiului, proporțională cu creșterea businessului.
Dezvoltăm peste 70.000 mp de spații CTFlex, ce pot acomoda până la 140 de companii, care vor beneficia atât de calitatea ridicată a vieții pe care o oferă parcurile noastre, cât și de plasa de siguranță a unui dezvoltator internațional, care aduce cu sine avantaje majore, precum putere de negociere pentru costurile de construcție și cele cu utilitățile, seriozitate în ceea ce privește timpul și bugetul de livrare și o echipă internă de Property Management, inclusiv specialiști în mentenanță și experți financiari.
Cum a început activitatea CTP România în primul trimestru din acest an și care sunt prioritățile companiei în 2022?
Ana Dumitrache: Începutul anului a fost dinamic, avem pe de o parte chiriași existenți în portofoliu care vor să se extindă în noi orașe, dar și companii care analizează opțiunea de a intra pe piața din România. Continuăm să construim, avem un portofoliu consistent de terenuri pretabile pentru noi dezvoltări și ne propunem să extindem parcurile existente, dar și să începem noi proiecte, având un pipeline total de 400 - 500.000 mp pentru acest an, în multiple orașe din țară.
Desigur că situația tensionată din regiune aduce un val de incertitudine și asupra mediului de business din România, însă orice criză poate aduce și oportunități, iar aici mă refer la companii care iau în calcul relocarea din Europa de Est și România este una dintre opțiuni.
Între timp, prioritățile noastre rămân aceleași: oferirea celor mai bune spații și servicii pentru clienții parcurilor noastre industriale. Acest lucru înseamnă: consolidarea echipei de Property Management, serviciu pe care îl avem internalizat tocmai pentru a aduce o valoare adăugată comunităților din parcuri, extinderea cu noi produse, precum CTFlex, pentru a acoperi o gamă cât mai largă de nevoi, precum și extinderea parcurilor cu noi servicii pentru oamenii care lucrează aici.
Conduceți o companie care s-a extins și a investit constant în ultimii ani, marcați de o criză globală fără precedent. Care au fost principalele provocări pe care le-ați resimțit din poziția de lider? Ce calități esențiale sunt necesare unui manager pentru depășirea actualei perioade?
Ana Dumitrache: Fără îndoială, criza materialelor de construcție și creșterea aferentă a prețurilor, termenele de livrare îndepărtate și întreruperile de pe lanțul de livrare. Mai nou, prețurile la energia electrică, având în vedere că România este pe locul al treilea în lista statelor UE care au înregistrat cele mai mari majorări de prețuri la energie electrică în luna ianuarie 2022 față de aceeași perioadă a anului trecut. În ceea ce privește criza materialelor de construcție, am avut și avem marele avantaj de a lucra cu parteneri care ne sunt fideli, în plus față de poziția noastră de jucător important în toate țările unde grupul CTP este prezent, ceea ce ne permite să păstrăm lucrurile într-o limită suportabilă. În acest moment, toate proiectele pe care le avem în lucru înaintează conform calendarelor stabilite.
O altă provocare pe care și noi am resimțit-o este aceea de a identifica, recruta și păstra cei mai buni oameni din piață. Personal, cred foarte tare în puterea echipei mai presus de cea a unui individ, în sinergiile care se creează între colegi și în faptul că dacă lucrăm bine împreună și punem suflet în ceea ce facem, niciun obiectiv nu este de neatins. Recunosc că sunt norocoasă să am alături de mine oameni pasionați de ceea ce fac, care vor în permanență să iasă din zona de confort, să își depășească limitele și care ajută fără a sta pe gânduri ori de câte ori un coleg are nevoie. Calitatea vieții este importantă atât în comunitățile din parcurile CTP, cât și în echipa noastră.
Cum arată agenda dumneavoastră zilnică de lucru? La finalul programului, cum vă petreceți timpul liber, care sunt hobby-urile și pasiunile dvs.?
Ana Dumitrache: Ziua mea de lucru începe, de regulă, la ora 6 AM, când îmi trec în revistă agenda, lista cu ceea ce am obligatoriu de rezolvat în ziua respectivă, trimit emailuri doar dacă este nevoie și sunt din categoria aceea a mesajelor de trimis în 2 minute și pe care nu vrei să le amâni. Cred mult în prioritizare și planificare. Apoi iau o pauză de cafea și dacă sunt norocoasă, am și 30 de minute de sport, iar în alte 30 de minute sunt gata de ieșit pe ușă. Între orele 9 și 19, de obicei agenda este plină cu întâlniri și call-uri, fie ele interne sau externe, interviuri etc.
Finalul programului este târziu, între orele 20:00 și 21:00 – după ce pun totul la loc și închid computerul, rămân deschise telefonul și tableta. Îmi place ce fac și sunt fericită așa. E un proverb care îmi place: „Choose a job you love, and you will never have to work a day in your life”.
Seara, timpul meu liber îl petrec la cină cu familia, discutăm, citim, comentăm evenimentele zilei și suntem foarte fericiți împreună. Îmi place să citesc și citesc mult și divers, uneori am câte trei cărți deodată. Îmi place istoria. Și îmi place filosofia. Și îmi place moda, dar am propria definiție și percepție asupra stilului și modei. Îmi mai place foarte mult arta decorativă și aplicată, merg des la muzee și încerc să mă țin la curent cu tot ce se întâmplă cool și hip în oraș, știu bine cafenelele (pentru că iubesc cafeaua!).
Un interviu de Ioan Dornescu